Kirjoittaja Aihe: Pikakuvake komennolle?  (Luettu 1130 kertaa)

jgl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Pikakuvake komennolle?
« : 20.04.15 - klo:11.11 »
Terve kaikille! Olen uusi täällä. Linux on minulle itsessäänkin melko uusi tuttavuus.

Kysyisin: Miten luodaan shortcut ikoni Ubuntuun/Lubuntuun, niin että mikä tahansa scripti lähtisi yhdellä klikkauksella pyörimään, eikä tarvitsisi joka kerta kirjoittaa terminaaliin esimerkiksi ohjelman käynnistyskomentoa tai lopetuskomentoa?

Käytän usein esimerkiksi komentoa:
killall jackd

Käytän tuota usein, pakosta. Haluaisin sen työpöydälleni klikattavaksi ja kyseisen komennon suorittavaksi kuvakkeeksi. Olen selaillut ympäri nettiä, törmännyt bash-komentoon/shell-koodaukseen, koittanut silläkin saada jotain aikaiseksi tuloksetta.


Miten tuollaisen komennonkäynnistäjän saisi toimimaan Lubuntussa? Onko mitään ohjelmaa jolla voisi sellaisen luoda?



jgl

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16249
    • Profiili
Vs: Pikakuvake komennolle?
« Vastaus #1 : 20.04.15 - klo:16.28 »
Tarvitset desktop-tiedoston (~/Työpöytä/ohjelma.desktop). Speksien mukainen tiedosto toimii sekä Lubuntun LXDE:ssä että Ubuntun Unity-työpöydällä. Tiedoston voi luoda manuaalisesti tekstieditorilla tai helpommin gnome-desktop-item-editillä. Ohjeita molempiin on täällä: https://help.ubuntu.com/community/UnityLaunchersAndDesktopFiles