Kirjoittaja Aihe: Laserjet P1005-printterin käyttö WiFi-reitittimen (NetGear JNR3210) kautta.  (Luettu 3924 kertaa)

IleTapsa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Hei Ubuntun tietäjät!
Hankin itselleni yli vuosi sitten UBUNTU-koneen. Olen erittäin tyytyväinen systeemiin.
Mutta en saa printteriäni toimimaan langattomassa verkossani. Laite on HP laserjet P1005 tulostin. Ethernet-kaapelilla kytkettynä se toimii hyvin. Mutta NetGearillä ei ole tarvittavaa Ubuntu-ohjelmaa USB-Control Center.
Windowsissa se toimii hyvin. Printteri on kytketty reitittimen USB-porttiin. Tulostaminen onnistuu mistä tahansa Windows-koneesta, joissa on ym. "Utility" ja Wifi kytkettynä.
Sama pätee myös erilliselle Epson skannerille.
Tietääkö kukaan mitään keinoa, jolla voisin käyttää tulostintani ja skanneriäni wifi-yhteydessä?

Kiitos tiedoistanne!

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Johdanto: Minulla on kaksi läppäriä, toisessa Ubuntu ja toisessa Windows. En ole viitsinyt hankkia toista LAN-kaapelia, joten yleensä W-kone on kaapelilla kiinni reitittimessä, ja U-kone WLAN-yhteydellä. Lisäksi minulla on HP:n LaserJet-printteri - ei sama kuin sinulla, mutta oletan että niillä on jotain yhteistä.

Ratkaisuehdotus: Minä en ole kokenut mitään tarvetta kytkeä tulostinta USB-kaapelilla reitittimeen suoraan, koska tulostus toimii tulostimen WLAN-yhteydellä hienosti ilmankin. Alussa luulin että mun pitää vaihtaa Win-kone käyttämään WLAN-yhteyttä LAN-yhteyden sijaan, mutta kun kerran unohdin tehdä sen, huomasin että tulostus sujui reitittimen kautta ihan sillään. Itse en tulostele niin paljon että hitaudella olisi mitään merkitystä.

Ainoa ero Ubuntun ja Windowsin välillä on se että Windows-koneelle asennetaan tulostimen mukana tullut softa, ja Ubuntu-koneella asennetaan Ubuntun sovellusvalikoimasta lisäpalikka hplip-gui (hplip on tulee Ubuntun mukana valmiiksi asennettuna), ja sitten kun asetuksia tehdään, se asentaa "Driver Plug-In"-laajennuksen.

Tosin minulla oli asennuksen kanssa vaikeuksia viimeksi. Aikaisemmin asennus on onnistunut ohjeen mukaan, mutta nyt tulostimen asennukseen kuuluva "Driver Plug-In" -osuus on mennyt solmuun, ja sen kanssa jouduin tekemään asennuksen mutkan kautta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Laserjet P1005:ssä ei taida olla sisäänrakennettua wlania, eikä myöskään ethernetiä? Yksi ratkaisu on jakaa tulostin verkkoon Windows-koneella ja liittää se Ubuntuun samba-verkkotulostimena. Tällöin Windows-koneen pitää tietysti olla käynnissä ja verkossa aina, kun haluat tulostaa Ubuntusta. Skannerin kohdalla tämä ei toimi lainkaan.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Eikös sen pitäisi toimia, kun asentaa tulostimen ensin koneelle ja sitten muuttaa polun sinne reitittimeen?

joonas60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
  • Tietotekniikan kanssa puuhastelua yli 30 vuotta
    • Profiili
Eikös sen pitäisi toimia, kun asentaa tulostimen ensin koneelle ja sitten muuttaa polun sinne reitittimeen?
Eipä toimi, koska tämä yksi niistä malleista, jotka vaativat NETGEAR USB Control Center-nimisen apuohjelman  (löytyy vain windows&mac versiot). Tästä on ollut kovasti polemiikkia Netgarin foorumeille (ei juuri tästä, mutta toisesta Readyshare-mallista). Speksit sanovat laitteen olevan linux-yhteensopiva, mutta USB:n käyttö tulostimen kanssa ei sitä ole: Accessing Readyshare printer from UNIX? - NETGEAR Forums
« Viimeksi muokattu: 16.02.15 - klo:12.55 kirjoittanut joonas60 »
terv. joonas60
Asus X4909F, Windows 10, WSL2-Ubuntu

IleTapsa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Kiitos Joonas60!
Saman johtopäätöksen olen tehnyt. Toimivaa Linux-ohjelmaa ei ole.
Käytän printteriä kuitenkin melko harvoin. Ostin 10 m pitkän USB-kaapelin printteriin. Siinä on signaalin vahvistin. Se toimii hyvin. Mutta joka kerta se on irroitettava.
Täytynee hankkia uusi printteri, missä  onnistuu langaton tulostus Ubuntusta. Tai uusi reititin,joka toimii samalla tavalla Windowsissa ja Ubuntussa.
Muuten olen täysin tyytyväinen Ubuntuun. Olisi vain pitänyt perehtyä siihen parikymmentä vuotta sitten!
Kiitos vastauksista!
T:Ilkka

juyli

  • Vieras
Täytynee hankkia uusi printteri, missä  onnistuu langaton tulostus Ubuntusta.
En viitsisi mainostaa, mutta itse hankin Wifi-verkkotulostimeksi suht' edullisen Samsung Xpress C410 Väri-Laser -tulostimen. Laite on toiminut laitevalmistajan ajureilla kokeilemillani/käyttämilläni Linux-jakeluilla.
Aiemmin oli käytössä erinomainen musta/valko HP Laserjet 1200, joka toimi ko. koneessa ongelmitta. Tulostus toki vaati muilta koneilta tiettyjä virittelyjä.
« Viimeksi muokattu: 25.03.15 - klo:20.49 kirjoittanut juyli »