Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 15.10 kaatuminen uuden version lähestyessä  (Luettu 2216 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Joka kerta kun käynnistän Ubuntun tulee herjoja "Ubuntu kohtasi ongelman". Ennen yritin aina vastata, mutta kun en osaa tehdä sitä niin, että ohjelmoijille olisi hyötyä, olen luopunut siitä. Sitä paitsi se vie tosi paljon aikaa, ainakin minulta. Yleensä olen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirtynyt seuraavaan viralliseen versioon ja useimmiten tehnyt puhtaan asennuksen. Vastaus tähän on, että "käytä lts versiota". Mutta sama ongelma esiintyi Ubuntu 14.04 Lts:n kanssa ennen kuin siirryin 14.10 versioon. (Se oli muistaakseni seuraava).

Välill' kaatuu itse järjestelmä ja pitää käynnistää uudestaan, mutta sitä ei tapahdu kovin usein. Nyt kaatuilee ja jäätyy varsinkin multimediaohjelmat kuten Shotcut, Kdenlive ja myös Cinerella. Voiko se mahdollisesti johtua siitä, että multimediaohjelmien version eivät synkkaa päivitysten kanssa? Olen asentanut kaikki päivitykset aina uskollisesti. Älykäs päivitys lukee Synaptic ohjelmassa ja ohjelmalähteet ovat virallisten lisäksi Canonicalin partnerit ja handbrake, Cinelerra, helineva.net. Unity launcherfolders päivityksiä en ole kruksannut ppa:ssa.

Nuo kolme mainitsemaan videoeditointiohjelmaa ovat kaikki hyviä, mutta kun teet jonkun pienen virheen vaikka siirtäessäsi hiirtä tai sitten klikkaat toimintoa, jota ei siinä vaiheessa olisi saanut klikata, ohjelma kaatuu tai jäätyy. Varsinkin Kdenlive on siinä suhteessa erittäin herkkä, mikä on harmillista, koska se on muuten niin hyvä ja olen käyttänyt sitä jo vuosia. Siinä on mielestäni jo nyt aivan riittävästi ominaisuuksia, kun se vaan pysyisi pystyssä. Shotcut on aika uusi ja siitä tulee versioita vähän väliä, joten sen kaatumiset ovat aika ymmärrettäviä, mutta Cinelerra ja Kdenlive ovat jo vanhoja ohjelmia.

Minä epäilen perussyyn kaatumiseen liittyvän jotenkin päivityksiin, mutta saatan tietenkin olla aivan väärässä. Ehkä ohjelmien tekijät voisivat kuitenkin keskittyä enemmän vakauteen kuin uusiin ominaisuuksiin.
« Viimeksi muokattu: 04.04.16 - klo:12.39 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 kaatuminen uuden version lähestyessä
« Vastaus #1 : 04.04.16 - klo:13.56 »
Joka kerta kun käynnistän Ubuntun tulee herjoja "Ubuntu kohtasi ongelman". Ennen yritin aina vastata, mutta kun en osaa tehdä sitä niin, että ohjelmoijille olisi hyötyä, olen luopunut siitä. Sitä paitsi se vie tosi paljon aikaa, ainakin minulta. Yleensä olen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirtynyt seuraavaan viralliseen versioon ja useimmiten tehnyt puhtaan asennuksen. Vastaus tähän on, että "käytä lts versiota". Mutta sama ongelma esiintyi Ubuntu 14.04 Lts:n kanssa ennen kuin siirryin 14.10 versioon. (Se oli muistaakseni seuraava).

Joissain järjestelmissä voi ilmetä ongelmia taustapalvelujen käynnistymisessä, ja Apport hälyttää niistä kirjautumisen yhteydessä. Viat eivät välttämättä ole kriittisiä, eivätkä ehkä haittaa työpöydän tai ohjelmien toimintaa. Tarkempia tietoja viasta voi lukea ilmoitusikkunan kautta.

Jos samoja virheitä tulee toistuvasti, voi olla järkevää kytkeä Apport kokonaan pois päältä:

Avaa /etc/default/apport tekstieditorilla:
Koodia: [Valitse]
sudo -i gedit /etc/default/apport
Muokkaa rivi:
Koodia: [Valitse]
enabled=1
muotoon:
Koodia: [Valitse]
enabled=0
Tallenna tiedosto. Asetus tulee voimaan seuraavan uudelleenkäynnistyksen yhteydessä.

Välill' kaatuu itse järjestelmä ja pitää käynnistää uudestaan, mutta sitä ei tapahdu kovin usein.

Kaatuminen viittaa yleensä laite- tai ajuriongelmaan. Miten kaatuminen ilmenee? Jäätyykö näyttö kokonaan, eikä hiiren osoitinkaan liiku? Pystytkö vaihtamaan toiseen virtuaalikonsoliin (tekstitilaan) näppäinyhdistelmällä Ctrl+Alt+F2

Nyt kaatuilee ja jäätyy varsinkin multimediaohjelmat kuten Shotcut, Kdenlive ja myös Cinerella.

Käynnistä ohjelma päätteen kautta (esim. Kdenlive käynnistyy komennolla kdenlive). Kaatumisen yhteydessä ohjelma tai järjestelmäkirjastot saattavat kirjoittaa päätteeseen tietoa ongelmasta.

Toimiiko prosessorin ja näytönohjaimen jäähdytys hyvin? Mitkä niiden lämpötilat ovat? Entä oletko ajanut muistitestin (Memtest86+ Grub-valikon kautta)?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 kaatuminen uuden version lähestyessä
« Vastaus #2 : 06.04.16 - klo:14.58 »
Ajan muistitestin ja vastaan, kun olen ehtinyt tehdä sen. Kun seuraavan kerran järjestelmä jäätyy, kokeilen ctrl+alt+f2. Muistaakseni takaisin pääsee alt+f7 komennolla. Ram-muistia minulla 0n 16 gigaa koneessani.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu 15.10 kaatuminen uuden version lähestyessä
« Vastaus #3 : 06.04.16 - klo:21.23 »
Välill' kaatuu itse järjestelmä ja pitää käynnistää uudestaan, mutta sitä ei tapahdu kovin usein. Nyt kaatuilee ja jäätyy varsinkin multimediaohjelmat kuten Shotcut, Kdenlive ja myös Cinerella.
"Linux ei kaadu" ;) Eikä uuden version tulo ole omalla kohdallani missään nimessä aiheuttanut edellisen version lisääntyneitä ongelmia.
Nuo viittaavat, kun jo itsekin totesit, rautaongelmiin näytönohjaimesi ja sen ajuriongelmaan.
PS. cinerella, kdelive eivät kuulu Ubuntu peruspaketteihin, joten niiden ongelmat voivat olla jossakin muualla.
Ubuntu ei siis kuitenkaan mitenkään rajoitu vain Gnome/Unity -ohjelmiin, vaan myös mm. KDE-sovellutukset on asennettavissa muihin Ubuntun tukemiin työpöytäversioihin vaivatta ilman suurempaa riippuvuusrumbaa.
http://packages.ubuntu.com/
« Viimeksi muokattu: 06.04.16 - klo:21.27 kirjoittanut juyli »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.10 kaatuminen uuden version lähestyessä
« Vastaus #4 : 06.04.16 - klo:21.55 »
PS. cinerella, kdelive eivät kuulu Ubuntu peruspaketteihin, joten niiden ongelmat voivat olla jossakin muualla.

Kdenlive on asennettavissa Ubuntun universe-lähteestä. Tosin tällaisista ohjelmista voi olla hyödyllistä asentaa uudempia versioita jostain sopivasta PPA:sta, etenkin jos jakelu on LTS-mallia. PPA-lähteiden kanssa pitää kuitenkin käyttää harkintaa ja vaikka kysyä neuvoa täällä foorumilla. Jotkut lähteet saattavat sotkea järjestelmää hyvinkin perusteellisesti asentamalla epäyhteensopivia versioita keskeisistä järjestelmäkirjastoista.