Kirjoittaja Aihe: Sähköturvallisuus ja tietokoneet  (Luettu 25350 kertaa)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Sähköturvallisuus ja tietokoneet
« Vastaus #60 : 18.11.15 - klo:19.36 »
Tuli mieleen mainita, että kenties antennijohto voi olla eri maassa kuin muut sähkölaitteet. Aikoinaan minulla vahvistin poksahteli ilkeästi välillä. Ongelma katosi kun taloyhtiö teki putkiremontin yhteydessä myös sähköt, puhelinjohdot sekä antennipiuhat uusiksi. Siihen aikaan minulla oli yli 10 kg Yamahan analoginen vahvistin, joka toisti myös TV:n & PC:n äänet. Ei siis mikään markettilelu. En keksinyt syytä oireiluun.

PC:n osat olen aina vaihtanut töpseli irti seinästä. Tosin yksi PC on kotelo auki kun siinä on hieman liian korkea prosun tuuletin. Ehkä hieman laitonta, mutta mukavan hiljainen nyt. On pitänyt hankkia sentin leveämpi koppa, mutta se on jotenkin jäänyt. Muut sisuskalut vaihdettu useampaan kertaan ilman rikkoutumisia. Oliskohan kuudes emo nyt menossa? Joskus oli vesijäähdytyskin, mikä herätti ihmetystä.

d100a

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Vs: Sähköturvallisuus ja tietokoneet
« Vastaus #61 : 18.11.15 - klo:19.56 »
Töpseli irti pistorasiasta silloin kun laitteen sisäkaluja rassataan!

Tämä on ehdoton vaatimus. Älkää, hyvät ihmiset tästä kinatko. Tietotekniikasta en tiedä mitään, mutta vanhan koulun sähkömies olen.

Staattinen sähkö, kuten kaikki muukin sähkö, kulkee jännite-erojen välillä. Sitä jännite-eroa ei tule muistikamman, laiterungon ja työmiehen välille kun se tasataan laiterungon ja työmiehen väliltä johtimella ja 1 Mohm vastuksella esim rannekkeeseen. Voi tehdä itse taipuisasta johtimesta 1 Mohm (megaohmin) vastuksesta ja lavuaarin tulpan kuulaketjusta ja hauenleuka liittimestä. Vastus suojaa asentajaa tärskyltä. Muistikamman muovikuori on antistaattista, kuten muidenkin komponenttien ulkokuori. Silti komponentit on syytä säilyttää viimeiseen asti siinä antistaattisen merkillä merkityssä pakkauksessa, jossa ne myydään.

Minkään noista osista: laiterunko, komponentti, asentaja, ei tarvitse olla kytketty talon maadoitukseen, siitä ei ole mitään hyötyä. Asia muuttuu toiseksi kun sähkölaite kytketään sähköverkkoon.

Ammattimaiset sähkötyöt tällaisille laitteille tehdään nimenomaan maastaerotetussa työtilassa. Sen syitä on vaikea selittää lyhyesti. Tyydyn toistamaan kunnioitetun opettajani virkkeen: "Jos putoaa kahdeksannen kerroksen ikkunasta, ei ole samantekevää, putoaako sisä- vai ulkopuolelle."

Siis vielä kerran, ettei jää epäselväksi. Töpseli irti seinäpistokkeesta kun mitä tahansa sähkövehjettä rassataan!

Joo S3 pitää olla suoritettu, kun virrassa olevaa laitetta korjataan,. Eli jos kone on virrassa-> et saa koskea siihen Myös ISO 6001 pitäisi tuntea oman ammattiallata, eli tietokoneen korjaamisesta labotoriossa eli työpöytä turvallisuusmääräykset. Itselläni oli S3 turvakoulutus, mutta en hakenut sen voimassa olo aikana pysyvää lupaa, joten se meni vanhaksi.