Kirjoittaja Aihe: Root- oikeudet?  (Luettu 4372 kertaa)

mergus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Root- oikeudet?
« : 24.08.06 - klo:15.16 »
Terve! Muutama tunti Ubuntua takana ja jo sapettaa aika perhanasti. Tosin tähän väliin täytyy todeta, että ainahan epäkohtia haukutaan  enemmän kuin tajutaan arvostaa sitä mikä toimii. Netti toimi ihan heti, kamerasta saa kuvat joten kuten ja Cd:n poltto näyttää toimivan ilman ongelmia. Ylipäätään mitään laiteongelmia ei ole ollut.

Mutta:

Mun kovo oli rikki, ja ostin uuden kaverille ja kierrätin itelleni 80 Gigasen. Osioin sen toisessa koneessa Partition Magicilla ja kopioin mm. mp3:sia NTFS- osiolle. Nyt mun Ubuntu ei anna mun muuttaa niitä kansioita, koska mulla ei ole oikeuksia niihin. Ja ubuntu ei asennuksessa edes kysynyt mikä laitetaan rootin salasanaksi. Tiedän, että jotenkin voisin komentaa sen osion oikeudet sopiviksi sudolla, mutta se komento on hankala kaiken maailman vipusineen enkä enää muista sitä. Ja graafisella käyttöliittymällä kaikki on niin paljon helpompaa, kun vaan saisi oikeuksia tehdä jotain..

Voiko millään määrätä peruskäyttäjälle root- oikeuksia?

Saako rootille määriteltyä salasanaa?
Mikä järki on siinä, että kaikki oikeuksia vaativa ilmeisesti pitää tehdä hankalasti sudoa käyttäen?
 Omassa yhden käyttäjän koneessa on mielestäni pienempi haitta se, että voi sählätä jotain "liioilla" oikeuksilla pieleen, kuin se, että kaikki oikeuksia vaativa pitää tehdä hankalasti (sudolla?) .

Onko Ubuntuun ( 6.06 LTS Dapper Drake) mahdollista saada graafisen käyttöliittymän työkalua root- oikeuksin?

Miten tuo kansion ja sen alakansion oikeuksien vaihto tapahtuu sudolla?

Löytyykö ratkaisuja vai pitääkö vaihtaa distroa?

-edit: unohtui sanoa, etten kokeillut etsiä tietoja hauilla, mutta luultavasti joku muu tekee sen paljon nopeammin ja vastaa vaikka linkeillä sopiviin foorumin viesteihin.
« Viimeksi muokattu: 24.08.06 - klo:15.18 kirjoittanut mergus »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #1 : 24.08.06 - klo:15.23 »
Löytyykö ratkaisuja vai pitääkö vaihtaa distroa?

Joo, vaihda vaan distroa!  :P

Tosin Ubuntussa on mahdollisuus käyttää sudolla kaikkea mahdollista, ihan niinkuin kaikissa distroissa joissa sudo on käytössä.
sudo chmod 666 /joku/hakemisto

sudo sitä
sudo tätä

sudo gedit käynnistää Gedit editorin root oikeuksin

gksu antaa graafisen salasanakyselyn, joten sitä pitää käyttää laukaisimissa jotta ne toimivat
gksu gedit /etc/hosts esimerkiksi laukaisimen tai menun Action-kenttään... jne.

Ja sudolle salasana on se OMA salasanasi.
« Viimeksi muokattu: 24.08.06 - klo:15.29 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #2 : 24.08.06 - klo:15.31 »
Kannattaisiko jatkaa Windowsin käyttöä? Miksi siirtyä turvallisempaan järjestelmään ja tuhota turvallisuus oma-aloitteisesti? Saa su:n tietysti toimimaan myös Ubuntussa jos välttämättä haluaa. Root ja X taas on huono yhdistelmä.

Yhden käyttäjän koneessakaan ei kannata sählätä...

moonstone

  • Vieras
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #3 : 24.08.06 - klo:16.34 »
kerrot vaan gnome-terminaalissa
Koodia: [Valitse]
sudo -s niin pääset rootiksi...

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #4 : 24.08.06 - klo:17.39 »
Osioin sen toisessa koneessa Partition Magicilla ja kopioin mm. mp3:sia NTFS- osiolle. Nyt mun Ubuntu ei anna mun muuttaa niitä kansioita, koska mulla ei ole oikeuksia niihin.
Veikkaisin, ettei taida paljon rootiksi pääseminen tuota ongelmaa ratkaista. Osiolle annettavat oikeudet saa säädettyä mount-komennon yhteydessä tai editoimalla /etc/fstab-tiedostoa. Linuxille ei kuitenkaan ole vielä varmaa ja turvallista tapaa kirjoittaa NTFS-osioille vaikka luku toimiikin normaalisti.  Siispä kirjoutusoikeuden lisääminen ei onnistukaan tässä tapauksessa em. tavalla. Betana kirjoitustukikin on kuitenkin saatavilla, mutta sen toimivuudesta ei ole täysiä takeita. Ilmeisesti on kuitenkin toiminut kohtuullisen hyvin. Jos haluat käyttää tuota kirjoitustukea, niin tässä siihen ohjeet: http://linux.fi/index.php/Ntfs-3g

mergus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #5 : 24.08.06 - klo:18.40 »
Kiitos vastauksista. Toisaalta olen niin turisti, että Wintoosa voisi sopia paremmin. Mutta Gatesin systeemeihin liittyy niin monia aatteellisia ongelmia, ettei linuxista luopuminen oikein ole hyvä ajatus. Kuitenkin olen jotenkin pärjännyt ilman Wintoosaa omassa koneessa noin kolme viime vuotta. Nykyään on vain yksi hyvä syy laittaa taas windows omaan koneeseen (kun on tilaa); digikuvat ym. muut kameratuotokset pitää saada kuvauspäivämäärän mukaisiin kansioihin, muuten ne menee liian sekaisin.

Eli pikemminkin häiritsee ubuntun huonoudet verrattuna aikaisempiin suse- ja mandrake- distroihin, mutta kuten sanoin niin ubuntussa on kyllä paljon hyvää tuossa yleistoimivuudessa.

Turvallisuudesta sen verran, että mun kone harvemmin on netissä. Nyt se vaan on täällä kaverilla asennettavana. Ja sen verran varovaiseksi olen viimeisen 8-10 vuoden aikana linuxeilla hyvin pintapuolisesti räpeltäessä oppinut, että minusta tosiaan ei ole kovin suuri riski jos mun käyttäjällä on "liikaa" oikeuksia.


eap

  • Vieras
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #6 : 24.08.06 - klo:18.57 »

Nykyään on vain yksi hyvä syy laittaa taas windows omaan koneeseen (kun on tilaa); digikuvat ym. muut kameratuotokset pitää saada kuvauspäivämäärän mukaisiin kansioihin, muuten ne menee liian sekaisin.



Nyt meni yli hilseen ??? , miten niitä ei voi ubuntussa laittaa päivämäärän mukaisiin kansioihin? Itse ainakin siirrän kuvat kamerasta kansiohin jotka ovat muotoa: 20060824, enkä kyllä ole huomannut mitään ongelmaa. Olen ne siirtänyt suoraan kameran muistikortilta (CF) usb-kortinlukijalla kovolle. Aikaisemmat kuvat, jotka ovat w2k:n ntfs levyllä siirsin varmuuskopio-cd:ltä samanlaisiin kansioihin.

Edit: typoja piti korjailla, näppis tahmaa
« Viimeksi muokattu: 24.08.06 - klo:18.59 kirjoittanut eap »

eap

  • Vieras
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #7 : 24.08.06 - klo:19.07 »
Just kokeilin niin onnistui kuvan kopioiminen hiirellä vetämällä ntfs osiolta ubuntun puolelle. Toisinpäin en suosittele kokeilemaan.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #8 : 24.08.06 - klo:19.16 »
Eli pikemminkin häiritsee ubuntun huonoudet verrattuna aikaisempiin suse- ja mandrake- distroihin, mutta kuten sanoin niin ubuntussa on kyllä paljon hyvää tuossa yleistoimivuudessa.
Sudo ei ole huonous, se on parannus.

Sinä saat kyllä niin paljon oikeuksia Ubuntussa kuin missä hyvänsä distrossa.
Jos sudo ei miellytä (se on oikeasti hyvä) niin kirjaudut roottina, ja sillä selvä, oikeuksia on.
Mutta niin ei kannata tehdä, eikä ole mitään syytä tehdä koska käytössä on sudo jolla
samat asiat hoituvat kätevämmin ja turvallisemmin. :)

Sudo tuntuu aluksi hankalalta, on tässä itse kukin sitä siirtynyt käyttämään.
Mutta kun siihen tottuu, se helpottaa toimenpiteitä, ei suinkaan hankaloitta niitä.

Enää ei tarvitse kirjautua root-käyttäjänä jonkin pikkuasian takia.
kirjoitan vain terminaaliin sudo tee_pikkuasia ja se on sillä valmis.
No sitten pitäisi tehdä iso asia .. sudo su tässäpä olen kuten root ja teen isoja ihamia asioita, aaah! :) exit
.. nyt olen taas tavallinen taatiainen ja teen tavallisia asioita.

Ohjelmat tosin saisivat kehittyä sen verran että niissä tulisi gksu tunnuskysely
jos käyttäjällä on sudo-oikeudet ja hän yrittää tallettaa tiedostoa johon tavalliset oikeudet eivät riitä.

ts. on päässyt käymään niin että esim. Gedit unohtui käynnistää sudolla.
Raivostuttavaa on joutua sulkemaan editori ja käynnistää se uudelleen sudolla,
tai tallentaa hädissään tiedosto johonkin muualle mihin oikeudet riittävät.

Tuo on oikeastaan ainoa miinus mikä sudossa on, ja sekään miinus ei ole sudossa, eikä Ubuntussa.
Vaan vaikkapa Gnome-hemmojen tehtävänä olisi hoitaa tuollainen ominaisuus esim. Gedit:iin, ja mieluiten vaikka heti! :)

« Viimeksi muokattu: 24.08.06 - klo:19.20 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #9 : 24.08.06 - klo:19.24 »
vaikka tähän nyt on tullutkin jo muutama vastaus, niin en malta olla vastaamatta...

Voiko millään määrätä peruskäyttäjälle root- oikeuksia?

voit, mutta se on saamarin tyhmää.

Saako rootille määriteltyä salasanaa?

voi, mutta siihen ei ole mitään tarvetta ja jos tavoitteena on käyttää graafista puolta rootin oikeuksin, niin se on aivan saamarin tyhmää.

Mikä järki on siinä, että kaikki oikeuksia vaativa ilmeisesti pitää tehdä hankalasti sudoa käyttäen?

sudon käyttö ei ole hankalaa, mutta ehkä (toivottavasti) se saa aloittelijan hitusen ajattelemaan mitä on tekemässä. linuxissa kone oikeasti tekee sen mitä sitä käskee tekemään, esim. komento rm -rf / suoritetaan kysymättä varmistusta ja rootin oikeuksin se voisi olla hitusen ikävämpää.

Omassa yhden käyttäjän koneessa on mielestäni pienempi haitta se, että voi sählätä jotain "liioilla" oikeuksilla pieleen, kuin se, että kaikki oikeuksia vaativa pitää tehdä hankalasti (sudolla?) .

jep, miksi opetella tekemään oikein kun voi tehdä väärinkin.

Onko Ubuntuun ( 6.06 LTS Dapper Drake) mahdollista saada graafisen käyttöliittymän työkalua root- oikeuksin?

mitä työkalua?
minkä tahasa sovelluksen voi käynnistää rootin oikeuksin, vaikka se ei järkevää olisikaan. järjestelmän ylläpitoon tarkoitetut sovellukset kyllä kysyvätkin salasanaa automaattisesti.

Miten tuo kansion ja sen alakansion oikeuksien vaihto tapahtuu sudolla?

sudolla ei vaihdeta oikeuksia. jos kyseessä on jonkun järjestelmähakemiston oiekuksien vaihtaminen, niin se on saamarin typerää ja voi hyvinkin rikkoa asennuksesi siten, ettei se enää boottaa, mutta näin se menee:
Koodia: [Valitse]
$ sudo chmod -r <oikeudet> <muutettava hakemisto/tiedosto>
-r:n voi jättää pois jos ei halua muuttaa oikeuksia rekursiivisesti.

Löytyykö ratkaisuja vai pitääkö vaihtaa distroa?

vaikka mielelläni näkisinkin ubuntun käyttäjäkannan kasvavan, suosittelisin distron vaihtamisto jos aikomuksenasi ei ole käyttää distroa kunnolla/järkevästi.
Janne

mergus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #10 : 24.08.06 - klo:19.30 »
Alkaa mennä pahasti off- topiciksi, mutta menköön.


Lainaus
Nyt meni yli hilseen Huh , miten niitä ei voi ubuntussa laittaa päivämäärän mukaisiin kansioihin? Itse ainakin siirrän kuvat kamerasta kansiohin jotka ovat muotoa: 20060824, enkä kyllä ole huomannut mitään ongelmaa. Olen ne siirtänyt suoraan kameran muistikortilta (CF) usb-kortinlukijalla kovolle. Aikaisemmat kuvat, jotka ovat w2k:n ntfs levyllä siirsin varmuuskopio-cd:ltä samanlaisiin kansioihin.

Niin mullakin menee, ihan samoin kuin kavereiden koneilla Xp:n omalla ohjelmalla. Mutta ne menivät Ubuntussa kolmelta päivältä samaan koneelle siirtopäivämäärän mukaiseen kansioon . Vain Canonin omalla win- ohjelmalla Zoombrowser Ex olen saanut ne menemään kuvauspäivän mukaan nimettyihin kansioihin , mikä on mulle välttämätöntä.

Ja taisi olla moka tehdä yhteiskäyttöosiosta NTFS. Taitaa olla parempi muuttaa se Fat32 :ksi, niin ei ole niin epävarmaa sen linux- käyttö. Nyt se vielä on helppoa, kun täällä on runsaasti tyhjää kovotilaa. Toisin kyllähän nuo ohjeet ntfs- ajurille näyttivät selkeille, mutta mieluummin vanha ja hyväksi koettu.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #11 : 24.08.06 - klo:19.35 »
Niin mullakin menee, ihan samoin kuin kavereiden koneilla Xp:n omalla ohjelmalla. Mutta ne menivät Ubuntussa kolmelta päivältä samaan koneelle siirtopäivämäärän mukaiseen kansioon . Vain Canonin omalla win- ohjelmalla Zoombrowser Ex olen saanut ne menemään kuvauspäivän mukaan nimettyihin kansioihin , mikä on mulle välttämätöntä.

itse en ole kokenut kuvien järjesteämistä kuvauspäivän mukaan tarpeelliseksi, mutta ilmeisesti jotkut ovat. en kyllä tiedä ohjelmaa joka noin tekisi, koska en ole ominaisuutta osannut kaivata, mutta koska päivämäärätieto sisältyy kuvaan tallennetuun exif-dataan ei olisi kovinkaan vaikea tehdä scriptiä joka joko lajittelisi tietyn läjän kuvia päivämäärittäin jonnekin kohdehakemistoon tai hakisi kuvat suoraan kamerasta ja hoitaisi lajittelun siinä samalla.
Janne

mergus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #12 : 24.08.06 - klo:20.02 »
Jep, tossa kuvahommassa olisi kätevä jos olisi sellainen scripti joka tekisi lajittelun. Mutta mulla varmaan säästää toistaiseksi hermoja, jos vaan suosiolla teen sen wintoosalla.
Mulla vaan on välillä huonot muistiinpanot maastoretkiltä ja kuvia kenties 40:stä samantyylisestä paikasta ja se vaan on kätevää, että ne on heti koneella jotenkin organisoitu. Tosin saahan ne kai kopioitua jälkeenpäin, mutta se on turhaa työtä jonka tekeminen usein viivästyy turhan pitkään.

Mä olen ehkä eri mieltä siitä, että kuinka vaarallista on pitää peruskäyttäjällä root- oikeuksia graafisessa tilassa. Mutta en aio sitä kinata, ja varmaan mun mielipide johtuu siitä, että harmitti kun hommat ei toimineetkaan niin kuin aiemmin. Ja about toissapäivänä tajusin edes jotenkin mitä sudo tarkoittaa joten ei ole vielä ollut tilaisuutta tulla sinuiksi sen kanssa.


Lainaus
Janne:
Lainaus käyttäjältä: mergus - Tänään kello 15:16:31
Onko Ubuntuun ( 6.06 LTS Dapper Drake) mahdollista saada graafisen käyttöliittymän työkalua root- oikeuksin?

mitä työkalua?
minkä tahasa sovelluksen voi käynnistää rootin oikeuksin, vaikka se ei järkevää olisikaan. järjestelmän ylläpitoon tarkoitetut sovellukset kyllä kysyvätkin salasanaa automaattisesti.

Lähinnä tarkoitin tiedostoselainta, olkoon ohjelman nimi siis mikä tahansa. Siis miten sellaisen saa käynnistettyä?

Tosin ei tuo sudokaan vaikuta mitenkään hankalalta kun sai ohjeita.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #13 : 24.08.06 - klo:20.09 »
Lainaus
mitä työkalua?
minkä tahasa sovelluksen voi käynnistää rootin oikeuksin, vaikka se ei järkevää olisikaan. järjestelmän ylläpitoon tarkoitetut sovellukset kyllä kysyvätkin salasanaa automaattisesti.

Lähinnä tarkoitin tiedostoselainta, olkoon ohjelman nimi siis mikä tahansa. Siis miten sellaisen saa käynnistettyä?

siis komentoriviltä ihan:
Koodia: [Valitse]
$ sudo <sovelluksen nimi>
tai jos olet hankkinut terminaaliin rootin oikeudet jonnlain komennolla (sudo -i, sudo -s, sudo su -, mikä lie) niin pelkän ohjelman nimen kirjoittaminen riittää.
Janne

eap

  • Vieras
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #14 : 24.08.06 - klo:20.15 »
Ekös tuo Sovellukset > Apuohjelmat > Tiedostoselain käy? Sillä minä siirtelin, tai siis kopioin, juuri kuvia ntfs-osiolta Ubuntuntun puolelle kuvakansioon, enkä siinä mitään root-oikeuksia tarvinnut. Tietysti tämä uusi järjestelmä vaatii opettelua, olen itsekin noviisi. Tämän foorumin ja wikin selailulla olen onnistunut ubuntun käytön siinä määrin omaksumaan, että w2k jää vain parin eri yhdistysten omistaman ohjelman takia tuohon rinnalle.

Vielä kuvien tallentamisesta, minä siirrän yleensä kuvat manuaalisesti aina kotiin tultuani, kun lajittelen niitä paitsi päivämäärän, myös aiheen mukaan. Ja varmuuskopioita polttelen muutaman kerran vuodessa.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #15 : 24.08.06 - klo:21.39 »
Tuohon kuvien siirtelyyn on ratkaisu lähempänä kuin arvaatkaan.http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=949.0 Muistelin tuollaisen joskus nähneeni ja sieltähän se löytyi.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

mergus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #16 : 24.08.06 - klo:22.03 »
Joo, nyt kaikki vaikuttaa näiltä osin selvälle. Rootin salasana on määrätty ja oli tiedossa jo ennen viimeisiä selventäviä ohjeita. Tiedostotyökaluakin osasin käyttää tarvittaessa isoin oikeuksin. Kiitos neuvoista.
Ehkä Ubuntun kanssa oppii hyvinkin tulemaan toimeen, ehkä paremmin kuin koskaan minkään käyttiksen kanssa.  ;)

peran

  • Vieras
Re: Root- oikeudet?
« Vastaus #17 : 24.08.06 - klo:23.01 »
Lähinnä tarkoitin tiedostoselainta, olkoon ohjelman nimi siis mikä tahansa. Siis miten sellaisen saa käynnistettyä?

Tosin ei tuo sudokaan vaikuta mitenkään hankalalta kun sai ohjeita.

Voithan kokeilla päätteessä:
Koodia: [Valitse]
sudo nautilus
 Niin se avaa Nautilus-tiedostonselaimen päätteessä - taitaa oletuksena mennä root-kansioon.

 Sitäkään käskyä ei kannata vakituiseen käyttää l. käytä vain tarvittaessa.  ;)