Kirjoittaja Aihe: Tiedostojen korruptoituminen  (Luettu 3288 kertaa)

Flintlock

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Tiedostojen korruptoituminen
« : 12.07.15 - klo:11.39 »
Onko mahdollista, että tiedostojen siirtäminen välillä Windows, Linux ja OS X aiheuttaisi korruptoitumista :o Siirtelen näiden välillä tiedostoja edestakaisin, niin että kaikissa laitteissa on kaikki samat.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Tiedostojen korruptoituminen
« Vastaus #1 : 12.07.15 - klo:11.57 »
Teoriassa tietysti on aina mahdollista, että sattuu löytymään bugi esim. Linuxin ntfs-tiedostojärjestelmän tuesta, joka sitten aiheuttaisi tiedostojen korruptoitumisen. Toinen asia on toki että tallennusmediat itsessään sattuu olemaan huonokuntoisia.

Mutta tuo on teoreettista. Sanoisin että tiedostojen siirtäminen käyttisten välillä on kyllä käytännöntasolla hyvinkin luotettavaa. Itse olen aika paljon siirtänyt tiedostoja, enkä ole huomannut mitään ongelmia. Toki joissain todella erikoisissa tapauksissa on ilmeisesti mahdollista, että tiedostojen metadata ei kopioidu oikein. Joitain artikkeleita olen aiheesta lukenut, mutta ne oli sen verran erikoisia tapauksia, että ei ole jäänyt edes mieleen, että missä tilanteissa tuo voi vastaan tulla.

Mutta tavallinen työtiedostojen, kuvien, multimediatiedostojen yms. peruskopiointi järjestelmien välillä on kyllä varsin luotettavaa. Itse teen sitä paljon, enkä ole törmännyt ongelmiin. Tietysti aina kannattaa pitää jossain varmuuskopiot. Todennäköisintä on melkein se, että verkkokopioinnissa sattuu tulemaan se sähkökatko tms. väärään aikaan joka keskeyttää kopioinnin ja tuolloin korruptoituminen on tietysti enemmän kuin todennäköistä. Jos kopioi tiedostoja taas usb-asemilla, niin asemien irroittaminen pitäisi aina muistaa tehdä oikeaoppisesti.

Esimerkkinä käytän paljon Windows koneiden NTFS:ää, mutta siirrän aktiivisesti tiedostoja lähiverkonkautta Linux-palvelimelle, jossa on asema myös Linux-partitioitu. Tuossa tapahtuu "konvertoituminen" aina joka suuntaan enkä ole törmännyt käytännössä ongelmiin. Osan tiedostojen siirrosta teen vieläpä langattomana, eikä sekään ole aiheuttanut ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 12.07.15 - klo:12.01 kirjoittanut qwertyy »

Flintlock

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Tiedostojen korruptoituminen
« Vastaus #2 : 12.07.15 - klo:12.22 »
Kiitos vastauksesta qwertyy. Olen lukenut,että päällekopiointia tulisi vältää, ja näin olen suurimmaksi osaksi tehnytkin. Huomasin tämän kerran kuvakaappauksien/kuvien terävyydessä (monta kertaa uusia lisättäessä päällekopioitu). kaikkein vanhimmat olivat ikkäänkuin tärähtäneitä/sumeita. Voi toki johtua myös jostain muustakin syystä.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Tiedostojen korruptoituminen
« Vastaus #3 : 12.07.15 - klo:12.53 »
Kiitos vastauksesta qwertyy. Olen lukenut,että päällekopiointia tulisi vältää, ja näin olen suurimmaksi osaksi tehnytkin. Huomasin tämän kerran kuvakaappauksien/kuvien terävyydessä (monta kertaa uusia lisättäessä päällekopioitu). kaikkein vanhimmat olivat ikkäänkuin tärähtäneitä/sumeita. Voi toki johtua myös jostain muustakin syystä.

 :o

Ei ne kuvakaappaukset tai muutkaan kuvat sumene kopioitaessa tai tee niistä tärähtäneitä. Kuvat korruptoituessaan saa sekaan artifakteja ja sekalaisia häiriöitä tai osa kuvasta puuttuu tykkänään.


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Tiedostojen korruptoituminen
« Vastaus #4 : 12.07.15 - klo:13.22 »
Synkkauksessa kannattaisi ehkä käyttää jotain fiksumpaa ohjelmaa, joka siirtäisi vain muuttuneet tiedostot (uudemmalla muutosaikaleimalla varustetut). Komentorivillä rsync on perusratkaisu ja helppo skriptata myös työpöytäkäyttöön, mutta se on käynnistettävä aina erikseen. On myös ohjelmia, jotka synkkaavat lennossa Dropboxin tapaan, joskin ne vaativat yleensä jonkinlaisen palvelimen väliin. Wikipedian listasta voi etsiä sopivia vaihtoehtoja.
« Viimeksi muokattu: 12.07.15 - klo:13.23 kirjoittanut nm »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Tiedostojen korruptoituminen
« Vastaus #5 : 12.07.15 - klo:13.38 »
Kuten tuossa oli mainittukin, niin jos kuvat korruptoituu tiedonsiirrossa niin niihin todellakin tulee tuon esimerkkikuvan tapaisia pahoja "artifakteja" tai mitä olen itse nähnyt, niin kuva monesti on vain puutteellinen yleensä alaosastaan. Nuo on ollut sellaisia tapauksia, että kortti on irroitettu suoraan järjestelmään liitetystä tilasta tai tiedonsiirto on jostain syystä keskeytynyt kokonaan.

Tosin tuo sumentuminen on mahdollista, mutta se edellyttää että tiedostot on kopioitu jonkin softan läpi, joka sitten pakkaa kuvat uudelleen. Sitä kannattaa ehdottomasti kyllä välttää. Eli kopiot kannattaa tehdä suoraan perinteisesti kopioimalla tai ainakin sitten tarkistaa kuvankäsittelyohjelman asetukset, ettei kopioitavat tiedostot mene aina jonkin pakkauksen läpi. Silloin kuvanlaatu kyllä väistämättä huononee jokaisen kopioinnin yhteydessä.

Dropbox on kyllä ehkä se kaikista vaivattomin multiplatform ohjelma, jolla on helppo synkkailla tiedostot eri laitteiden välillä. Edellyttäen tietysti että on valmis käyttämään pilvipalvelua synkronointiin.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Tiedostojen korruptoituminen
« Vastaus #6 : 12.07.15 - klo:15.39 »
On joskus tullut pientä sekoilua NTFS:n kanssa kun olen huomattavasti tiedostoja siirtänyt, ja eritoten mennyt poistamaan NTFS-osioilta Linuxilla tai PC-BSD:llä. Ajan aika säännöllisesti NTFS:n tarkistustyökalut Windowsista, ja tuollaisen operoinnin jälkeen valittaa jotain virheellisistä luettelomerkinnöistä. Tosin automaattityökalu ne aina on kiltisti korjannut.

Tiedostot itsessään eivät ole korruptoituneet minulla ikinä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.