Kirjoittaja Aihe: SD-kortin tiivistys  (Luettu 3548 kertaa)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
SD-kortin tiivistys
« : 22.02.16 - klo:15.46 »
On tarkoitus tehdä SD-kortilla olevasta asennuksesta image.
8GB kortilla on tavaraa 2GB kahdessa partitiossa '/boot' ja '/' . Image olisi hyvä saada mahdollisimman pieneksi.
Jos tuon tekee DD:llä, pitäisi materiaali saada ilmeisesti partitioiden alkuun, jotta saisi leikattua imagen mahdollisimman pieneksi.

Onko tiiviin imagen tekemiseen  mitään temppua ?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: SD-kortin tiivistys
« Vastaus #1 : 22.02.16 - klo:16.14 »
Osioiden pienentäminen ja siirtäminen kortin alkuun on yksi vaihtoehto. Onnistuu vaikka GPartedilla.

Vaihtoehtoisesti voit myös kirjoittaa käyttämättömiin blokkeihin nollaa zerofreellä, niin image pakkautuu hyvin. Tämä on ehkä yksinkertaisin ratkaisu silloin, jos imagea on tarkoitus käyttää tietyn kokoisilla (tai isommilla) laitteilla: esimerkiksi aina vähintään 8 Gt:n muistikorteilla. Tällöin osioita ei tarvitse erikseen palauttaa isommiksi käyttöönoton yhteydessä.

Sitten on vielä erityisiä varmuuskopiointityökaluja, kuten fsarchiver.
« Viimeksi muokattu: 22.02.16 - klo:16.16 kirjoittanut nm »

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: SD-kortin tiivistys
« Vastaus #2 : 22.02.16 - klo:16.25 »
Hei, tuota gpartedia voisi tosiaan kokeilla !
Eipä tullut mieleenkään.

Olen rakennellut OrangePi PC:lle minimaalista distroa mittalaitekäyttöön ja tullut polttaneeksi distron SD:lle ainakin 20 kertaa. Lähtökohtana oleva paketti on kooltaan 3.4GB.
Yleensä homma kilahtaa siinä vaiheessa, kun olen saanut paketin karsittua n. 800MB kokoiseksi ja alkanut asentaa tarvitsemiani työkaluja. Ja taas ladataan koko paketti ja aloitetaan alusta.

Nyt pitää vielä selvittää, miten nuo kaksi partitiota voi pakata yhteen imageen. Joku tarjosi /dev/loop -temppua.

Onneksi homman voi tehdä Linux-kannettavalla. Windowsissa en edes yrittäisi.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: SD-kortin tiivistys
« Vastaus #3 : 10.03.16 - klo:22.17 »

Nyt pitää vielä selvittää, miten nuo kaksi partitiota voi pakata yhteen imageen. Joku tarjosi /dev/loop -temppua.

Onneksi homman voi tehdä Linux-kannettavalla. Windowsissa en edes yrittäisi.
Itse olen käyttänyt DAR http://dar.linux.free.fr/.
Jos lataajaan ei ole koskettu toimii. Liittää kortin systeemiin ja kopioi.
Myöhemmin voi kopioida pelkät muutokset. Joten tiettyyn pisteeseen pystyy palaamaan.
Toki voi ottaa dd:llä mbr:n talteen.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: SD-kortin tiivistys
« Vastaus #4 : 10.03.16 - klo:23.20 »
Näyttää siltä, että ei ole olemassakaan työkalua, jolla pystyisi poimimaan SD-kortilta vain sitä oleellista osaa.
Kyseessä olevassa tapauksessa alkuperäinen distro on ilmeisesti väärin rakennettu, mikä estää esim parted ja gparted toiminnan.
Työnsin kyseisen distron sivuun ja kaivoin esille paremman.
Unohdetaan tämä tällä kertaa.