Kirjoittaja Aihe: Superpäivittelijä (openSUSE)  (Luettu 7150 kertaa)

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Superpäivittelijä (openSUSE)
« : 05.04.15 - klo:16.41 »
Kirjoitan tätä IBM X40 miniläppärillä,jossa openSUSE 13.2.
Muita aiemmin asettamiani jakeluita,kuten Ubuntu Mate ja Mint Cinnamon ,vaivasi päivitysten puute.
Ilmeisesti olen ladannut Maten ja Cinnamonin väärän lipun alta.
Mutta tämä openSUSE päivittelee itseään lähes päivittäin.Superpäivittyjä.

Tuleeko tähän jo liikaa päivityksiä?Minun piti ottaa tämä X40 pitkälle matkalle mukaan,mutta nyt arvelluttaa openSUSE asennettuna.
Käytän tätä  X40 noin joka toinen päivä ja avattuani tämän voin olla varma,että taas on 5-10 päivitystä odottamassa.
Vaikuttaakohan tähän se,etten valinnut tarjottua Gnome työpöytää.Otin XFCE pöydän.Saan nyt molempien pöytien päivityksiä.

Nyt ensimmäiset 5-15 minuuttia menee usein näiden päivitysten ottamiseen.Ja näistä tulee isolla punaisella tekstillä asentamiskehoitus tähän näytön ruudulle  ,eikä pienellä tekstillä ja logolla ylös tai alas näytön reunoille.
Akkukestoa on vain n.30 min.Uusi akku tähän maksaa reilusti enemmän,kuin mitä pulitin tästä kannettavasta.Noilla toripalstoilla on akkumyyjiä,mutten tiedä,luottaako heihin.Sieltä saisi X40 akun halvemmalla.Eräs liike myy käytettyjä X40 akkuja,mutta taitaa käyttöaika olla alle tunnin niissäkin.
Pitäisikö minun asentaa tähän koneeseen Debian LXDE? Voi käydä niin,etten saa päivityksiä lainkaan.Mitenköhän tuo kevyempi Debian käsittelee  X40 akkua?openSUSE vaatii akulta vähän kestoaikaa.

Otsikkoa muokattu -Storck
« Viimeksi muokattu: 05.04.15 - klo:16.50 kirjoittanut Storck »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #1 : 05.04.15 - klo:17.40 »
openSUSEssa tulee tosiaan varsin paljon ja taajaan noita päivityksiä, mikä ainakin osin johtunee siitä, että SUSEssa toisin kuin joissakin muissa jakeluissa ei jakelun versio välttämättä sido ohjelmia määräversioiksi vaan niiden sallitaan päivittyä aidosti uudemmiksi; esimerkiksi Debian tuntuu pyrkivän pikemmin siihen, että ohjelmien versiot pidetään jakelun iän ajan paikallaan ja niihin tuodaan vain aitoja korjauksia.

Kieltämättä minuakin välillä päivitysten määrä pännii, mutta toisaalta en ole koskaan havainnut siitä tulevan ongelmaa matkakäytössäkään. Vaikka päivitykset epäluotettavien tai huonosti toimivien hotelliverkkojen tms. takia jäävät joskus pariksi–kolmeksi viikkoa tekemättä,  SUSElla ei vielä koskaan ole ollut ongelmaa ottaa aikaa kiinni kotiin päästyä.

Myönnän silti, että varsinkin matkakäytössä oleviin koneisiin olen ruvennut harkitsemaan vakaata Debiania tai esim. CentOSia.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #2 : 05.04.15 - klo:19.02 »
Toisaalta sehän on vain kehoitus ladata päivitykset. Senhän voi jättää huomioimatta.

Mitä tulee matkustamiseen, niin onhan tuo X40:n aika iso ja painava nykylaitteisiin verrattuna. Ei paljoa tarvi laittaa rahaa, että löytää huomattavasti pienempiä ja kevyempiä mobiililaitteita. Itsellä saattaa olla pelkästään tabletti mukana, koska niistä löytyy roppakaupalla akkukestoa. Tietysti jos matkustaessakin pitää kirjoittaa paljon tai on muita tarkkoja vaatimuksia raudan suhteen niin asia on eri.

Niin siis lentämisen ja käsimatkatavaramatkustajan kantilta ajateltuna ylläoleva.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #3 : 08.04.15 - klo:18.10 »
Nuo kevyet mobiililaitteet on asia erikseen.Minulla ei ole kännykkäongelmia.
Kerropa,missä mobiililaitteessa on tämän X40 tasoinen näppäimistö?Tämä IBM on kätevä kirjoituskone.
Kyllähän tämä pieneksi laitteeksi painaa.Tarkoittaa sitä,että sisällä on paljon tavaraa.

Pitää vain tulla toimeen tämän xcfe-työpöydän kanssa.Vaikka se päivittelee itseään solkenaan.
Muut openSUSEn tarjoamat pöydät ei asennu kunnolla.Gnome ei alkua pidemmälle.
Muistia ei riitä Gnomelle..Niin iso pöytä?
KDE pöydän logot taas villiintyi,kun kokeilin sitä.Ja virheilmoituksia,ei asennu virheettömästi..ei päivity.
Lxde oli liian vaatimaton pöytä.En löytänyt edes virta-asetuksia.Tarjosi vähän päivityksiä ja vanhetuneen Firefox selaimen.

Pelaakohan tuo Elementary tässä pentium m koneessa?En halua sudotella.

Kyllä tämä openSUSE riittää nyt ,kun on oppinut tuon xcfe päivyttelyrumban kanssa elämään.
Ja aika usein vaatii uloskirjautumisen noiden päivitysten jälkeen.
Tärkeää on ,että kaikki halutut ohjelmat toimii.Nyt on niin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #4 : 08.04.15 - klo:19.26 »
Muut openSUSEn tarjoamat pöydät ei asennu kunnolla.Gnome ei alkua pidemmälle.
Muistia ei riitä Gnomelle..Niin iso pöytä?
En usko, että on (pelkästään) muistista kiinni. Näytönohjain näkyy tuossa olevan antiikkinen Intel, joten se tuskin riittää Gnome 3 -työpöydälle. Gnome 3 ja Unity ovat (työpöydiksi) aika vaativia näytönohjaimen suhteen. Myös KDE osaa hyödyntää näytönohjainta tarvittaessa, mutta ei vaadi sitä.
http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:X40
http://www.thinkwiki.org/wiki/Intel_Extreme_Graphics_2

Lxde oli liian vaatimaton pöytä.En löytänyt edes virta-asetuksia.Tarjosi vähän päivityksiä ja vanhetuneen Firefox selaimen.
Yleensä kyllä, jos asentaa samaan jakelun eri työpöydällä, niin se ei vaikuta selaimen versioon. Ei ainakaan missään tavallisessa jakelussa.

Tärkeää on ,että kaikki halutut ohjelmat toimii.Nyt on niin.
Työpöytä ei kyllä periaatteessa estä mitään ohjelmaa toimimasta.  :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #5 : 08.04.15 - klo:20.31 »
Nuo kevyet mobiililaitteet on asia erikseen.Minulla ei ole kännykkäongelmia.Kerropa,missä mobiililaitteessa on tämän X40 tasoinen näppäimistö?Tämä IBM on kätevä kirjoituskone.
No itsellä on X-sarjalainen wanha ibari, eli tiedän kyllä pilkulleen minkälainen sillä on kirjoittaa ja hyvä se toki on. Löytyy myös Surface Pro 2 ja sanoisin että sen Type Cover näppäimistö on kirjoitusnopeudeltaan ihan samaa luokkaa, vaikka epäilinkin sen käytettävyyttä hankitessa. Ja onhan noita muitakin hyviä kirjoituslaitteita maailmansivu täynnä. Toki suurin osa peruskannettavista on nykyään aivan järkyttäviä näppäintuntumaltaan.

Et varmaan huomannut edellisen viestin kohtaa
Lainaus
Tietysti jos matkustaessakin pitää kirjoittaa paljon tai on muita tarkkoja vaatimuksia raudan suhteen niin asia on eri.
Ja tarkoitan siis oikeasti sitä, että olet jonkinlainen kääntäjä tai joudut tekemään kymmenien sivujen raportteja kiireessä tienpäällä tms. Asioita joita tuskin enää kukaan nykypäivänä tekee X40:llä.

Asiasta kukkaruukkuun, niin ei noissa vanhoissa ibareissa minusta oikein mitään muuta hyvää olekaan kuin näppäimistö ja trackpoint. Näyttöjen saranat, telakointimekaniikat yms. on minusta ainakin varsin onnetonta laatua alkuperäiseen hintaan nähden. Esim. HP:n Business-sarjan koneet on minusta mekaanisesti paljon parempia ja osassa myös niistä erittäin laadukkaat näppäimistöt.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #6 : 09.04.15 - klo:13.33 »
En ole koskaan saanut KDE työpöytää toimimaan itselläni.En Kubuntulla enkä muidenkaan Linux jakeluiden kanssa.Ei toiminut  openSUSEllakaan.

Tuo kokeilemani LXDE ei suostunut päivittymään selaimen osalta.Ja tarjosi vähemmän muokkausvaihtoehtoja.Sehän on kevyempi.

Nykyään olen oppinut sen, että  kaikki toimimaton ja puutteellinen saa heti häipyä.
En enää ala tutkimaan,minne ne jakelun ja pöydän mahdolliset muokkausvaihtoehdot on piilotettu.
En tajua,miksi ne pitää piilottaa?Mitä halutaan lopulta salata?

Näitä Linuxeja onkin yli 100 eri jakelua.Paljon on kokeilematta.Mikä on Korora?Matkiiko kaikessa Fedoraa?Onko sama työpöydän salaustyyli?

Täällä sain taas sen tapaisen vastauksen,että periaatteessa kaikki työpöydät asentuu tosta vaan ja eikä/tai ne estä mitään.Pötyä.
Tiedän eräitä,jotka on tapelleet Linux toimimattomuuksien kanssa.Ovat asennelleet väärää pöytää ja -jakelua.
Itse olen jo luovuttanut KDE:n suhteen.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #7 : 09.04.15 - klo:15.07 »
KDE toimii ihan moitteetta, kunhan koneessa vain on vääntöä sen ajamiseen. Itellä toiminut niin OpenSusessa, PCLinuxOS:ssa, Kubuntussa, kuin PC-BSD:ssäkin.

Muistista se tykkää, sitä pitää olla.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #8 : 09.04.15 - klo:16.17 »
KDE pöytiä olen kokeillut myös 10 vuotta uudemmassa  Toshiba tuplaydin läppärissäni X40 ikään verrattuna.
Kirjoitin siitä Kubuntun kiemurat nimisen ketjun.Jatkan sitä.

Ymmärän kyllä,että näin vanha kone,kuin IBM X40 on,se on vaativa sen suhteen,mikä tähän asentuu.
Pitää olla tyytyväinen,että xfce toimii openSUSElla tässä.Mobiili ja Wlan pelaa myös.Ja mediat.

Kirjoitan tänne,jos löydän noiden yli 100 muun Linux jakelun joukosta openSUSEa sopivamman tähän koneesen.
Mutta on liian työlästä kokeilla ne kaikki.

Taas tuli 2 päivItystä,kun kirjoitin tätä.On pakko ottaa ne.Täällä kirjoitettin,että niitä voi siirtää.Sitten käyttää vanhentuneita ohjelmia.Voi unohtua koko päivittäminen.Varsinkin selaimen päivitykset otan heti.Kaikista siirretyistä päivityksistä openSUSE ei heti uudestaan huomauttele ainakaan minulle.

Vielä tästä koneesta.Tämä on tarkoitus viedä kehitysmaahan maapallon toiselle puolelle.En kanna sinne mitään uutta ja hienoa.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #9 : 09.04.15 - klo:16.28 »
---
Kirjoitan tänne,jos löydän noiden yli 100 muun Linux jakelun joukosta openSUSEa sopivamman tähän koneesen.
Mutta on liian työlästä kokeilla ne kaikki.
---

Minulla on T40 -koneissa Debian ja Mate.
Kokeeksi päivitin (dist-upgrade) uuden kasin, RC2 eikä tunnu liian tahmelta sekään.
Tosin käyttö ollut aika vähäistä vielä.


qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #10 : 09.04.15 - klo:21.30 »
Kirjoitan tätä IBM X40 miniläppärillä,jossa openSUSE 13.2.
Muita aiemmin asettamiani jakeluita,kuten Ubuntu Mate ja Mint Cinnamon ,vaivasi päivitysten puute.
Ilmeisesti olen ladannut Maten ja Cinnamonin väärän lipun alta.
Oliko Ubuntu Mate muuten 14.04? Itse nimittäin laitoin aivan muutama päivä sitten kokeiluksi yhteen koneeseen 14.10:n ja siihen on tullut muutaman päivän sisällä arviolta 20 päivitystä. Siis toki asennuksen jälkeen heti tuli vaikka kuinka paljon päivityksiä, mutta siis sen jälkeenkin.

Tuntuu myös paljon kevyemmältä työpöydältä mitä oletin. Sanoisin että täysin xfce:n veroinen ympäristö. Sehän onkin itseasiassa kasvanut kuormitukseltaan lähivuosina minusta aika paljonkin.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #11 : 10.04.15 - klo:15.26 »
Kokeilin ennen openSUSEn asentamista Debiania.
Kaikki ei asentunut.Taas tämä päivitysasia.
Päivitykset piti erikseen hakea ja hankalasti käsikäyttöisesti laittaa rasti niihin yksi kerrallaan ja vielä  erikseen vahvistaa ne.
Sitten sain tietoa,että olisi pitänyt asentaa lisää ohjelmia.
Mutta ehdin jo ottamaan Debianin pois.
Tuo uusi Debian 8 kyllä kiinnostaa,kunhan se virallisesti on julkaistu.
Onko sekin käsikäyttöinen päivitysten suhteen vai asentuuko päivitysohjelmat automaattisesti?

Täällä tunnetaan nämä IBM laitteeet.Miten saan tämän X40 piipittelyt pois?Aika voimakas huomioääni tästä lähtee.
Se ei riipu siitä,mitä tähän on asennetttu.Aina tämä äänimerkkejä antaa.
Jatkuva virheellinen näppäinpainalluskin saa tämän älähtämään.Akkukäyttö pois ja takaisin-sama juttu.
Avaan ja suljen-taas piipittelee.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #12 : 10.04.15 - klo:15.32 »
Eikös se Debiankin ihan päivity kun vain pääkäyttäjän oikeuksilla ajaa apt-get update ja perään apt-get dist-upgrade ?
Ainakin heidän dokumentaation mukaan näin on:
https://www.debian.org/doc/manuals/debian-faq/ch-uptodate.en.html
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #13 : 10.04.15 - klo:16.50 »
Thinkpadeissä taitaa olla BIOSin asetuksissa säätö noille akkukäytön yms. piippauksille. Lisäksi Linuxin puolella voit ottaa pois moduulin pcspkr, jolloin Linux ei piipitä kaiutinta:
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe -r pcspkrPysyvästi:
Koodia: [Valitse]
echo "blacklist pcspkr" |sudo tee /etc/modprobe.d/blacklist-pcspkr.conf
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Superpäivittelijä (openSUSE)
« Vastaus #14 : 09.05.15 - klo:18.02 »
En ole koskaan saanut KDE työpöytää toimimaan itselläni.En Kubuntulla enkä muidenkaan Linux jakeluiden kanssa.Ei toiminut  openSUSEllakaan.

Tuo kokeilemani LXDE ei suostunut päivittymään selaimen osalta.Ja tarjosi vähemmän muokkausvaihtoehtoja.Sehän on kevyempi.

Itse tykkään KDE-työpöydästä. Ollut käytössä 3.x versiosta alkaen. Siirtyminen KDE 4 versioon kesti minulla kauan. Kun rauta vaihtui piti asentaa KDE 4, kun KDE 3 paketteja ei ollut enää saatavilla. Sama varmaan KDE 4. Käytän sitä seuraavat 5 v. vaikka uudempaa olisi tarjolla.

LXDE minulla on olut pitkään htpc:ssä työpöytänä. On nytkin tuossa taustalla. GTK-ohjelmien fonteissa hieman toivomisen varaa. Onneksi firefoxin näytön saa helposti suurennettua. Minulle riittää kun on selkeä valikko ja paneelista näkee käynnissä olevat ohjelmat. Periaatteessa pelkkä openbox & joku paneeli riittäisi. Openbox vaan ei huomaan jos pistää tikun kiinni koneeseen.

Itse en tykkää automaattisista päivityksistä. Moiset otan pois käytöstä. Ja jos toimii, otan kopion ennen päivityksiä. Miksi päivittää jotain yli 200 pakettia ja saada paljon lisää ongelmia?