Kirjoittaja Aihe: Ubuntu palvelinkäytössä.  (Luettu 2982 kertaa)

UbuntuTimppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Ubuntu palvelinkäytössä.
« : 19.03.15 - klo:12.04 »
Sain sitten potkut ku firmalla menee huonosti ja firman serverillä on liuta mun omia nettisivuja ja nyt nuo pitää siirtää.
Olen päättänyt että otan jostain dedikoidun palvelimen ja olen päätynyt että tuon käyttis on Ubuntu, koska siitä on minulla eniten kokemusta. Firmalla on palvelimissa Cent Os ja cPanel, jonka käytöstä en tod. halua maksaa.

Sivuni ovat ihan perus php sekä - wordpress-sivuja.

Joten kysynkin. Minkälaisia konffeja pitäisi tuohon palvelimeen laittaa ja miksi? Perus LAMP nyt ainakin aluksi.

Tällä hetkellä eniten mietityttää että pitäisikö noille nettisivuille tehdä oma käyttäjänsä vai ajaa vaan nettisivui rootilla oletushakemistosta.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Ubuntu palvelinkäytössä.
« Vastaus #1 : 19.03.15 - klo:12.39 »
Tuossa LAMP: ssa on MySQL turha -- ellet sitten tarvitse sitä.   
Apache toimii "www-data" käyttäjänä ja oikeuksin oletuksena.
Jos domaineja on monta tarvitset monidomainmääritykset Apacheen.
Peruspalvelu yhdellä domainilla toimii jo muutaman minuutin asennuksella "sudo apt-get install..." -tyyliin oletuksilla.
Ylläpitotaidon tarvitset SSH: n avulla jos vuokraat palvelimen eli kone ei ole omasi jolle pääset suoraankin kävelemällä sen luokse.
« Viimeksi muokattu: 19.03.15 - klo:12.46 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Ubuntu palvelinkäytössä.
« Vastaus #2 : 20.03.15 - klo:12.58 »
Sain sitten potkut ku firmalla menee huonosti ja firman serverillä on liuta mun omia nettisivuja ja nyt nuo pitää siirtää.
Olen päättänyt että otan jostain dedikoidun palvelimen ja olen päätynyt että tuon käyttis on Ubuntu, koska siitä on minulla eniten kokemusta. Firmalla on palvelimissa Cent Os ja cPanel, jonka käytöstä en tod. halua maksaa.

Sivuni ovat ihan perus php sekä - wordpress-sivuja.

Joten kysynkin. Minkälaisia konffeja pitäisi tuohon palvelimeen laittaa ja miksi? Perus LAMP nyt ainakin aluksi.

Tällä hetkellä eniten mietityttää että pitäisikö noille nettisivuille tehdä oma käyttäjänsä vai ajaa vaan nettisivui rootilla oletushakemistosta.

https://www.digitalocean.com/pricing/

Ite käytän Digital Oceanin virtuaalipalvelimia. On helppo pystyttää, ubuntu mukana tuettujen listalla. Kyseisen lafkan ohjesivust myös hyvät ja ajantasalla.



cabaro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu palvelinkäytössä.
« Vastaus #3 : 08.04.15 - klo:15.12 »