Kirjoittaja Aihe: Xubuntu ei käynnisty Acar Aspire 1810TZ läppärissä [RATKAISTU]  (Luettu 2090 kertaa)

tuojarkko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Olen viikon verran yrittänyt asentaa Ubuntua kyseiseen läppäriin eikä onnistu. USB tikulta pääsen kyllä kokeilemaan mitä vaan versiota (esim. Ubuntu Studio) ja kaikki toimii moitteettomasti mutta kun teen asennuksen Ubuntu ei vain käynnisty. Pääsen kyllä GRUBiin ja vaikka sieltä valkkaa käynnistä RECOVERY modessa niin ei sekään auta. Jostain olin lukevinani että kyse voisi olla konfliktista näytönohjeimen kanssa. Asennus on tehty puhtaalle kovalevylle. En myöskään pääse millään BIOS asetuksiin (ei auta F2, eikä F12) joten asennusvaiheessa joudun ensi ottamaan kovon irti, käynnistämään koneen USB tikku kiinni ja sitten "livenä" laittamaan kovon takaisin kiinni. Liitteenä kuvassa koodia joka jää näkyviin koneen jässähtäessä. Enteriä painettaessa tulee teksti: (Initframs).
« Viimeksi muokattu: 28.10.15 - klo:20.18 kirjoittanut tuojarkko »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Xubuntu ei käynnisty Acar Aspire 1810TZ läppärissä
« Vastaus #1 : 28.10.15 - klo:17.58 »
Liitteenä kuvassa koodia joka jää näkyviin koneen jässähtäessä. Enteriä painettaessa tulee teksti: (Initframs).

Kuvan virheilmoitukset viittaavat siihen, että levyssä tai SATA-väylässä on vikaa. Levyn S.M.A.R.T.-tiedot kannattaa tarkistaa asennustikun livetilassa Levyt-ohjelmalla.


En myöskään pääse millään BIOS asetuksiin (ei auta F2, eikä F12)

F2:n pitäisi kyllä toimia, ellei näppäimistössä ole vikaa. Painatko sitä riittävän aikaisin? Itse kokeilisin painella sitä tiheästi ainakin 5 sekunnin ajan, aloittaen välittömästi samalla kun painan koneen käynnistysnappia.

tuojarkko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Kovo irti läppäristä, Windows 10 koneeseen kiinni ja Disk Managementilla formatointi ja allocointi niin johan asentui :)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Kovo irti läppäristä, Windows 10 koneeseen kiinni ja Disk Managementilla formatointi ja allocointi niin johan asentui :)

Hmm. Eli ilmeisesti osiotaulun uudelleenluonti auttoi? Linuxihan ei noita Windowsin formatointeja muuten voi hyödyntää vaan jyrää ne yli, jos valitset, että käytetään koko levy.