Kirjoittaja Aihe: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta  (Luettu 8372 kertaa)

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Ostin joskus muinoin, varmaan 10v sitten, vielä ollessani Windows-käyttäjä, muutamankin USB tv-tikun, kun noita markettien halpalaareissa ajelehti.

Sittemmin tikut jäivät sivuun ja unhoonkin, kun tuntui että HDD/DVD-tallentavat digiboxit (mulla Sony ja Panasonic) korvasivat sen, mihin tikkua oli tarvinnut. Keräilin satoja leffoja tv:stä tallentamalla.

No nykyiset tallentavat digiboxit ja tv:t eivät salli tallenteen kopiointia toiselle laitteelle tai DVD:lle, ne on vain katsottava samalla laitteella kunnes se laite sanoo poks. Hirveän kivaa ja käytännöllistä.

Linux-uskoon tultuani ja siellä pääasiassa nykyään pyöriessäni (toki autan tuttuja Win-ongelmissaan), tuli mieleen, josko noilla tikuilla olisi käyttöä, ja toimivatko Linuxissa. Niistä tehdyn leffatallenteen kun voisi taas kopioida ja siirtää vaikka DVD:lle jos tahtoo omaan kokoelmaansa. Se ei kai ole tekijänoikeus/kuolemanrikos?

Ohjeet, mitä aiheeseen Linux DVB-T löytyy netistä, ovat yhtä lukuisat, kuin hajanaiset ja sekavat, ja karkottavat arasti asiaa lähestyvän satunnaistutkijan. Kuka viitsisi vanhan, kympin maksaneen tikun takia opiskella kymmeniä nettisivuja. Ohjeet koskevat myös tiesmitä Ubuntu versioita ja tilanne on aika lailla muuttunut jostakin 7.04:sta tähän 15.04:seen. Kernelistä, ja asennuksen mukana tulevista paketeista löytyy paljon sellaista, mitä muinoin piti kopioida, kääntää ja kaulita ja kääntää ja ihmetellä.

Tikkuni oli Artec T-14

Asensin koneelle VLC:n millä minusta on hyvä katsella medioita.

Tikun kytkin johdolla TV-keskusantennirasiaan, enkä käyttänyt tikkujen mukana tulleita pikkuantenneja, koska ajattelin tarvitsevani vahvaa signaalia, kun teen kanavalistatiedoston. (Tämän käytännön opin jo muinoin Win maailmassa.)

Sitten tein kanavalistan W-scan:illa:

Esimerkki: Jos on Suomessa ja hakee suomalaisia antenniverkon kanavia, annetaan W_Scanille front-end parametriksi t, kuten terrestrial, siis -ft, maakoodi FI, ja

w_scan -ft -c FI -L >vlcchans.xspf

Katsella voi sitten komennolla:

vlc vlcchans.xspf

            ohjeita: http://linuxtv.org/wiki/index.php/VLC_media_player )


Antaa sitten koneen puksuttaa pitkään ja hartaasti, niin se löytää kaikki kanavat, ellei jollakin kanavalla ole skannauksen aikana lähetystä, se luonnollisesti jää pois listalta.

Jos kone ja Ubuntu ylipäätään tunnistaa tikun ja tikku on kunnossa, ongelmat yleensä selviävät kirjautumalla ulos, tai käynnistämällä koneen uudestaan.

Kun kanavalista on kasattu, voi alkaa katsella, eikä enää tarvitse välttämättä antennijontoa, vaan se 12cm pikkuantenni riittää DVB-T-tikun päässä.

YLE:n tekstitykset täytyy muistaa laittaa päälle VLC:n asetuksista (Olikohan se OD).




« Viimeksi muokattu: 02.06.15 - klo:18.00 kirjoittanut HifiTollo »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #1 : 29.05.15 - klo:13.48 »
Itse olen käyttänyt tätä ohjetta:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoille

Saattaa olla, ettei 15.04:ssa kannata asentaa pakettilähteitä, mutta muuten saattaa toimia. Itselläni on Lubuntu 14.04, joten ei kokemusta uudemmista versioista.

Asentaminen on vaikeampaa kuin vlc:hen, mutta asennuksen jälkeen käyttäminen on huomattavasti kätevämpää, vaikkei VLC-kokemusta itselläni olekaan.

24/96

  • Vieras
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #2 : 29.05.15 - klo:21.48 »
Itse käytän TV katseluun VLC playeriä. Kanavat olen hakenut Scan käskyllä (dvb-apps).

Kaffeine osaa hakea kanavat itse. Jotain ajastus tallennuksia teen Kaffeinella.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #3 : 30.05.15 - klo:00.59 »
Kaffeine osaa hakea kanavat itse. Jotain ajastus tallennuksia teen Kaffeinella.

Kuten myös. Kaffeine on osoittautunut erinomaiseksi ja käytän pelkästään sitä. Ei yhtään haittaa, että se on KDE-projektista peräisin. Se toimii yhtä hyvin missä tahansa linuxissa, myös minun Ubuntu 14.04 LTS:ssä.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #4 : 02.06.15 - klo:17.58 »
Itse käytän TV katseluun VLC playeriä. Kanavat olen hakenut Scan käskyllä (dvb-apps).

Kaffeine osaa hakea kanavat itse. Jotain ajastus tallennuksia teen Kaffeinella.

Kaytän itse tosiaan VLC:tä, siihen oli helpp tehdä W_scanilla .xspf-file, ja kanavat löytyivat heti.

Kiinnostuin Kaffeinesta kun te kommentoijat kehuitte sitä, mutta en millään keksi oikeita parametreja W_scanille tuottaakseni Kaffeinelle kanavalistan. Eikä Kaffeine tosiaan osaa itse hakea kanavia, mistä ihme valinnasta sellaisen pitäisi löytyä?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #5 : 02.06.15 - klo:18.18 »
Eikä Kaffeine tosiaan osaa itse hakea kanavia, mistä ihme valinnasta sellaisen pitäisi löytyä?

Kyllä osaa hakea kanavat. Kaffeinen menusta ensin Television -> Configure Television -> Update scan data over internet
edit: + samasta näkymästä Device 1 välilehdeltä valitaan oikea lähetinasema. (kts. kuva)

Ja sitten haku Television -> Channels - ikkunan keskellä on hakunappi.
« Viimeksi muokattu: 02.06.15 - klo:18.29 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #6 : 02.06.15 - klo:20.22 »
Kanavien haku on joskus ongelmallista. Itse en saanut tikulla aikoinaan kunnon kuvaa.
Kanavien haussa on oleellista, että laite on vapaa. Kaffeine ei  löydä
kanavia jos TV-on aktiivinen eli kanavahaun aikana ei siten katsella TV:tä

Itse käytän nykyään XBMC (nyk Kodi) & VDR yhdistelmää. Asentaminen hieman
hankalaa, mutta toimii sitten nätisti ihan kauko-ohjaimella. Tai älykännyllä.
TV-kuvaa voi siirtää myös muihin koneisiin jos on lähiverkko. Tvhead
myös vaihtoehto XBMC:n kanssa.

VDR ei ole jostain syystä löytänyt uutta Hero kanavaa. Eli sen
kyky päivittää kanava listaa on rajallinen.

Aika hurjan kokoisia noi YLE:n HD-tallenteet. Jos joku tietää miten noita
pakkaa pienemmäksi tekstien kanssa olisin iloinen.

Salatut kanavat sitten oma ongelmansa. En ole yrittänyt.

yavdr.org on tutustumisen arvoinen ja repot myös.

Aikaisemmin käytin vain Nvidian näytönohjainta. Tuki on
kovasti parantunut vuosien mittaan ja Intelin integroidullakin
piirillä tulee toieen. Näytönohjaimen rautapurku auttaa kovasti.
Intelin näytönohjain toimii avoimilla ajureilla. Kiitos Ubuntun
hyvän tuen. Nvidia tarvitsee Nvidian ajurin. Radeonista
ei kokemuksia, mutta kait silläkin pärjää,



raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #7 : 02.06.15 - klo:20.31 »
VDR ei ole jostain syystä löytänyt uutta Hero kanavaa. Eli sen
kyky päivittää kanava listaa on rajallinen.

Kyllä minulla VDR näyttää Heron, tosin hain kanavat w_scan:lla kun en saanut scan:a jostain syystä ollenkaan toimimaan.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #8 : 02.06.15 - klo:21.44 »
Nyt sain Kaffeine:n löytämään kanavat.

Tein W_scan:illa initial filen ennen tätä viimeistä yritystä, mutten tiedä ratkaisiko se homman.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #9 : 02.06.15 - klo:22.54 »

Kyllä minulla VDR näyttää Heron, tosin hain kanavat w_scan:lla kun en saanut scan:a jostain syystä ollenkaan toimimaan.
Kuten sanoin kanavien haku voi olla ongelmallista. Hyvä kun toinen toimi. Riippuu hieman verkosta mitä kannattaa käyttää
En vain tiedä onko Hero kanavan haku w_scan tai scan ohjelmalla vaivan arvoinen asia. Ennen kanavien hakua pitää VDR sammuttaa.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #10 : 03.06.15 - klo:02.11 »
Aika hurjan kokoisia noi YLE:n HD-tallenteet. Jos joku tietää miten noita
pakkaa pienemmäksi tekstien kanssa olisin iloinen.

MPEG 4 Advanced Video Codec eli h.264 tai vapaalla linux -puolella x264. Video koodaantuu kivasti kohtalaisen pieneen kaistaan.

Minä olen niin vanhanaikainen, että käytän siis
- kaffeine (tallennus m2t-tiedostoksi)
- projectx (leikkaus ja demuksaus mpv, mp2 ja srt-tiedostoiksi)
- mplex (multipleksaus: mpv+mp2 -> mpg)
- avidemux (koodaus x264:ksi ja srt-tekstityksen poltto videoon kiinni, mpg -> mp4)

T. Ari
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #11 : 03.06.15 - klo:02.27 »
Aika hurjan kokoisia noi YLE:n HD-tallenteet. Jos joku tietää miten noita
pakkaa pienemmäksi tekstien kanssa olisin iloinen.

MPEG 4 Advanced Video Codec eli h.264 tai vapaalla linux -puolella x264. Video koodaantuu kivasti kohtalaisen pieneen kaistaan.

HD-lähetyksissä video on jo H.264-muodossa, joskin se on pakattavissa tiiviimmäksi x264:llä. Kohinanpoisto auttaa myös huomattavasti, samoin kuin tietysti resoluution pudottaminen.

- projectx (leikkaus ja demuksaus mpv, mp2 ja srt-tiedostoiksi)
- mplex (multipleksaus: mpv+mp2 -> mpg)

Tämä ei toimi HD-tallenteiden kanssa.

ffmpeg/avconv pystyy pakkaamaan videon uudelleen ja sillä on ehkä mahdollista säilyttää tekstitykset. Potentiaalisesti myös tallennus MKV-tiedostoksi onnistuu suoraan. VLC on toinen mahdollinen työkalu, joka tukee DVB-tekstityksiä hyvin. Voin testailla jossain välissä ja etsiä toimivat komennot, kun tämä ongelma nousee silloin tällöin esiin. Leikkaus on sitten toinen juttu, johon ei oikein ole kunnollisia työkaluja. Itse leikkaan VDR:n sisäänrakennetulla editorilla.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #12 : 03.06.15 - klo:03.14 »

HD-lähetyksissä video on jo H.264-muodossa, joskin se on pakattavissa tiiviimmäksi x264:llä. Kohinanpoisto auttaa myös huomattavasti, samoin kuin tietysti resoluution pudottaminen.

- projectx (leikkaus ja demuksaus mpv, mp2 ja srt-tiedostoiksi)
- mplex (multipleksaus: mpv+mp2 -> mpg)

Tämä ei toimi HD-tallenteiden kanssa.

ffmpeg/avconv pystyy pakkaamaan videon uudelleen ja sillä on ehkä mahdollista säilyttää tekstitykset. Potentiaalisesti myös tallennus MKV-tiedostoksi onnistuu suoraan. VLC on toinen mahdollinen työkalu, joka tukee DVB-tekstityksiä hyvin. Voin testailla jossain välissä ja etsiä toimivat komennot, kun tämä ongelma nousee silloin tällöin esiin. Leikkaus on sitten toinen juttu, johon ei oikein ole kunnollisia työkaluja. Itse leikkaan VDR:n sisäänrakennetulla editorilla.

Projectx:llä leikin jokunen vuosi sitten, mutta en saanut tekstejä kunnolla matroskaan. Tekstien väri vaihteli soittimen mukaan.
sillä saa videon, äänet ja tekstit erikseen. Jos nykyään toimii niin hyvä. Ehkä YLE:n tekstin värimalli on vihdoin korjattu.

HD lähetykset hieman toinen juttu. Resoluution tiputus ja turhien äänien poisto pienentää. Mutta ne YLE:n tekstit....
niissä on ongelmansa. Jotkut klassikot kuten Chaplinit voisi hyvin pienentää kun niissä laatu alkujaankin on melko heikko.
VDR käy hyvin tallenteiden leikkaukseen



Cultor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #13 : 03.06.15 - klo:12.04 »
Projectx:llä leikin jokunen vuosi sitten, mutta en saanut tekstejä kunnolla matroskaan. Tekstien väri vaihteli soittimen mukaan.
sillä saa videon, äänet ja tekstit erikseen. Jos nykyään toimii niin hyvä. Ehkä YLE:n tekstin värimalli on vihdoin korjattu.

HD lähetykset hieman toinen juttu. Resoluution tiputus ja turhien äänien poisto pienentää. Mutta ne YLE:n tekstit....
niissä on ongelmansa. Jotkut klassikot kuten Chaplinit voisi hyvin pienentää kun niissä laatu alkujaankin on melko heikko.
VDR käy hyvin tallenteiden leikkaukseen

HD lähetysten tallenteisiin en ole tutustunut, mutta SD:stä Maximum'illa tallennettujen konvertointi onnistuu Ffmpeg'illä hyvin. K Movie Player (ffplay) näyttää:
Koodia: [Valitse]
Input #0, mpegts, from 'H:\Elokuvat\The_Queen.ts':
  Duration: 00:00:08.32, start: 93378.838489, bitrate: -2147483 kb/s
  Program 17
    Metadata:
      service_name    : ?YLE TV1
      service_provider: ?YLE
    Stream #0:0[0x200]: Video: mpeg2video (Main) ([2][0][0][0] / 0x0002), yuv420p, 720x576 [SAR 64:45 DAR 16:9], 8400 kb/s, 26.71 fps, 25 tbr, 90k tbn, 50 tbc
    Stream #0:1[0x28a](eng): Audio: mp2 ([4][0][0][0] / 0x0004), 48000 Hz, stereo, s16, 224 kb/s
    Stream #0:2[0x28b](dut): Audio: mp2 ([4][0][0][0] / 0x0004), 48000 Hz, stereo, s16, 224 kb/s (visual impaired)
    Stream #0:3[0x403](fin): Subtitle: dvb_subtitle ([6][0][0][0] / 0x0006)
    Stream #0:4[0x911](fin): Subtitle: dvb_teletext ([6][0][0][0] / 0x0006)

Konvertointi Ffmpeg'illä (version 2.1.5 Copyright (c) 2000-2014 the FFmpeg developers) H264:ksi mp4-säiliöön:
Koodia: [Valitse]
ffmpeg.EXE -i H:\Elokuvat\The_Queen.ts -acodec copy -vcodec libx264 -vb 1600k -s 854x480 -vpre libx264-ipod640 -filter_complex "[0:0][0:3]overlay" -aspect 16:9 -sn H:\Elokuvat\The_Queen.mp4
Tekstitys näkyy moitteettomana ainakin Vlc:ssä, MPlayer'issä ja Samsung Smart TV:ssä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #14 : 03.06.15 - klo:13.09 »

Konvertointi Ffmpeg'illä (version 2.1.5 Copyright (c) 2000-2014 the FFmpeg developers) H264:ksi mp4-säiliöön:
Koodia: [Valitse]
ffmpeg.EXE -i H:\Elokuvat\The_Queen.ts -acodec copy -vcodec libx264 -vb 1600k -s 854x480 -vpre libx264-ipod640 -filter_complex "[0:0][0:3]overlay" -aspect 16:9 -sn H:\Elokuvat\The_Queen.mp4
Tekstitys näkyy moitteettomana ainakin Vlc:ssä, MPlayer'issä ja Samsung Smart TV:ssä.

Kokeilin ja tuntuu toimivan. Kiitoksia kovasti. Tuossa tekstit poltetaan suoraan kuvaan. Mikähän parametri sen tekee? Aikoinaan koetin saada niitä tekstejä matroskaan, mutta projectx (väärä värimalli) teki teksteistä keltaiset. Käytin kyllä memcoderia. Itsellä VDR ei tallenna  dvb_teletext tekstejä. Ne kun tuntuivat olevan väärässä ajassa, joten jätin ne pois.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: 15.04 ja DVB-T tikun käyttöönotto ja toiminta
« Vastaus #15 : 03.06.15 - klo:13.14 »

Konvertointi Ffmpeg'illä (version 2.1.5 Copyright (c) 2000-2014 the FFmpeg developers) H264:ksi mp4-säiliöön:
Koodia: [Valitse]
ffmpeg.EXE -i H:\Elokuvat\The_Queen.ts -acodec copy -vcodec libx264 -vb 1600k -s 854x480 -vpre libx264-ipod640 -filter_complex "[0:0][0:3]overlay" -aspect 16:9 -sn H:\Elokuvat\The_Queen.mp4
Tekstitys näkyy moitteettomana ainakin Vlc:ssä, MPlayer'issä ja Samsung Smart TV:ssä.

Kokeilin ja tuntuu toimivan. Kiitoksia kovasti. Tuossa tekstit poltetaan suoraan kuvaan. Mikähän parametri sen tekee?

Tämä:
Koodia: [Valitse]
-filter_complex "[0:0][0:3]overlay"
Sen sijaan voit kokeilla tekstitysten kopiointia valinnalla -scodec copy
Aiemmin se ei tosin osannut kopioida DVB-tekstityksiä, mutta kannattaa kokeilla uusimmalla ffmpegillä ja avconvilla.

Itsellä VDR ei tallenna  dvb_teletext tekstejä. Ne kun tuntuivat olevan väärässä ajassa, joten jätin ne pois.

Ne saa oikeaan aikaan kompensoimalla parin sekunnin verran. VDR:n ttxtsubs-liitännäisessäkin on tähän parametri, mutta se ei korjaa tallennetta. Korjaus on siis tehtävä ffmpegillä tai erillisillä työkaluilla tallenteen käsittelyn yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 03.06.15 - klo:13.15 kirjoittanut nm »

Cultor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vanhat Ylen tallenteet
« Vastaus #16 : 01.07.15 - klo:10.18 »
Joitakin Ylen tallenteita on siltä ajalta, kun lähetys oli 4:3 kuvasuhteella, eli ylös ja alas jää surureuna.
Koodia: [Valitse]
ffmpeg -i Vain_muutaman_dollarin_t.ts -acodec copy -vcodec mpeg2video -vb 5000k -filter_complex "[0:0][0:2]overlay" -sn Video_tmp/Vain_muutaman_dollarin_t.ts
ffmpeg -i Video_tmp/Vain_muutaman_dollarin_t.ts -acodec copy -vcodec libx264 -vb 1600k -s 854x480 -vpre libx264-ipod640 -filter_complex "crop=720:464" Video_tmp\Vain_muutaman_dollarin_t.mp4

Oheisilla loitsuilla sain tekstityksen näkymään ja kuvan sopimaan 16:9 ruutuun.