Kirjoittaja Aihe: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea  (Luettu 5158 kertaa)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« : 12.06.15 - klo:08.55 »
Tulikettu käyttää linuxissa (Kubuntu 15.04) varsin paljon CPU-tehoa. Firefoxin versioilla 38 ja 39 suoritinkäyttö näyttää olevan varsin korkea usein jopa 70-80 % yhdestä dedikoidusta ytimestä. Välillä Firefoxin suoritinkäyttö nousee yli satasen (esim. 138 %) eli silloin se varaa hetkeksi käyttöönsä yhden ytimen kokonaisuudessaan ja käyttää myös osan toisen ytimen laskentatehosta. Firefoxin versiolla 40 laskentatehon tarve on alentunut jonkin verran näistä luvuista, muttei silläkään päästä niin alhaisiin lukuihin kuin muiden valmistajien selaimilla.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #1 : 12.06.15 - klo:11.26 »
Minä taas olen joutunut siirtymään tuliketun käyttäjäksi koska Chromium vie kaiken muistin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #2 : 12.06.15 - klo:13.11 »
Itse hylkäsin jokin aika sitten FF:n käytön, koska tuntui liian raskaalta verrattuna kilpakumppaneihin.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #3 : 12.06.15 - klo:13.37 »
Itse hylkäsin jokin aika sitten FF:n käytön, koska tuntui liian raskaalta verrattuna kilpakumppaneihin.
Nykyiset selaimet ja/nettisisältö vaatii aika paljon koneelta. Toisaalta onko FF:lle kunnolista vaihtoehtoa jos haluaa avoimen koodin selaimen? Chromium on mutta sekin on kuitenkin enemmän tai vähemmän googleen sidokssissa ja dillo,midori ym. tuntuu melko köyhiltä. Vivaldia olen jonkin verran käyttänyt yhdellä koneella mutta suljettua koodia se on siinä missä Operakin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #4 : 12.06.15 - klo:14.04 »
Vaatii toki paljon, mutta jos koneessa on ruutia kohtuullisesti ja silti huomaa selkeitä eroja, niin jossain siellä softassa on jotain pahasti vialla.

Itse käytän tällä hetkellä joka käyttiksessä sitä suljetuinta Chromea, koska se vain tällä hetkellä tuntuu toimivan hienosti ympäristöstä riippumatta. Chromium kyllä on käsittääkseni ihan täysin koodin osalta tutkittavissa. Toki se on Chromeen pohjautuva, mutta silti avoin ja koodista on vain poistettu suljettua koodia sisältävät toiminnallisuudet, kuten joitain DRM-ominaisuuksia yms.

Olevan vaihtanut käytettyä selainta varmaan noin parin vuoden välein periaatteella "kun se vain toimii hyvin".

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #5 : 12.06.15 - klo:14.55 »
Itse käytän tällä hetkellä joka käyttiksessä sitä suljetuinta Chromea, koska se vain tällä hetkellä tuntuu toimivan hienosti ympäristöstä riippumatta. Chromium kyllä on käsittääkseni ihan täysin koodin osalta tutkittavissa. Toki se on Chromeen pohjautuva, mutta silti avoin ja koodista on vain poistettu suljettua koodia sisältävät toiminnallisuudet, kuten joitain DRM-ominaisuuksia yms.

Olevan vaihtanut käytettyä selainta varmaan noin parin vuoden välein periaatteella "kun se vain toimii hyvin".
Eikö se ole toisinpäin? Eli Chrome perustuu Chromiumiin ja Chromeen on lisätty suljettua koodia. Tämä minua hiukan häiritsee sillä tuntuu ainavain enemmän ja enemmän siltä että Chromiumii on pakko säätää jotain normikäyttöä ajatellen esim. pepperflash. Toki muihinkin selaimiin pitää asentaa suljettu flash mutta yhdellä paketilla toimii kaikissa muissa selaimissa paitsi Chromiumissa. Tuntuu vain siltä että google pystyy tunkeutumaan avoimeen ohjelmaan tavalla tai toisella. Tosin ilman Google Chromium projektia tuskin edes olis.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #6 : 12.06.15 - klo:17.57 »
No tuon voi tieten ajatella monella lailla. Mainittujen asioiden takia itse käytänkin Chromea. Se on niin yksinkertainen ottaa käyttöön kun laitan vain parit haluamani plugarit ja se on käyttövalmis itselle.

Lainaus
Tosin ilman Google Chromium projektia tuskin edes olisi
Ei toki olisi koska kyseessä on kuitenkin Googlen tekemä koodipohja.
« Viimeksi muokattu: 12.06.15 - klo:18.00 kirjoittanut qwertyy »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #7 : 14.06.15 - klo:01.03 »
Haukutte osittain väärää puuta. Se on Unity tai KDE4/5 joka kuormittaa konettanne. Minä rouskutan vanhalla 3GHz P4:lla joka on hypertheadaava eli linux näkee sen kahtena ytimenä. Käytän työpöytänä XFCE4 sekä pöytäkoneeesa(Ubuntu Studio 14.04) ja läppärissä(dual-core 2,3 GHz) (Xubuntu 14.04) ja kummassakin hyrrää Firefox mallikkaasti, jopa flashillä ja pystyy viellä pitämään muita ohjelmia auki esim. libreoffice ja gimp. Molemmissa on 2 Gigaa keskusmuistia.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #8 : 14.06.15 - klo:01.07 »
top-komennon mukaan se on nimenomaan Firefox, joka käyttää paljon laskentehoa.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #9 : 14.06.15 - klo:01.13 »
top-komennon mukaan se on nimenomaan Firefox, joka käyttää paljon laskentehoa.
Sitten se varmaan on 15.04:n koukkuja.
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #10 : 14.06.15 - klo:02.53 »
Haukutte osittain väärää puuta. Se on Unity tai KDE4/5 joka kuormittaa konettanne. Minä rouskutan vanhalla 3GHz P4:lla joka on hypertheadaava eli linux näkee sen kahtena ytimenä. Käytän työpöytänä XFCE4 sekä pöytäkoneeesa(Ubuntu Studio 14.04) ja läppärissä(dual-core 2,3 GHz) (Xubuntu 14.04) ja kummassakin hyrrää Firefox mallikkaasti, jopa flashillä ja pystyy viellä pitämään muita ohjelmia auki esim. libreoffice ja gimp. Molemmissa on 2 Gigaa keskusmuistia.
Muuten hyvä, mutta kun käytössä on Debian ja MATE. Itse asiassa samaan törmännyt Windowsissakin.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #11 : 14.06.15 - klo:07.59 »
top-komennon mukaan se on nimenomaan Firefox, joka käyttää paljon laskentehoa.
Sitten se varmaan on 15.04:n koukkuja.

Ei se ole Ubuntun versiosta kiinni. Minulla on 14.04 ja kun Firefox on ollut pitkän aikaa päällä (viikon tai kaksi) se vaan alkaa kuluttaa hirmu määrät prossutehoa. Siihen auttaa, kun sulkee Firefoxin ja käynnistää sen uudelleen. Tällöin prosessoritehon kulutus putoaa 30 %:sta kahteen prosenttiin. Vaikka avataan ihan samat välilehdet kuin aiemminkin. Ohjelma vaan vanhemmiten käyttää prosessoritehoa johonkin minun kannalta tarpeettomaan...

T. Ari
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #12 : 14.06.15 - klo:14.05 »
Ei se ole Ubuntun versiosta kiinni. Minulla on 14.04 ja kun Firefox on ollut pitkän aikaa päällä (viikon tai kaksi) se vaan alkaa kuluttaa hirmu määrät prossutehoa. Siihen auttaa, kun sulkee Firefoxin ja käynnistää sen uudelleen. Tällöin prosessoritehon kulutus putoaa 30 %:sta kahteen prosenttiin. Vaikka avataan ihan samat välilehdet kuin aiemminkin. Ohjelma vaan vanhemmiten käyttää prosessoritehoa johonkin minun kannalta tarpeettomaan...

Tässä on myös huomioitava, että uudelleenkäynnistyksessä Firefox ei lataa välilehtien sisältöä, kuten niissä ajettavaa Javascript-koodia ja Flash-komponentteja. Ne ladataan ja käynnistetään vasta kun klikkaat välilehden näkyviin. Jotta saisit vertailukelpoisia lukuja pitkään auki olleen istunnon ja uudelleenkäynnistetyn istunnon välillä, sinun on käytävä molemmissa kaikki välilehdet läpi (mielellään päivittäen samalla sisällön) ja katsottava sitten prosessorikuormaa ja muistinkulutusta.

Mitä tulee selaimen suoritinkäytön vertailuun eri käyttäjien välillä, kannattaisi ihan ensin rajata testaus johonkin tiettyyn sivustoon ja määritellä, mitä mahdollisia sivuston toimintaan vaikuttavia laajennoksia on käytössä (Adblock+, Flashblock, ...). Vain yksi välilehti auki. Jos ongelma esiintyy vain usean välilehden istunnossa, pitää määritellä, mitä sivustoja välilehdissä on auki.
« Viimeksi muokattu: 14.06.15 - klo:14.09 kirjoittanut nm »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #13 : 23.06.15 - klo:21.54 »
Itsellä ei ongelmia Firefoxin kanssa. Muistia kyllä kuluu ja nyt CPU kuorma 1-2%, Pistin tubesta pyörimään Dead Can Dance Kiko HD. Yksi lempparini testaukseen. Välillä kuorma nousi 3%. Sitä en huomannut katsoa nousiko kellotaajuus . Nyt 1,4GHz. Työpöytä KDE 4 ja Amarokki soitteli taustalla musaa. Kuten on soitellut koko päivän. FF kyllä hieman vanha, mutta en päivitä kun toimii hyvin. Ei laajennuksia.

Fin_Thunderstorm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #14 : 24.06.15 - klo:07.41 »
Itse olen kanssa huomannut samaa korkeaa suoritinkäyttöä 14.04:ssa. Välistä joutuu kokonaan uudelleenkäynnistämään FF ja mahdollisesti myös koneen, kun se junttaa. Flashia sisältävät sivut etenkin tykkää helpoiten jumittaa. Onko olemassa jotain hyvää FF:n korviketta, joka tukisi FF Synciä (kaikki kirjanmerkit yms. kulkee tämän kautta, kaikilla laitteilla käytössä) vai pitkääkö vain kärvistellä ja todeta sen olevan välistä jumissa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Firefoxin suoritinkäyttö on varsin korkea
« Vastaus #15 : 24.06.15 - klo:12.39 »
Itselläni on LUbuntu 14.04 htpc:ssä enkä ole huomannut muuta ongelmaa kuin, että joskus kokonäytöltä sitä ei saa poistumaan. Pitää ctrl-alt-F2 antaa ja sitten takaisin.  Muistaakseni en ole yhtään lisäosaa asentanut. Liian usein päivityksissä tulee joku uusi vika. Olen jopa ajatellut lopettaa htpc:n päivittelyn. Jos kerran toimii, niin miksi hankkia lisää murheita.