Kirjoittaja Aihe: RTL8723BE nettiyhteys tippuu eikä yhdistä enää uudelleen  (Luettu 3355 kertaa)

LK

  • Vieras
Eli tuollainen realtekin wifi/bt yhdistelmäkortti on läppärissäni. Yhteys toimii ihan OK, mutta välillä hidastuu ja katkeaa, eikä sitten enää yhdistä ilman uudelleenkäynnistystä. Bluetooth ei toimi.

Ubuntu 14.04 on ubuntu versioni.

Googlen avulla löysin vähän ristiriitaisia vinkkejä.

Mitenkäs niitä windows ajureita pystyikään käyttämään ubuntussa?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Wlaniin liittyviä Windows-ajureita voi käyttää linuxissa ndiswrapperin avulla.

joonas60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
  • Tietotekniikan kanssa puuhastelua yli 30 vuotta
    • Profiili
Jos windows-ajurin käyttö ei houkuta ja kääntäminen lähdekoodista onnistuu, niin täältähttps://github.com/lwfinger/rtlwifi_new löytyy ajurikoodi, joka voi auttaa asiassa.
terv. joonas60
Asus X4909F, Windows 10, WSL2-Ubuntu

LK

  • Vieras
Ihmetyttää tämä, koska jo yli 5 vuotta sitten oli sama ongelma linuxissa. Olen käyttänyt (testaajana) nyt viiden vuoden aikana 19 kappaletta erilaista windows tietokonetta ja jokaisessa olen kokeillut myös linuxia. Lähes poikkeuksetta jokaisessa on ollut internetyhteyden kanssa sama ongelma, joka ilmenee heittelevänä yhteytenä ja katkoksina. Reitittimet ovat niin ikään vaihtuneet useaan kertaan. Siis olen huvin ja urheilun vuoksi aina testannut myös linuxia, vaikkei sitä firmassa käytetä.

Miksi asia ei korjaannu?

Off topic: miksi vieläkään ei esimerkiksi kannettavien tietokoneiden kirkkauden säätö onnistu ja toimi kunnolla? Kirkkaustaso ei pysy laitteiden muistissa, kirkkaustaso heittelee tai värisee itsestään. Näin esimerkiksi Ubuntu 14.04:ssä amd ja intel näytönohjaimilla.

Pöytäkoneissahan linux on nykyään todella hyvä, mutta kannettavissa tämä kehityksen puute aiheuttaa hampaiden kiristystä. Itse en enää tahdo kasata pöytäkonetta vain ja ainoastaan siksi, että voisin käyttää linuxia ilman ongelmia.

Enkä halua käyttää skriptejä sellaisten asioiden hoitamiseen, jotka ovat jo yli 20 vuotta toimineet windowsissa, kuten esimerkiksi näytön kirkkauden säätö. Ei voi olla näin vaikeaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Ihmetyttää tämä, koska jo yli 5 vuotta sitten oli sama ongelma linuxissa. Olen käyttänyt (testaajana) nyt viiden vuoden aikana 19 kappaletta erilaista windows tietokonetta ja jokaisessa olen kokeillut myös linuxia. Lähes poikkeuksetta jokaisessa on ollut internetyhteyden kanssa sama ongelma, joka ilmenee heittelevänä yhteytenä ja katkoksina.

Olet kokeillut uusia tietokoneita, joissa on uudet wlan-piirit. Niille ei ole heti yhtä hyvää tukea kuin muissa käyttöjärjestelmissä, joiden tapauksessa tietokoneen valmistaja varmistaa komponenttien toimivuuden ja tekee yhteistyötä eri piirivalmistajien kanssa.

Itse olen käyttänyt myös yli kymmentä läppäriä eri wlan-piireillä, mutta ne ovat yleensä olleet vanhempia malleja, tai ainakin vuoden tai kahden ikäisiä. En muista vakausongelmia yhdessäkään tapauksessa. Broadcomin piireille on pitänyt joskus asentaa firmware erikseen.


Miksi asia ei korjaannu?

1. Linuxia käytetään yleisesti varsin vähän kannettavissa.
2. Wlan-piirisarjoja on paljon ja uusia malleja tulee jatkuvasti markkinoille usealta valmistajalta.
3. Valmistajat eivät välitä Linux-tuesta, koska se ei tuo rahaa sisään, ja muita kehittäjiä on harvassa. Android on varmaankin parantanut tilannetta jonkin verran, mutta mobiilipuolella käytetään eri piirisarjoja kuin läppäreissä.

Pöytäkoneiden ja erityisesti palvelimien Ethernet-piirit taas toimivat yleensä täydellisesti päivästä 0 alkaen, koska Linux on merkittävin palvelinkäyttöjärjestelmä. Jakelut tosin laahaavat hieman perässä, eli tuliterän koneen kanssa voi joskus joutua odottelemaan seuraavaan jakeluversioon, ellei päivitä kerneliä itse.


Off topic: miksi vieläkään ei esimerkiksi kannettavien tietokoneiden kirkkauden säätö onnistu ja toimi kunnolla? Kirkkaustaso ei pysy laitteiden muistissa, kirkkaustaso heittelee tai värisee itsestään. Näin esimerkiksi Ubuntu 14.04:ssä amd ja intel näytönohjaimilla.

Perimmäinen syy on sama kuin wlan-tuen tapauksessa. Jokaisella läppärivalmistajalla on omat rajapintansa kirkkauden säätöön ja rajapintoja vaihdetaan aina välillä, koska kehitys kehittyy. Valmistaja ei välttämättä edes tarjoa mitään tukea Linux-ajurien kehittäjille, vaan joku harrastelija joutuu sitten paikkaamaan ajureita. Näytönohjain ei osallistu kirkkauden säätöön, joten Nvidia, AMD ja Intel eivät voi auttaa.

Itse en ole törmännyt ongelmiin tässäkään asiassa viimeisten kymmenen vuoden aikana.


Pöytäkoneissahan linux on nykyään todella hyvä, mutta kannettavissa tämä kehityksen puute aiheuttaa hampaiden kiristystä. Itse en enää tahdo kasata pöytäkonetta vain ja ainoastaan siksi, että voisin käyttää linuxia ilman ongelmia.

Parin vuoden ikäiset Lenovon ThinkPadit ovat olleet minulla ongelmattomia. Nyt on käytössä ThinkPad S440, ja ainoa vastaan tullut ongelma on TrackPointin keskinäppäimen skrollaus (jonka saa kyllä toimimaan ajureita ja xorg.confia säätämällä).

Myös HP:lta ja erityisesti Delliltä saa hyviä Linux-läppäreitä. Dell tarjoaa Ubuntua jopa esiasennettuna, mikä tarkoittaa hyvää ajuritukea. Uusin Dell XPS 13 ja Precision M3800 ovat varsin mielenkiintoisia.


Ei voi olla näin vaikeaa.

Se on vaikeaa niin kauan kuin markkinaosuus on alhainen eikä Linuxia saa esiasennettuna. Hanki Chromebook, jos haluat Linuxin (kernelin) läppäriin helposti ja halvasti. ;)
« Viimeksi muokattu: 07.03.15 - klo:02.45 kirjoittanut nm »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Eli tuollainen realtekin wifi/bt yhdistelmäkortti on läppärissäni. Yhteys toimii ihan OK, mutta välillä hidastuu ja katkeaa, eikä sitten enää yhdistä ilman uudelleenkäynnistystä. Bluetooth ei toimi.

Kokeilitko jo tätä päätteen kautta:

Koodia: [Valitse]
echo "options rtl8723be fwlps=0" | sudo tee /etc/modprobe.d/rtl8723be.conf
Syötä salasana kysyttäessä ja paina enteriä. Sitten uudelleenkäynnistys.

Lähde: http://askubuntu.com/questions/457341/wifi-drops-and-wont-reconnect-until-reboot-14-04-with-rtl8723be

LK

  • Vieras
Itseasiassa otin aikalisän ja poistin linux osiot. Palaan asiaan, kunhan on taas aikaa säätää :)

Joskus olen yön pimeinä tunteina ajatellut perustavani yrityksen, joka valmistuttaisi läppäreitä ubuntulle ja myös nordic näppäimistöasettelulla....