Tänään tuli paljon päivityksiä HP pöytäkoneeni Ubuntuun. Jossain vaiheessa, melkein lopussa, tuli kysymys jostain päivitettävästä tiedostosta: "Korvataanko se ja se tiedosto uudella?". Järjestelmän ohje kertoi, että yleensä on turvallista korvata, vaikka ei tietäisi, mikä tiedosto on kyseessä. Minä en tiennyt. Vastasin: salli korvaaminen. Hetken kuluttua tuli ilmoitus, että valitettavasti päivitysohjelma on pysähtynyt. Se jäi odottamaan sitä korvaamisvastausta, vaikka olin jo vastannut siihen. Mitään ei enää tapahtunut. Eikä korvaamisen uudelleen hyväksyminen vaikuttanut mitenkään. Aikani odotettuani päätin käynnistää koneen uudelleen, koska päivitystoiminto ei enää toiminut, kun se oli ilmoituksen mukaan pysähtynyt. Niin kuin se olikin.
No. Yritin sitten käynnistää koneen uudelleen, ja se käynnistyi, aina siihen saakka kun piti syöttää salasana. Syötön jälkeen se pomppasi taas kyselemään salasanaa. Ja niin edelleen. Aina sama juttu. Yritin kirjautua "vieraana". Sama juttu, ei päästänyt sisään. Koneen sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen ei auta.
Miten saan tämän vian korjattua? Tarvitsen ohjeen selkokielellä, koska en hallitse "Linux-slangia". Olen vain tavallinen Linuxin peruskäyttäjä, joka on pulassa, kun jotain häiriöitä ilmenee, onneksi harvoin.
Tätä kirjoitan nyt kannettavalla HP-tietokoneella, missä on myöskin Ubuntu 14.04 LTS. Toistaiseksi tähän koneeseen ei ole tullut päivityksen yhteydessä ongelmaa.
Täytyykö Ubuntu asentaa uudelleen ennen kuin se taas toimii?