Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 16.04 uusi asennus 10.04:n päälle  (Luettu 4678 kertaa)

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Ubuntu 16.04 uusi asennus 10.04:n päälle
« : 05.06.16 - klo:20.58 »
 Aiemmin minulla oli käytössä Ubuntu 10.04 lts, mutta jätin sen kovalevyn omalle osiolle. Kun 12.04 versio tuli, niin asensin sen uutena eri osiolle. Nyt minulla on koneellani käytössä Ubuntu 14.04 lts jonka päivitin 12.04 lts:n päälle. Nyt on saatavilla Ubuntu 16.04 lts ja haluan asentaa sen 10.04:n tilalle eli uusi asennus. Aikaisempi 10.04 tiedostoineen tietenkin tuhoutuu asennettaessa uusi versio sen päälle. Miten ja mitkä tiedostot minun pitää taltioida vaikkapa muistitikulle? Riittääkö Home-valikon tallentaminen? Sisältääkö Home-valikko sellaisia tietoja ja kansioita joita ei kannata taltioida? Ovatko kaikki kuvat ja muut henkilökohtaiset tiedostot Home-valikossa?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2967
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 uusi asennus 10.04:n päälle
« Vastaus #1 : 05.06.16 - klo:21.06 »
Ei voi olla liian varovainen. Itselläni on tapana tehdä ennen uuden version asentamista tehdä vanhasta asemasta levykuva USB-kiintolevyyn, jonka jälkeen kopioin koko juuripuun (siis tietokoneen kaikki tiedostot) USB-kiintolevylle.

Tähän olen tyytynyt. Aikaa siihen kuluu ja kiintolevytilaa, mutta varmuus ennen kaikkea.

Silloin kun kiintolevytila oli kortilla, niin muistan kerran varmuuskopioineeni kuvakkeen varmuuskopioitaviin tiedostoihin sen sijaan, että olisin kopioinut kyseisen linkin alla olevat tärkeät tiedostot. Onneksi kyseiset tiedostot löytyivät korpuilta.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 16.04 uusi asennus 10.04:n päälle
« Vastaus #2 : 05.06.16 - klo:23.40 »
Miten ja mitkä tiedostot minun pitää taltioida vaikkapa muistitikulle? Riittääkö Home-valikon tallentaminen?
Koskapa Ubuntu 10.04 Lucid on vanhentunut jo aikapäiviä, kannattaa kotihakemistosta tallentaa vain omat henk. koht. tallennukset, jos luulet niitä yhä tarvitsevasi. Eli Kuvat, Asiakirjat, Videot ym. ym. ja erityisesti hakemistot, jotka olet itse luonut jälkipolvien ihmeteltäviksi.
Jos 10.04 Lucid /home -hakemistossa ei ole mitään tallennettavaa, asenna järjestelmä huoletta edellisen jakelun osiolle tyhjentäen ko. osio(t).
Usein aikojen alussa olevat järjestelmät eivät tarvinneet nykyaikaisen jakeluun vaadittavaa levytilaa, voi olla jopa mahdollista, ettei uusin ihan vaivatta mahdu kuusi vuotta vanhalle levyosio(i)lle.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2627
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 uusi asennus 10.04:n päälle
« Vastaus #3 : 08.06.16 - klo:10.20 »
/home riittää, jos ollut vähällä käytöllä. Jos enempi säädetty niin myös /etc ja kenties lista asennetuista ohjelmista. Jotkut ohjelmat tallentavat dataa ja asetuksia esim. /var kansion alle. Jos levytilaa niin varminta kopioida kaikki. Käy helposti vaikka asennusmedialla. Esim. sudo cp -a /mnt/lahde /mnt/kohde. Levyliitokset ja hakemistot pitää toki tehdä ensin.

Tärkeimmät minusta on /etc/fstab ja /etc/X11/xorg.conf. fstab pitää sisällään levyliitokset. Tuon sisältö on tärkeä ja polut myös. Jos jonkun ohjelman polku muuttuu voi menettää paljon dataa. Esim. jonkun mediasoittimen tietokanta ei toimi jos polku on muuttunut. Käyttäjät ja ryhmät myös tärkeä. Esim. mysql ja sen datat - käyttöoikeudet ei saa muuttua. Puuhastelua riittää kunnes kaikki on kunnossa.

Käynnistyslataaja asentuu uudestaan joten Ubuntu 14.04 lataaja kannattaa kenties poistaa tai asentaa toiselle levylle. Kaksi lataajaa sotkee systeemiä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16290
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 uusi asennus 10.04:n päälle
« Vastaus #4 : 08.06.16 - klo:10.32 »
Tärkeimmät minusta on /etc/fstab ja /etc/X11/xorg.conf. fstab pitää sisällään levyliitokset. Tuon sisältö on tärkeä ja polut myös. Jos jonkun ohjelman polku muuttuu voi menettää paljon dataa. Esim. jonkun mediasoittimen tietokanta ei toimi jos polku on muuttunut. Käyttäjät ja ryhmät myös tärkeä.

Harvalla peruskäyttäjällä on siirrettäviä säätöjä noissa asetustiedostoissa.

Käynnistyslataaja asentuu uudestaan joten Ubuntu 14.04 lataaja kannattaa kenties poistaa tai asentaa toiselle levylle. Kaksi lataajaa sotkee systeemiä.

Kyllä ne toimivat ihan hyvin rinnakkain samalla levyllä. Uuden Ubuntu-asennuksen Grub-alkulataaja asentuu vanhan päälle, mutta Grub löytää muut käyttöjärjestelmät levyltä ja näyttää ne käynnistysvalikossa. Päivityksetkään eivät riko mitään.