Kirjoittaja Aihe: Shotwell ei käynnisty lainkaan [RATKAISTU]  (Luettu 2528 kertaa)

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Shotwell ei käynnisty lainkaan [RATKAISTU]
« : 03.03.16 - klo:18.50 »
Pahoittelen heti kättelyssä, että kysymykseni saattaa olla väärässä ketjussa. Ongelma koskee kyllä Shotwellia, mutta käyttöjärjestelmäni on Mint 13 MATE. Eli, Shotwell asentuu kyllä aivan normaalisti ilman mitään herjoja. Asennuksen jälkeen se myös näkyy normaalisti Menu-valikossa Grafiikkaohjelmissa. Mutta kun yritän avata ohjelman, mitään ei tapahdu. Siis yksinkertaisesti ei mitään, ei herjoja, ei tiimalaseja tai pyöriviä ajanrattaita - ei mitään. Olen kokeillut asentaa ohjelman Synapticin kautta ja ohjelmistohallinnan kautta, mutta aina sama juttu.

Mistä voisin aloittaa vian etsinnän - paitsi siitä, että käytän Mintiä?

EDIT 18.54: Ei muuten avaudu DigiKamkaan. Sitä en ollut aiemmin asentanutkaan, mutta nyt päätin kokeilla. Sama juttu kuin Shotwellin kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 03.03.16 - klo:19.53 kirjoittanut OJK »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Shotwell ei käynnisty lainkaan
« Vastaus #1 : 03.03.16 - klo:19.26 »
Avaa pääte (esimerkiksi näppäinyhdistelmällä Ctrl+Alt+T)
Käynnistä Shotwell päätteessä komennolla:

Koodia: [Valitse]
shotwell
Kopioi listaus päätteestä tänne (valitse teksti hiirellä ja kopioi Shift+Ctrl+C:llä tai päätteen valikon kautta, ja liitä selaimeen normaalisti).

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Shotwell ei käynnisty lainkaan
« Vastaus #2 : 03.03.16 - klo:19.47 »
Käynnistä Shotwell päätteessä komennolla:

Koodia: [Valitse]
shotwell
Kopioi listaus päätteestä tänne (valitse teksti hiirellä ja kopioi Shift+Ctrl+C:llä tai päätteen valikon kautta, ja liitä selaimeen normaalisti).

Tässä listaus:
Koodia: [Valitse]
shotwell: error while loading shared libraries: libgexiv2.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
Näyttäisi siis jokin kirjasto puuttuvan.

EDIT 19.54: Noniin, tuo listaus sitten auttoi minua eteenpäin. Asensin pakettienhallinnassa puuttuvan kirjaston ja nyt Shotwell pelittää. En vain tajunnut itse ilman apua ajaa päätteessä ko. listausta.

KIITOS eteenpäin opastuksesta.
 
« Viimeksi muokattu: 03.03.16 - klo:19.55 kirjoittanut OJK »