Kirjoittaja Aihe: SD-kortin kirjoitussuojaus  (Luettu 4598 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
SD-kortin kirjoitussuojaus
« : 12.01.16 - klo:22.35 »
Jos SD-kortin asettaa kirjoitussuojatuksi, voiko tietokone vahingoittaa SD-kortin sisältöä millään tavalla?

Kysymys on peräisin tilanteesta, jossa lääketieteellisen laitteen kirjoittamaa SD-korttia käytettäisiin tavallisessa tietokoneessa tietojen kopiointiin tietokoneelle. Olen joutunut jonkunasteiseen väittelyyn asiasta. Minun kantani on, että kun sd-kortti on kirjoitussuojattu, tietokone ei tee mitään muutosta kortin tiedoille. Toinen osapuoli haluaa kieltää tietojen kopioinnin tietokoneelle. Syynä on se, että SD-kortti voi saastua viruksilla yms. ja jotka kulkisivat sitten sairaalan koneille.

Miten on? Onko kirjoitussuojaus 100 % varma?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: SD-kortin kirjoitussuojaus
« Vastaus #1 : 12.01.16 - klo:22.37 »
Se SD-kortin kirjoitussuojaus on vain pieni pala muovia, jonka kortinlukija tunnistaa ja tämän jälkeen on ihan lukijasta ja sen ohjelmistosta (ajurista) kiinni voidaanko kortille kirjoittaa. Kortti itse ei tarjoa mitään suojaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: SD-kortin kirjoitussuojaus
« Vastaus #2 : 13.01.16 - klo:23.28 »
Seuraava kysymys: Onko tiedossa *ubuntuista, että ne pystyisivät kirjoittamaan kirjoitussuojattuun sd-korttiin?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: SD-kortin kirjoitussuojaus
« Vastaus #3 : 16.01.16 - klo:14.13 »
Seuraava kysymys: Onko tiedossa *ubuntuista, että ne pystyisivät kirjoittamaan kirjoitussuojattuun sd-korttiin?
Voihan kortista tehdä imagen kovalevylle ja testata sitten jälkeenpäin onko sisältö muuttunut. Tai sitten
palauttaa imagen käytön jälkeen ilman testailuja. Ei tuossa isoa aikaeroa ole jos kohtuu kokoinen kortti.
Kortin voi liittää myös vain lukutilassa.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: SD-kortin kirjoitussuojaus
« Vastaus #4 : 16.01.16 - klo:19.04 »
Mä luulisin, että kysymys on enemmänkin periaatteellinen. Ei haluta ottaa edes sitä riskiä, että kirjoitussuojaus ei toimiskaan, tai vahingossa kortin suojausnipukka lipsahtaisi väärään asentoon tms.

Kun siis tekee kokonaisarvion ja ottaa huomioon mahdolliset riskit, niin on varmaankin ihan järkevää kategorisesti kieltää kortin ujuttaminen muualle.

Vaikka joskus teknisesti joku näyttäisi olevan mahdollista nörttihenkisesti ajatellen, on usein tuollaisen ison organisaation kokonaisedun kannalta paras "pysyä aisojen välissä" ;) Nimim. Kokemuksen syvällä rintaäänellä

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: SD-kortin kirjoitussuojaus
« Vastaus #5 : 21.01.16 - klo:01.56 »
Mä luulisin, että kysymys on enemmänkin periaatteellinen. Ei haluta ottaa edes sitä riskiä, että kirjoitussuojaus ei toimiskaan, tai vahingossa kortin suojausnipukka lipsahtaisi väärään asentoon tms.

Olet ymmärtänyt villakoiran ytimen. Näihän se on. Eri sh-piireillä on erilaista suhtautumista tässä asiassa. Toiset pitävät jopa hyvänä jutuna, että potilas (heh mkä sana) on kiinnostunut itsekin hoidoista.