Shortcut on kiinnostava videoeditori. Latasin sen ja MTS-tiedostot olivat heti nähtävissä. Mutta se käyttää "native editing" metodia. Ilmeisesti Final cut pro käyttää sitä myös. Minä olen tottunut "nonlinear" metodiin, vaikka alkuaikoina, kun olin televisiossa töissä, käytettiin natiivia editointia, mutta aika pian siirryttiin nonlineaariseen. En ole kuitenkaan seurannut kovin tarkasti editointiohjelmien kehitystä, varsinkaan viimeisen kymmenen vuoden aikana, joten voin puhua vain siitä, mihin olen tottunut. Kun katselin opetusvideota, klippejä koodattiin jo aivan alkuun mp4-muotoon. Oliko se siksi, että alkuperäiset säilyvät koskemattomina, kun editoidaan, vai editoidaanko siinä vain suoraan alkuperäisiä klippejä? Tietenkin alkuperäisestä voi ottaa kopion ja tallentaa sen eri kansioon, mutta se ei mielestäni ole kovin käytännöllistä. Voi myös olla, etten vain ymmärrä tarpeeksi shortcutin logiikkaa. Nyt en ehdi kovin paljon sitä tutkia, mutta varmasti ohjelma on tutkimisen arvoinen.
Siksi uusi kysymys. Pitääkö minun poistaa Kdenliven hakemisto kokonaan ja asentaa se sen jälkeen uudelleen? Voinko se jälkeen kopioida uuteen hakemistoon vanhat projektitiedostoni? Jos saisin Kdenliven toimimaan MTS-tiedostojen kanssa, olisi se minun kannaltani helpointa.