Kirjoittaja Aihe: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi Samsungin läppärissä  (Luettu 4345 kertaa)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Ja taas ongelmia... Minulla nyt käytössä tämä "perus-Ubuntu" mutta jostain syystä en pysty yhdistämään mobiililaajakaistaan vaikka käytin toimintoa jolla yhteyden voi luoda. Totesin että Huawein nettitikku bugittaa, joten laitoin sim-kortin tietokoneen sisälle (akun alle) missä on kortille paikka. Mitä siis olen tehnyt väärin?
« Viimeksi muokattu: 08.08.15 - klo:20.00 kirjoittanut Lups »

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #1 : 06.08.15 - klo:09.34 »
Eikös SIM-kortti laiteta yleensä siihen Huawein nettitikun tai reitittimen "akun alle". Mikähän nettitikun/reitittimen tarkka merkki on? Niitä on miljoonia erilaisia?
Ja neuvojia auttaisi varmaan tietää tietokoneenkin merkki.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #2 : 06.08.15 - klo:19.59 »

Jos koneessa on paikka SIM-kortilel niin mitä ilmeisimmin siinä on myös modemi.
Joten varmista ettei se SIM kysele PIN-koodia, tikku irti ja vaikkapa uusi bootti niin systeemi tunnistaa (jos on tunnistaakseen) sen modemin.

(Ainakin Lenovon X200:ssa tuli siihen network-damageriin tyrkylle se mobiililaajakaista.)


Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #3 : 07.08.15 - klo:18.44 »
Siis se ei kysele yhtään mitään, ei vaan yhdistä. Kone on neljä vuotta vanha Samsung ja laitoin sen kortin siksi akun alle kun Huawein tikku alkoi pätkimään ja noin minulle neuvottiin Elisan asiakaspalvelussa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #4 : 07.08.15 - klo:18.48 »
Siis se ei kysele yhtään mitään, ei vaan yhdistä. Kone on neljä vuotta vanha Samsung ja laitoin sen kortin siksi akun alle kun Huawein tikku alkoi pätkimään ja noin minulle neuvottiin Elisan asiakaspalvelussa.

Pitäisi selvittää, mikä 3G-piiri siinä koneessa on. Mitä lsusb listaa päätteessä:

Koodia: [Valitse]
lsusb

Millaista ongelmaa sen Huawein nettitikun kanssa oli? Yhteys katkesi ajoittain ja jouduit yhdistämään uudelleen vai toimiko yhteys vain liian hitaasti?
« Viimeksi muokattu: 07.08.15 - klo:18.51 kirjoittanut nm »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #5 : 07.08.15 - klo:19.23 »
Jollei PIN-kyselyä tule, vika on selvä: laitetta ei havaita. Sen pitäisi nimittäin tulla heti järjestelmän huomattua laitteen, ei vasta sitten, kun yhteyttä ruvetaan ottamaan.

Laitteen havaitsemattomuus taas todennäköisesti johtuu siitä, ettei sille ole ajuria. Koska Linux lataa yleensä ajurit automaattisesti jos niille on kunnollinen tuki, joudut etsimään ajuria ja yrittämään asentaa sen itse, mikä ei aina ole ihan helppoa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #6 : 07.08.15 - klo:21.01 »
Laitteen havaitsemattomuus taas todennäköisesti johtuu siitä, ettei sille ole ajuria. Koska Linux lataa yleensä ajurit automaattisesti jos niille on kunnollinen tuki, joudut etsimään ajuria ja yrittämään asentaa sen itse, mikä ei aina ole ihan helppoa.
Ei välttämättä ole ajuri joka puuttuu, vaan firmware. Jos vain firmware puuttuu niin se ei ole vaikeaa. Usein riittää linux-firmware ja   linux-firmware-nonfree pakettien asentaminen. Jos laite ei näy edes dmesg:n tulostuksessa niin silloin firmware puuttuu. Jos firmware on ja ajuri puuttuu se näkyy "in cold state". Näin se muistaakseni meni tällähetkellä ei ole mitään millä kokeilla ja en ole ihan varma muistanko oikein.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #7 : 07.08.15 - klo:21.28 »
Ei välttämättä ole ajuri joka puuttuu, vaan firmware. Jos vain firmware puuttuu niin se ei ole vaikeaa. Usein riittää linux-firmware ja   linux-firmware-nonfree pakettien asentaminen. Jos laite ei näy edes dmesg:n tulostuksessa niin silloin firmware puuttuu. Jos firmware on ja ajuri puuttuu se näkyy "in cold state". Näin se muistaakseni meni tällähetkellä ei ole mitään millä kokeilla ja en ole ihan varma muistanko oikein.

Juu, vika voi johtua myös puuttuvasta firmwaresta. Jos ajuri on olemassa, sen latautuminen näkyy dmesg-listauksessa firmwaresta riippumatta. Jos firmware puuttuu, ajuri ilmoittaa siitä samassa yhteydessä.


lsusb:n (ja tarvittaessa lspci:n, jos laite onkin PCI-väylässä) listauksista nähdään, mikä laite on kyseessä. Sitten voidaan tutkia tarkemmin, onko ajuria ylipäätään olemassa, tai tarvitaanko erillinen firmware.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #8 : 08.08.15 - klo:14.01 »
dmesg yleensä ilmoitaa kun ottaa laitteen pois ja tyrkkää takaisin. Viime ma olin yhden tädin luona rikkinäisen LUbuntun takia. Mokkula toimi paremmin jatkopiuhalla ikkunalla. Joskus pienestä kiinni. Noita on tosiaan paljon erilaisia ja olen ihmetyllyt kuinka hyvin kuitenkin toimivat. lsusb antamaa device id:tä voi googletella.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #9 : 08.08.15 - klo:18.30 »
PIN-kyselyä ei edelleenkään tule mutta sain kikkailtua niin että tämä yhdistää nyt oikein hyvin kun klikkaan Saunalahti Postpaid-kohdasta. Uskallanko käyttää vai voiko yhteys olla altis hakkereille kun ei kysynyt edes tuota PIN-koodia? Tämä kysyi asennuksen yhteydessä valitsenko Saunalahti Postpaid (contract) NAT (available for all subscribers) vai Postpaid (contract) Public IP address (needs to be ordered), kumman valitsen, ainakin ensiksi mainitulla toimii?

Mikä tuo kiinteä yhteys kohta on? Siinä lukee Samsung Kiera2 ja YHDISTÄÄ, vaikka tämä ei ole missään verkossa johdolla kiinni. Voinko käyttää tuota kun se on aika nopeakin vaikka en tiedä mistä se tulee?  ;D Kun suljen mobiililaajakaistan niin sitten ei enää yhdistä tuohon Samsungiin...
« Viimeksi muokattu: 08.08.15 - klo:18.43 kirjoittanut Lups »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #10 : 08.08.15 - klo:18.55 »
Sillä pin-koodilla ei ole mitään tekemistä yhteyden mahdollisen hakkeroitavuuden kanssa. Eli juu uskaltaa käyttää. Ja oletusarvoisesti sulla on se NAT:in takana oleva yhteys ellet ole maksanut erikseen julkisesta ip:stä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #11 : 08.08.15 - klo:18.59 »
Kiitos Jani, sulta saa oikein asiallisia vastauksia.  :) Kokeilin äsken mokkulaa muuten ja yhdisti heti 12 megaa eli paljon paremmin kuin tämä Samsungin kortti.

Storck

  • Vieras
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #12 : 08.08.15 - klo:19.39 »
Lups    lisäätkö otsikkoon jotain tarkennusta, versiosta mallista ym ym

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #13 : 08.08.15 - klo:19.57 »
Ei minulla oikeastaan ole enää pahasti häiritsevää ongelmaa kun sain ratkottua.  8) Tosin tämä tekee edelleen sitä että jos katkaisen netin kesken surffailun tai kirjaudun ulos niin kone pitää bootata ennen kuin yhteyden uudestaan ottaminen onnistuu. Tästä ei liene mitään haittaa surffailun/yhteyden laadun kannalta, kun itseäni tämä ei häiritse?
« Viimeksi muokattu: 08.08.15 - klo:20.03 kirjoittanut Lups »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4174
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Saunalahti mobiililaajakaista ei toimi
« Vastaus #14 : 08.08.15 - klo:20.02 »
Ei minulla oikeastaan ole enää ongelmaa kun sain ratkottua.  8) Tosin tämä tekee edelleen sitä että jos katkaisen netin kesken surffailun tai kirjaudun ulos niin kone pitää bootata ennen kuin yhteyden uudestaan ottaminen onnistuu. Tästä ei liene mitään haittaa surffailun/yhteyden laadun kannalta, kun itseäni tämä ei häiritse?

Ratkaisu: älä katkaise nettiä, sehän saa olla jatkuvasti auki kun kone on auki.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
^ Hyvä havainto, Raimo!
 Itse olin tähän asti täysin pihalla, mikä on oikea ongelma.  ;D
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300