Kirjoittaja Aihe: Tyhmä kysymys. Mihin internet signaali menee? [Osin ymmärretty]  (Luettu 10778 kertaa)

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
 Eli. Erään vikatilanteen vuoksi tulin huomanneeksi, ettei minulla ole aavistustakaan mihin lähettämäni internet pyyntö menee.

Koitan selventää. Kyseessä on kiinteä valokuituyhteys. Asunnossani on huoneistojakamo ja taloyhtiössä datakeskus.
Kun avaan selaimen se yrittää yhteyttä asettamalleni kotisivulle, esim. Google.
Signaali menee huoneistojakamosta datakeskukseen, mutta mihin sitten?
Onko jossain serveri ennen Googlen serveriä vai mennäänkö suoraan sinne?

Käsittääkseni yhteyteni käytössä ei ole välityspalvelinta.
Siis mistä voi johtua, että yhteyteni on aktiivinen, mutta internet sivut eivät avaudu tai yhteys sivuihin katkeaa.

Toivottavasti tämä tekstini on ymmärrettävissä!  ::)

Terveisin
Juha-Pekka  :o
« Viimeksi muokattu: 12.04.15 - klo:15.43 kirjoittanut John Hilly »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Tyhmä kysymys. Mihin internet signaali menee?
« Vastaus #1 : 10.04.15 - klo:19.02 »
No voi tutkia minne se menee antamalla vaikkapa komennon traceroute www.google.com. Siinä on välissä aika monta palvelinta usko pois...

Windowsissa sama käsky on tracert

*edit ei ole näemmä vakiona Ubuntussa asennettu, paketti inetutils-traceroute pitää asentaa...
« Viimeksi muokattu: 10.04.15 - klo:19.06 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Tyhmä kysymys. Mihin internet signaali menee?
« Vastaus #2 : 10.04.15 - klo:19.03 »
Ja jos on yhteysongelmia, ja tiedät haluamasi kohteen ip-osoitteen voit näppärästi seurata missä kohtaa yhteyshäikkä ilmenee...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Tyhmä kysymys. Mihin internet signaali menee?
« Vastaus #3 : 10.04.15 - klo:19.05 »
Latautuuko minkään sivun sisältö edes vähän?

Kun avaan selaimen se yrittää yhteyttä asettamalleni kotisivulle, esim. Google.
Signaali menee huoneistojakamosta datakeskukseen, mutta mihin sitten?
Onko jossain serveri ennen Googlen serveriä vai mennäänkö suoraan sinne?

Välissä on useita reitittimiä, joiden osoitteet voi tosiaan selvittää traceroutella.

Ensin selain tekee kuitenkin erillisen kyselyn palveluntarjoajan nimipalvelimelle (DNS) selvittääkseen kirjoittamaasi domain-osoitetta vastaavan IP-osoitteen. Usein nettiyhteyksien ongelmat liittyvät nimipalvelun toimintaan.

Pystytkö pingaamaan osoitetta 8.8.8.8 (joka on helposti muistettava Googlen nimipalvelimen suora IP-osoite):

Koodia: [Valitse]
ping 8.8.8.8
Tuon pitäisi listata päätteeseen tällaista:

Koodia: [Valitse]
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=56 time=11.6 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=56 time=10.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=56 time=10.0 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=56 time=10.4 ms
[...]

Voit keskeyttää pingin näppäinyhdistelmällä Ctrl+C.

Jos tuo toimii, mitä ping sanoo, kun yrität käyttää IP-osoitteen sijaan selvitettävää nimeä:

Koodia: [Valitse]
ping www.google.com
« Viimeksi muokattu: 10.04.15 - klo:19.08 kirjoittanut nm »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Tyhmä kysymys. Mihin internet signaali menee?
« Vastaus #4 : 10.04.15 - klo:19.13 »
Toinen juttu on vielä, että palveluntarjoajalla voi olla jotain häikkää, eli osa yhteyksistä voi pelata osa ei. Taannoin kun Elisalta katkesi kaapeli, niin oma yhteyteni ei sallinut Suomen ulkopuolelle yhteyksiä. Kannattaa jos pääsee kaivaa palveluntarjoajan häiriötiedotteet esille...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 10.04.15 - klo:19.25 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Tyhmä kysymys. Mihin internet signaali menee?
« Vastaus #6 : 11.04.15 - klo:16.55 »
Kiitos kaunis vastauksista!
Häiriö alkoi keskiviikon myrskyn aikaan ja korjautui seuraavana päivänä.
Arvasin, että myrskyllä on tekemistä asiasta, mutta rupesin vain miettimään juuri sitä, missä vika voisi olla.

Ilmeisesti DNS-palvelin siellä kaatuili.
Merkitsen ymmärretyksi.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Eli. Erään vikatilanteen vuoksi tulin huomanneeksi, ettei minulla ole aavistustakaan mihin lähettämäni internet pyyntö menee.

Koitan selventää. Kyseessä on kiinteä valokuituyhteys. Asunnossani on huoneistojakamo ja taloyhtiössä datakeskus.
Kun avaan selaimen se yrittää yhteyttä asettamalleni kotisivulle, esim. Google.
Signaali menee huoneistojakamosta datakeskukseen, mutta mihin sitten?
Onko jossain serveri ennen Googlen serveriä vai mennäänkö suoraan sinne?
Tuosta jäi ISP eli palvelun tarjoaja itse pois välistä.

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Tuosta jäi ISP eli palvelun tarjoaja itse pois välistä.

Onkohan ISP sama kuin DSL? DSL näyttää olevan Telian (Soneran) reititin.

Xfce sisältää Verkkotyökalut- nimisen sovelluksen, jossa
Koodia: [Valitse]
traceroute on nimellä Reitinjäljitys.
Kokeilin sitä vasta, kun yritin hakea Ubuntun sovellusvalikoimasta tracerouten ja se tarjosi Verkkotyökalut, joka tulee Xfce-asennuksen mukana, eli oli minulla jo!  ;D

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Tuosta jäi ISP eli palvelun tarjoaja itse pois välistä.

Onkohan ISP sama kuin DSL? DSL näyttää olevan Telian (Soneran) reititin.

ISP eli Internet-palveluntarjoaja on yritys/yhteisö, joka tarjoaa asiakkailleen nettiyhteyksiä. Sinun palveluntarjoajasi on ilmeisesti Sonera, joskin se Soneran (A)DSL-modeemi saattaa toimia muidenkin palveluntarjoajien verkossa, joten pelkän tarran perusteella asia ei ole varma. Ehkä tiedät kuitenkin, mille firmalle maksat nettiyhteyksistä, tai mikä yritys hoitaa taloyhtiön tietoliikenneyhteydet.

DSL on lankapuhelinverkon varassa toimiva tekniikka, jolla voidaan toteuttaa yhteys asiakkaan ja Internet-palveluntarjoaja välillä. Asiakkaan puolella tämä näkyy yleensä siten, että kämppään on hankittava (A)DSL-modeemi/reititin, joka kytketään puhelinpistokkeella lankaverkkoon. Reitittävä modeemi jakaa verkkoyhteyden ethernet- tai wlan-lähiverkon kautta asunnossa oleville tietokoneille ja muille laitteille.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
"nm" selittikin jo hyvin. Lisään vielä hieman liittyen noihin valokuituyhteyksiin joista on hieman erilaisia muunnelmia.  Siellä missä valokuitu tulee kerrostaloon on jokin laite mikä muuntaa sen kuituyhteyden jälleen kuparikaapeliyhteydeksi. Itse olen törmännyt esimerkiksi Alcatelin laitteeseen josta on vedetty eteen päin kuparijohdoilla VDSL yhteytenä. Tuo VDSL sallii kuparikaapelin välityksellä eri nopeusluokkia, myös sen 100/100 jos tarve on.  Siellä käyttäjän huoneistossa on siinä tilanteessa VDSL-modemi (Soneran olen nähnyt käyttävän ainakin Zyxel ADSL2/VDSL modeemia josta voi valita ADSL2/VDSL käyttötavan ja merkkivalon väristä näkee kumman tyyppinen yhteys on päällä). Oma arvaus: Tuo VDSL lienee suosittu jos on tarve sopeutua eri laatuisiin/pituisiin kaapeleihin mitä esimerkiksi kerrostaloista löytyy valmiina ja samalla myös nopeusluokkiin.
« Viimeksi muokattu: 12.04.15 - klo:20.47 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Minä en tarvitse modeemia sen sijaan minulla on reititin, jota tarvitaan, koska minulla on sekä Internetyhteys, että Soneraviihde.
Kummatkin kulkevat suoraan "seinästä" huoneistojakamon reitittimeen.
Puhelimen pistokkeen kautta ei kuljeta, vaan Ethernet -kaapelilla seinästä huoneistojakamoon,josta kaapelinpätkällä reitittimeen, josta kaapelipätkällä datakeskukseen...


Mahtaako tämä Inteno-reititin olla Traceroute:n ilmoittama dsldevice.lan, jonka osoite on lähes sama kuin PC:n osoite?
Seuraava 'portti' on trebrasgw2-...-1.dhcp.inet.fi
« Viimeksi muokattu: 13.04.15 - klo:16.19 kirjoittanut John Hilly »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Minä en tarvitse modeemia sen sijaan minulla on reititin, jota tarvitaan, koska minulla on sekä Internetyhteys, että Soneraviihde.
Kummatkin kulkevat suoraan "seinästä" huoneistojakamon reitittimeen.
Puhelimen pistokkeen kautta ei kuljeta, vaan Ethernet -kaapelilla seinästä huoneistojakamoon,josta kaapelinpätkällä reitittimeen, josta kaapelipätkällä datakeskukseen...
Tavanomainen asia silloin kun Ethernet-sisäverkko on olemassa.

Lainaus
Mahtaako tämä Inteno-reititin olla Traceroute:n ilmoittama dsldevice.lan, jonka osoite on lähes sama kuin PC:n osoite?
Seuraava 'portti' on trebrasgw2-...-1.dhcp.inet.fi
Kuulostaa ilmeisen varmalta kun se on ensimmäinen osoite ja seuraava laite näyttäisi olevan Soneran Tampereen gw. (trebrasgw2....
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili

eli sulla ei ole kotiverkkoa ollenkaan ?  :P Toivottavasti sinulla firewallit päällä joka koneessa.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
eli sulla ei ole kotiverkkoa ollenkaan ?  :P Toivottavasti sinulla firewallit päällä joka koneessa.

Onhan siinä reititinboksissa todennäköisesti palomuuri ja NAT päällä.

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Onhan siinä reititinboksissa todennäköisesti palomuuri ja NAT päällä.

Reititinboksi on "tehtaan jäljiltä", eli minulla ei ole aavistustakaan sen sisällöstä. Luulisi kuitenkin, koska muilla asukkailla on Windows ja Apple -koneita ja samaa systeemiä käytössä.
Itse pelitän vain Ubuntulla.  8)

Koodia: [Valitse]
~$ sudo ufw enable
[sudo] password for omistaja:
Firewall is active and enabled on system startup

Kiitos vielä kaikille vaivannäöstä. Olen oppinut ymmärtämään tietoliikenneyhteyksien syvää olemusta... ainakin vähän. :)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
eli sulla ei ole kotiverkkoa ollenkaan ?  :P Toivottavasti sinulla firewallit päällä joka koneessa.

Onhan siinä reititinboksissa todennäköisesti palomuuri ja NAT päällä.
Juu. Ainakin Intenon kuitubokseissa on oletuksena natti ja palomuuri päällä. Tosin kun etsin joskus aiemmin ohjeita, niin osa operaattoreista ilmeisesti toimittaa sellaisilla asetuksilla että yksi portti on auki suoraan nettiin. Muistaakseni Sonera. Elisalla taitaa olla kaikki ns. tukossa jos ei käyttäjä itse ole asetuksia muuttanut.

Eli kannattaa kyllä varmistaa asia tietyissä tapauksissa

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Tämä on ollut hyödyllistä minulle.
Lähdin hakemaan tietoja Inteno DG301AL Gatewaystä. Löytyi sivusto, jossa oli minun omat tietoni. Kyllä sieltä palomuuri löytyi.
Koodia: [Valitse]
Security Settings
Security Level: Standard
*Use this Security Level to allow all outgoing connections and block all incoming traffic. Game and Application sharing is allowed by the firewall.
Firewall Settings
Enable Name Action Source Intf/Ip Destination Intf/Ip Service Hits
Enabled/OK FromLAN Accept lan         Any            Any          15346
Game & Application Sharing
No games or applications assigned.
Intrusion Detection
Protected Intrusions
Status: Enabled
Content Sharing
FTP Server: Server Enabled: No
Server Address: NO WAN IP address present

Kaikkea sitä internetin tötteröistä löytyy...