Kirjoittaja Aihe: Kernel login "siivoaminen"  (Luettu 3508 kertaa)

maalainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Kernel login "siivoaminen"
« : 27.07.16 - klo:18.03 »

Laitevian/ohjelmabugin vuoksi lokitiedosto on paisunut "kohtuuttoman" suureksi. Pitäisi ylimääräisiä(satoja, tuhansia?) rivejä poistaa tarpeettomana. Nanolla kokeilin, mutta on turhan hidasta yksi kerrallaan poistella. Onko hyvää keinoa toteuttaa ko. toimenpide poistaen rivejä useita kerrallaan. Vaiko luodaanko vain uusi tyhjä tiedosto; onko edes mahdollista?

Debian Jessie@Thinkpad x60

HP 4515s | 2,7GHz | win10/debian
Thinkpad X61 | 2GHz | win10/debian
IBM PC 5160 | 640KB ram | EGA 256 KB | Dos 3.0

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Kernel login "siivoaminen"
« Vastaus #1 : 27.07.16 - klo:18.16 »
Itselläni ei ole ollut tarvetta,  joten en tiedä mikä on helpoin tapa, mutta ihan vaiston varassa googletin sanoja command to rotate logs, ja löytyihän sellainen työkalu: http://manpages.ubuntu.com/manpages/xenial/man8/logrotate.8.html. Järjestelmä ajaa tuota cronissa, mutta voihan noita konffiksia editoida hetken tarpeeseen ja ajaa komento sudolla. Onko se helpoin tai luotettavin tapa on sitten tosiaan eri asia.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kernel login "siivoaminen"
« Vastaus #2 : 06.08.16 - klo:11.16 »
Lograte on useimmissa jakeluissa valmiiksi asennettu ja konffattu. Noita tiedostoja voi hyvin poistaa, mutta jos bugi ei poistu loki on taas täynnä ja iso. Ctrl + k muistaakseni poistaa nanossa merkityn alueen. Itse tykkään käyttää mc:tä ja siinä mcedit.  F3 merkitsee alueen ja F8 poistaa.

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: Kernel login "siivoaminen"
« Vastaus #3 : 06.08.16 - klo:12.15 »
Itse olen vain poistanut kaiken.
Koodia: [Valitse]
srm -l /var/log/*.gz
for logs in `find /var/log -type f`; do > $logs; done
En tiedä voiko siitä olla mitään haittaa, muttei minulla ainakaan ole ollut ongelmia tyhjäyksen jälkeen.
Niin, ja pitää käyttää sudoa

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kernel login "siivoaminen"
« Vastaus #4 : 07.08.16 - klo:11.53 »
Minusta srm käyttö hieman liioteltua. Jos /var/log täyttää levyn on tiedossa ongelmia. 

maalainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Kernel login "siivoaminen"
« Vastaus #5 : 17.08.16 - klo:17.22 »
kiitti vinkistä. joo -- onkin mc:llä mahdollista merkitä tiedostossa aluetta sivu kerrallaan ja poistaa sitten tehokkaasti haluamansa. enpäs huomannutkaan kyseistä ominaisuutta, kun muinoin käytin mc:tä tiedostonhallintaan. winukassa suosin altap salamanderia tidostojen siirrossa.
siivottavassa tiedostossani onkin toistakymmentämiljoonaa riviä "rojua", joten melko hitaasti homma hoituu, kuitenkin huomattavasti joutuisammin, kuin nanolla f9:llä.

HP 4515s | 2,7GHz | win10/debian
Thinkpad X61 | 2GHz | win10/debian
IBM PC 5160 | 640KB ram | EGA 256 KB | Dos 3.0