Kirjoittaja Aihe: Cheese ei löydä ulkoista web-kameraa [RATKAISTU]  (Luettu 5789 kertaa)

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Nythän näitä kuvaongelmia alkoikin pukata. Kone pyörittää edelleen Linux Mint 13 MATE:a. Aikaisemmin kone löysi usb-väylään kytketyn web-kameran, mutta pientä muuttoa tehdessäni kytki kaikki vehkeet koneesta irti. Kun kasasin kokoonpanon takaisin, kone ei enää löydä kameraa. Tässä mitä pääte näyttää:

Koodia: [Valitse]
(cheese:2579): Gtk-WARNING **: Attempting to add a widget with type GtkImage to a GtkToggleButton, but as a GtkBin subclass a GtkToggleButton can only contain one widget at a time; it already contains a widget of type GtkLabel
ja

Koodia: [Valitse]
(cheese:2579): WARNING **: cheese-window.vala:1624: Error: Laitetta ei löydy
Mitähän minun pitäisi tehdä?

Pahoittelen, että laitan näitä LInux Mint -viestejä tänne Ubuntu-foorumille. Yritin luoda tunnuksen Mintin foorumiin, mutta en saanut koskaan sähköpostiini vahvistusviestiä, joten tunnukseni ovat inaktivoituneina. Toisaalta, käytän kyllä molempia, Ubuntua sekä Mintiä, molemmat löytyvät käyttämiltäni koneilta - jos noin niin kuin selittely sallitaan...
« Viimeksi muokattu: 22.07.16 - klo:14.09 kirjoittanut OJK »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Cheese ei löydä ulkoista web-kameraa
« Vastaus #1 : 04.03.16 - klo:11.21 »
Näkyykö kamera USB-väylässä:

Koodia: [Valitse]
lsusb

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Cheese ei löydä ulkoista web-kameraa
« Vastaus #2 : 04.03.16 - klo:11.32 »
Näkyykö kamera USB-väylässä:

Koodia: [Valitse]
lsusb

Nyt tämä menee kummalliseksi. Kiitos edes kysymästä, mutta jo tuo kysymyksesi sai kameran näkymään  ??? Eli, ensin ei näkynyt, mutta kokeilin sen jälkeen toista väylää ja jo näkyy. Ja voin vaikka vannoa, että koneen siirtämisen jälkeen kokeilin myös tuon väylän, jossa nyt sain kameran näkyviin. Silloin ei vain näkynyt.

Mutta, kiitos kuitenkin tehokkaasta avusta.

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Cheese ei löydä ulkoista web-kameraa
« Vastaus #3 : 02.07.16 - klo:10.35 »
Avasin tämän keskustelun uudelleen, sillä tuo täsmälleen sama ongelma kuin alkuperäisessä kysymyksessänikin toistui nyt.
Eli Cheese ei löydä ulkoista web-kameraani.

Vastauksena:
Näkyykö kamera USB-väylässä:

Koodia: [Valitse]
lsusb

Kamera ei näy nyt USB-väylässä. Eli aikaisemmin kamera näkyi ko. väylässä, mutta nyt ei näy. Olen käyttänyt koko ajan samaa väylää.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Cheese ei löydä ulkoista web-kameraa
« Vastaus #4 : 02.07.16 - klo:11.18 »
Kamera ei näy nyt USB-väylässä. Eli aikaisemmin kamera näkyi ko. väylässä, mutta nyt ei näy. Olen käyttänyt koko ajan samaa väylää.

Vika on laitteistopuolella eli kamerassa, kaapelissa tai USB-portissa. Olet varmaan kokeillut irrottaa ja kytkeä kaapelin uudelleen? Toimiiko jossain toisessa portissa?

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Cheese ei löydä ulkoista web-kameraa
« Vastaus #5 : 04.07.16 - klo:22.36 »
Vika on laitteistopuolella eli kamerassa, kaapelissa tai USB-portissa. Olet varmaan kokeillut irrottaa ja kytkeä kaapelin uudelleen? Toimiiko jossain toisessa portissa?

Olen kokeillut kaikissa koneen porteissa. Ei toimi niistä missään. USB-portit sen sijaan toimivat, sillä mm. muistitikut ym. usb-laitteet toimivat niissä. Kamera saa kyllä virtaa, sillä siinä palaa vihreä merkkivalo.

Kamera on tosin iänikuinen viime vuosikymmeneltä: Creative NX Pro. On lojunut nurkissa. Ei siis ole mikään kohtalokas taloudellinen menetys, vaikkei toimisikaan. Olen vain tottunut käyttämään kaikkea vanhaa, Win-maailmasta hylättyä tavaraa linukoissani.

Kummallista vain on, että kamera on aiemmin toiminut samassa usb-portissa (ks. tämän ketjun alku).

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Cheese ei löydä ulkoista web-kameraa
« Vastaus #6 : 04.07.16 - klo:22.50 »
Vika on laitteistopuolella eli kamerassa, kaapelissa tai USB-portissa. Olet varmaan kokeillut irrottaa ja kytkeä kaapelin uudelleen? Toimiiko jossain toisessa portissa?

Olen kokeillut kaikissa koneen porteissa. Ei toimi niistä missään. USB-portit sen sijaan toimivat, sillä mm. muistitikut ym. usb-laitteet toimivat niissä. Kamera saa kyllä virtaa, sillä siinä palaa vihreä merkkivalo.

Siinä tapauksessa on aika todennäköistä, että kamera lakkasi toimimasta. Varmaankin kilometrit (käyttötunnit) tulivat lopulta täyteen.

Jos lsusb ei listaa sitä, niin joko yhteydessä (kaapeli) tai itse kamerassa on vikaa. Periaatteessa dmesg-komento voi antaa lisätietoja vian syystä (tosin vähän kryptisessä muodossa, eikä sittenkään suoraan). Käytännössä sille ei voi juurikaan tehdä mitään itse ellei esimerkiksi johto ole rikki, jolloin elektroniikan harrastaja vaihtaa sen itse. ;) Mutta uusi kamera lienee helpoin ratkaisu. Uusia parempia kameroita löytyy muutamalla kympillä tai jopa edullisemmin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Cheese ei löydä ulkoista web-kameraa
« Vastaus #7 : 22.07.16 - klo:14.09 »
Pahoittelen, että vastaaminen on viipynyt. Näin minäkin olen ajatellut ja tullut siihen tulokseen, että todellakin helpoin tapa on hankkia uusi web-kamera. Ehkä tuosta antiikkilaitteesta olisi ollut jo muutenkin syytä luopua.

Merkitsen keskustelun ratkaistuksi.