Kirjoittaja Aihe: Uusien käyttäjätilien luominen  (Luettu 2759 kertaa)

Sturmvogel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Uusien käyttäjätilien luominen
« : 08.10.05 - klo:16.01 »
Ubuntun asennuksen yhteydessä loin itselleni käyttäjätilin ja myöhemmin olen yrittänyt luoda isälleni omaa tiliä. Kirjautuessa tälle isäni tilille ubuntu kuitenkin valittaa tunnuksen tai salasanan olevan väärä, vaikka melko varmasti kaiken oikein kirjoittaakin. Missä vika?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Uusien käyttäjätilien luominen
« Vastaus #1 : 08.10.05 - klo:16.05 »
Ubuntun asennuksen yhteydessä loin itselleni käyttäjätilin ja myöhemmin olen yrittänyt luoda isälleni omaa tiliä. Kirjautuessa tälle isäni tilille ubuntu kuitenkin valittaa tunnuksen tai salasanan olevan väärä, vaikka melko varmasti kaiken oikein kirjoittaakin. Missä vika?

miten olet käyttäjätilejä lisännyt?
mihin ryhmiin olet käyttäjän lisännyt?
minkä shellin olet käyttäjälle asettanut?
Janne

Sturmvogel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Uusien käyttäjätilien luominen
« Vastaus #2 : 08.10.05 - klo:16.22 »

miten olet käyttäjätilejä lisännyt?
mihin ryhmiin olet käyttäjän lisännyt?
minkä shellin olet käyttäjälle asettanut?


Käyttäjiä lisäsin System - Administration - Users & Groupsista
Main Group: $user
Shell: /bin/bash

Kaikissa asetuksissa olen käyttänyt oletusarvoja.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Uusien käyttäjätilien luominen
« Vastaus #3 : 08.10.05 - klo:16.33 »
Käyttäjiä lisäsin System - Administration - Users & Groupsista
Main Group: $user
Shell: /bin/bash

Kaikissa asetuksissa olen käyttänyt oletusarvoja.

hmm... profiilina taitaa olla oletuksena desktop. tarkista vielä, että käyttäjän User privileges välilehdellä on jotakuinkin kaikki muu rastitettuna paitsi Executing sysytem administration tasks ja saa sekin toki olla jos haluat antaa isällesi sudot.

mutta muuten tuon pitäisi kyllä toimia. testasin itsekin tuota ja hyvin tuntui menevän (joskin huomasin, että uudessa breezyssä ei näytä oletuksena olevan vaihtoehtoa käynnistää uutta X-istuntoa ikkunassa :( ).
Janne

Sturmvogel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Uusien käyttäjätilien luominen
« Vastaus #4 : 08.10.05 - klo:16.44 »

hmm... profiilina taitaa olla oletuksena desktop. tarkista vielä, että käyttäjän User privileges välilehdellä on jotakuinkin kaikki muu rastitettuna paitsi Executing sysytem administration tasks ja saa sekin toki olla jos haluat antaa isällesi sudot.

mutta muuten tuon pitäisi kyllä toimia. testasin itsekin tuota ja hyvin tuntui menevän (joskin huomasin, että uudessa breezyssä ei näytä oletuksena olevan vaihtoehtoa käynnistää uutta X-istuntoa ikkunassa :( ).

Juuh, profiilina desktop ja rakseja ruuduissa aika paljon. Ei vaan suostu toimimaan.

Edit: nyt toimii, sudo passwd pelasti. Ei kyllä ole mitään hajua miksei passu aikasemmin kelvannut, mutta samapa tuo.
« Viimeksi muokattu: 08.10.05 - klo:17.30 kirjoittanut Sturmvogel »