Kirjoittaja Aihe: Dual-boot ja grub ongelmia  (Luettu 2554 kertaa)

debil

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Dual-boot ja grub ongelmia
« : 30.08.06 - klo:15.03 »
Hei, ja anteeksi, jos tätä aihetta on foorumilla käsitelty (olen käyttänyt hakutoimintoa, mutta en löytänyt aivan omaa ongelmaani käsitteleviä ketjuja).
Koneellani on Win XP Home Edition, asensin Ubuntu 6.06:n ja nyt boottaamisen yhteydessä kone jumii Grubiin, enkä näin ollen pääse kumpaankaan käyttikseen. Virheilmoitus:
"Booting from CD:
 Grub loading stage1.5.
 Grub Hard Disk Error"

Kiintolevyni osiointi menee seuraavasti:

/dev/sda1            ntfs          19.5GB         Windowsin C:-asema (ensisijainen osio)
/dev/sda4            ext3           6.9GB         Tällä sijaitsee Ubuntu /  (ensisijainen)
      /dev/sda2      extended                     (jatko-osio)
      /dev/sda7      ext3           9.7GB         Ubuntun /home   (looginen osio)
      /dev/sda6      fat32          2.3GB         Yhteinen osio tiedostojen jakamista varten (looginen)
      /dev/sda5      linux-swap  611MB        Ubuntun swap-osio  (looginen)
/dev/sda3            ntfs           75.4GB         Windowsin muuta sälää (ensisijainen)

Useissa threadeissa suositellaan boottaamaan Windowsin asennuslevyltä, ja ajamaan fixmbr. Minulla ei ole asennuslevyä. Ongelmana on siis:
miten korjata grubin asetukset? Minulla on Ubuntun live-cd, jonka kautta esim. tätä kirjoitan, mutta en pysty mountaamaan muita osioita? Olen täysin uusi Linux-käyttäjä, joten minulla ei ole suurestikaan hajua käyttöjärjestelmän hienouksista ja terminalin tehokkaasta käytöstä.
Pikaista apua toivon ja kiitän etukäteen vastauksista.

debil

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Dual-boot ja grub ongelmia
« Vastaus #1 : 31.08.06 - klo:11.41 »
Pientä päivitystä  :)

Käyttikseni olikin Win XP Professional Edition. Tosin en tiedä, onko sillä ongelman kannalta suurtakaan merkitystä.
Olen oppinut mountaamaan/umountaamaan kiintolevyn muita osioita, sekä muokkaamaan tiedostoja (esim. grubin menu.lst:tä).
Vieläkään edistystä itse ongelman saralla ei ole tapahtunut. Sama virheilmoitus tulee konetta bootatessa  :(
Jossakin ehdotettiin Biosin päivittämistä? Onko lie tarpeellista, koska kyseessä ei ole mikään järjettömän vanha kone (2003)?
Kiitos edelleen.

hiltuer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Dual-boot ja grub ongelmia
« Vastaus #2 : 08.10.06 - klo:16.54 »
Hei
Minulla on vähän samansuuntaisia ongelmia.
Asensin Ubuntun 6.06 XP:n rinnalle. Asennus meni hyvin. Kokeilin Ubuntua. Kokeilin vielä toimiiko XP. Toimi tehtyään ensin jotain tarkistuksia.
Tämän jälkeen yritin käynnistää uudelleen Ubuntun. Näytössä vain vilahtaa "Grub loading stage 1.5" ja kone buuttaa uudelleen ja uudelleen. Siitä ei siis pääse eteenpäin.
Mitä tehdä?

Toinen asia:
Ubuntu.fi -sivulla mainitaan ,että "Linuxista käsin voit käsitellä Windows-kiintolevyllä olevia tiedostoja." Ubuntun puolella näkyi XP:lle varatun osion suuruinen levyasema. Miten sinne päästään sisään (sitten kun taas joskus pääsen Ubuntuun)?

Erkki H.

Tigetti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: Dual-boot ja grub ongelmia
« Vastaus #3 : 09.10.06 - klo:02.31 »
Itselläni myös ongelmia dual bootin kanssa. Eli koneessa 2 SATA levyä jotka raidilla striped. Nämä jaettu muutamaan osioon joissa yhdellä Win XP Pro.
Lisäksi 2 IDE levyä josta toiseen asensin Ubuntun.

Asentaessa Ubuntua Grub ei löydä XP:tä ja siten ei myöskään onnistu Windowsiin boottaaminen.

Kuinkas tämän saisi korjattua?

hiltuer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Dual-boot ja grub ongelmia
« Vastaus #4 : 09.10.06 - klo:17.15 »
Työkaveri keksi syyn ja korjasi ongelman. Täällä kerrotaan että Novell ZenWorks jotenkin sorkkii buuttisektoria:
http://savannah.gnu.org/bugs/?func=detailitem&item_id=15048#comment5
Itse olen hyvin aloittelija. En osaa sanoa olisko sama ongelma.