Kirjoittaja Aihe: Ongelma Grub2 menun kanssa.  (Luettu 4386 kertaa)

ArMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Ongelma Grub2 menun kanssa.
« : 19.03.16 - klo:21.22 »
Tää ei tule olemaan mikään tyypillinen juttu, mut tästä on ollut tosi paljon hankaluuksia mulle ja en enää oikeesti keksi mitään muuta paikkaa mistä etsiä apua. Koitan selvittää mahdollisimman helppotajuisesti.

Elikä, sain vanhan tietokoneen, jossa on asennettuna Ubuntu ja Windows 7 Ultimate. Olin jo päivitellyt tähän 24gb muistia ja gti 960 näytönohjaimen. Windowsin salasana mulla on, mutta ubuntuun en tiedä tunnuksia, joten tää tekee heti vähän rajoituksia toimimiselle.

Vähän aikaa onnellisena käyteltyäni sitä konetta kävi ilmi, että kiintolevy jolla tämä windows on ja jota tälläkin hetkellä käyttelen, onkin ihan viimeisillään ja tekee paljon virheitä yms kaikkee mitä hajoamassa oleva kiintolevy nyt voi tehdä. Niinpä ostin uuden kiintolevyn ja kloonasin tämän nykyisen kiintolevyn sille uudelle levylle. Poistin tämän havoavan levyn ja koitin bootata. Grub menu error huutaa jotain normal.mod tjsp. tiedostoa. Oletan että se on joku tiedosto jonka Ubuntu on tallentanut sille windowslevylle saadakseen boottauksen yhteyteen sen menun jolla voi valita käyttöjärjestelmän. Ja WD:n kloonausohjelma ei osannut kloonata sitä tälle uudelle levylle, ei ainakaan samalla tavalla.

Niinpä googlailin jotain komentoja, jolla voisin ehkä periaatteessa saada sen grub menun boottaamaan, tai korjaamaan itsensä, tai mitä tahansa, mutta se menu antaa erroria niille komennoille, eikä siis toimi. Se touhu oli hitusen tuttua jo, kun olin aiemmin sählännyt sen grub menun kanssa koittaessani hakkeroida siihen ubuntuun uutta salasanaa, mutta en kuitenkaan edes  netistä löytämieni ohjeiden kanssa onnistunut sitä saamaan sieltä. Ei tuntunut olevan niin suoraviivaista kun mitä ohjeet antoivat olettaa, joten se jäi kesken.

Niinpä sitten tein Ubuntu USB-tikun. Latasin iso tiedoston ja käytin jotain ohjelmaa, joka tekee siitä boottaavan. Tai ainakin sen pitäisi tehdä siitä boottaavan. Ja otin taas tän kiintolevyn irti ja koitin bootata nyt tältä tikulta. Kone ei kuitenkaan bootannut siltä tikulta, meni vaan suoraan sinne Grub menuun näyttämään niitä erroreitansa. Sitten kävin tietenkin Biosissa katsomassa, että se kone osaa tarkistaa ekana usb-tikun ja siellä oli hommat kunnossa, joten periaatteessa sen pitäisi toimia, mutta se ei silti toimi.

Sitten löysin jostain boot repair -tikun teko-ohjeet ja muutin sen tikun sellaiseksi. En saanut sitäkään boottaamaan. Kaikinta "hauskinta" tässä on se, ettei mulla ole windowsin asennuslevyjä, joten en pysty asentamaan sitäkään uusiksi, ellen osta uutta lisenssiä. Viikon oon tätä googlaillut tässä kohta ja koittanut selvitellä miten tää korjataan ja testaillut eri neuvoja mitä netistä löytyy... Pelkään että tämä nykyinen toimiva kiintolevy hajoaa lopullisesti kohta, en uskalla sammuttaa sitä enää minkään ihan pikkutestin takia, koska sitten en saa sitä välttämättä enää ollenkaan käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 20.03.16 - klo:01.03 kirjoittanut ArMan »

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Vs: Ongelma Grub2 menun kanssa.
« Vastaus #1 : 19.03.16 - klo:22.39 »
Kumpi on tärkeämpi Phyit wintoovvs vai
linux ??
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

ArMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ongelma Grub2 menun kanssa.
« Vastaus #2 : 19.03.16 - klo:22.44 »
Kyl mä sitä Windowsia enemmän oon käyttänyt, koska olen graafikko ja käytän paljon Adoben tuotteita, enkä jaksa ruuvailla hirveesti mitään ylimääräistä.  Siirtyisin toki kyllä varmaan aika nopeeta johonkin Linuxiin jos Adobe rupeisi tukemaan niitä.  Ainakin Blender tuntuu rendaavan nopeammin linuxilla.
« Viimeksi muokattu: 19.03.16 - klo:22.47 kirjoittanut ArMan »

ArMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ongelma Grub2 menun kanssa.
« Vastaus #3 : 20.03.16 - klo:01.01 »
Luulen, että oon nyt kaikki keinoni käyttänyt ja päädyin ostamaan windows 10 lisenssin.  En tästä ratkasusta mitenkään onnellinen ole, lähinnä kukkaron takia, mutta en jaksa enää säätää, + tsekkailtuani  vähän päättelin ettei tän koneen alkuperäinen lisenssi ilmeisesti edes ole laillinen, joten mun omatunto sanoo, et mikä on varastettu kantsii maksaa takas.

Voi olla, että palailen tänne myöhemmin vielä kirjoittelemaan, kun ajattelin sen Ubuntun kuitenkin laittaa vielä kondikseen ja ruveta sitä käyttelemään samalla tässä sivussa satunnaisesti.
« Viimeksi muokattu: 20.03.16 - klo:01.21 kirjoittanut ArMan »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ongelma Grub2 menun kanssa.
« Vastaus #4 : 20.03.16 - klo:07.08 »
Miten kloonasit levyn? Linuxilla se sujuu tyyliin sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb. Jos levyllä virheitä, niin sille ei voi mitään.
Laitteesta lukeminen ja siihen kirjoittaminen kuuluu linuxin perustyökaluihin. Kloonaus tapahtuu parhaiten jollain asennusmedialla
tai sillä boot repair tikulla. Kone ei käynnisty tikulta oletuksena - se pitää muuttaa BIOS-asetuksista.

Itse en ole ikinä tehnyt käynnistyvää tikkua Windows-sovelluksella tai muulla graafisella kikkareella. Noissa on erilaisia
virityksiä ja käyttävät usein syslinux lataajaa ja fat-levyä. Todennäköisesti et käynnistänyt konetta tikulta.

ArMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ongelma Grub2 menun kanssa.
« Vastaus #5 : 22.03.16 - klo:09.25 »
Niin, elikä Ubuntuun mulla ei ole tunnuksia, kun tietokoneen alkuperäinen omistaja ei enää ole töissä firmassa. Itselle sopii paljon paremmin graafiset kikkareet, kun komentorivikikkareet.  Tuo BIOS juttu täytyy varmaan käydä tekemässä tosin. Luulin että säädin siellä jo tarpeeksi, kun kävin katsomassa että boottauksessa yleensäkin USB on yks vaihtoehto. Mut ilmeisesti siellä on vielä jotain suoja-asetuksia.
« Viimeksi muokattu: 22.03.16 - klo:10.36 kirjoittanut ArMan »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelma Grub2 menun kanssa.
« Vastaus #6 : 22.03.16 - klo:10.41 »
Niin, elikä Ubuntuun mulla ei ole tunnuksia, kun tietokoneen alkuperäinen omistaja ei enää ole töissä firmassa.
http://www.psychocats.net/ubuntu/resetpassword
Vaatii vähän komentoriviä ja pelottavia tekstikonsolin käyttöliittymiä, mutta salasanan voi kyllä vaihtaa.

Vaihtoehtoisesti LiveCD:llä ja chrootilla. Ohje on vähän vanha, uudempiakin löytynee, mutta tärkeimmiltä osiltaan pätevä. Tuli vähän kiire etsiä tuota, jos joku löytää paremman, niin voi linkata.
http://www.howtogeek.com/howto/linux/reset-your-ubuntu-password-easily-from-the-live-cd/
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ongelma Grub2 menun kanssa.
« Vastaus #7 : 22.03.16 - klo:17.04 »
Niin, elikä Ubuntuun mulla ei ole tunnuksia, kun tietokoneen alkuperäinen omistaja ei enää ole töissä firmassa. Itselle sopii paljon paremmin graafiset kikkareet, kun komentorivikikkareet.  Tuo BIOS juttu täytyy varmaan käydä tekemässä tosin. Luulin että säädin siellä jo tarpeeksi, kun kävin katsomassa että boottauksessa yleensäkin USB on yks vaihtoehto. Mut ilmeisesti siellä on vielä jotain suoja-asetuksia.
Helpoin tapa on kysyä se tunnus koneen alkuperäiseltä omistajalta tai asentaa uusiksi jos systeemi toisen jäljiltä. Jos Grubille ei ole salasanaa asetettu salasanan saa vaihdettua käynnistämällä se ajotasolle 1. Helpoin tapa lienee lisätä kernelille parametri  rw init=/bin/bash. Home kansiota vilkaisemalla saat tietoosi käyttäjän tunnuksen. passwd komennolla vaihdat salasanan. Ihan rautalanka ohjetta en viitsi antaa.

ArMan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ongelma Grub2 menun kanssa.
« Vastaus #8 : 23.03.16 - klo:10.06 »
Hoidan tän homman silleen, että asennan sen windowsin ja sitten myöhemmin Ubuntun. Tän pitäis korjata tilanne.