Kirjoittaja Aihe: Lenovo yoga 500  (Luettu 3730 kertaa)

Seppis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Lenovo yoga 500
« : 06.11.16 - klo:11.17 »
Moron.

Nykyinen vanha Lenovo T500 alkaa olla tekniikaltaan tiensä päässä. Eikös Ubuntun saa asennettua esim. win 10 rinnalle koneeseen kuin koneeseen? Ainakin tässä T500 pyörii vielä kohtuullisesti win 7 ja Ubuntukin, mutta näytönohjaimen, muistin ja kovalevyn tekniikka ei enää riitä. Ajattelin hankkia Lenovon Yoga mallin, mutta toimiiko kosketusnäyttö-ominaisuus Ubuntun puolella, joten pitäisikö sen takia hankkia ns. tavallinen läppäri? Mitä muuta tarvitsee ottaa huomioon, kun masiinassa on valmiina win 10, 128 SSD, 8 gt muistia jne.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Lenovo yoga 500
« Vastaus #1 : 06.11.16 - klo:11.37 »
Tervehdystä

Minulla on Lenovo Z51-70 missä oli win10 asennettuna ja 256GB:n SSD, olen asentanut UbuntuMATE:n sekä Ubuntu 16.10:n samalle levylle, kaikki toimivat ok.

73's de Kari OH2BNE
73's de Kari OH2BNE

Seppis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Lenovo yoga 500
« Vastaus #2 : 06.11.16 - klo:15.30 »
Kiitos vastauksesta. Kuten olen vähän jo arvellutkin, niin rinnalla pyörii Ubuntu helposti. Ja saahan sen kympin heitettyä mäkeen, jos sille ei ole käyttöä, nääs. Näillä eteenpäin!

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Lenovo yoga 500
« Vastaus #3 : 06.11.16 - klo:16.25 »
Asennusohjelma kysyy mihin ubuntu asennetaan, asenna se jo löydetyn/löydettyjen käyttöjärjestelmien rinnalle, näin minä olen tehnyt ja homma workkii.

73's de Kari OH2BNE
73's de Kari OH2BNE

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Lenovo yoga 500
« Vastaus #4 : 06.11.16 - klo:17.46 »

Nuo lenovon merkit alkaa olemaan siinä ja siinä, varsinkin ne jotka on merkitty Microsoft Signed tagilla ... Niitä kannattaa välttää.

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Lenovo yoga 500
« Vastaus #5 : 06.11.16 - klo:19.51 »

Nuo lenovon merkit alkaa olemaan siinä ja siinä, varsinkin ne jotka on merkitty Microsoft Signed tagilla ... Niitä kannattaa välttää.

Mistä tuollaisen tagin löytää ?
73's de Kari OH2BNE

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Lenovo yoga 500
« Vastaus #6 : 06.11.16 - klo:20.19 »

Nuo lenovon merkit alkaa olemaan siinä ja siinä, varsinkin ne jotka on merkitty Microsoft Signed tagilla ... Niitä kannattaa välttää.

Mistä tuollaisen tagin löytää ?

Microsoft Signature Edition. Eiköhän se yleensä ole muistettu mainita tuotetiedoissa.
http://www.gigantti.fi/cms/microsoft-signature/microsoft-signature-edition/

Kyseessä oli siis tämä kalabaliikki:
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=51218.0


Itse en pitäisi tuota erityisenä syynä välttää noita Signature Edition Yoga-malleja, joihin on jo julkaistu bios-korjaus ongelman kiertämiseen, ja kerneliinkin on hiljattain saatu paikkaus -- tosin se tulee jakeluihin todennäköisesti vasta ensi vuoden puolella.

Yritysläppäreissä (Lenovon ThinkPad-sarja, HP:n Probook/Elitebook ja Dellin XPS-sarja) on kuitenkin yleisesti parempi laitetuki Linuxissa. Kosketusnäytöstä ei juuri hyötyä, koska Linuxin nykyisiä työpöytäympäristöjä ei ole suunniteltu toimimaan hyvin kosketuksella. Unity 8 tuo tähän parannuksia, mutta valmistuu käytettävään kuntoon aikaisintaan vuoden kuluttua.