Kirjoittaja Aihe: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi [RATKAISTU]  (Luettu 9660 kertaa)

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Tarttisin pikaista apua valintaan, koska Ubuntu-koneestani hajosi eilen kovalevy ja samantien sain muistutuksen, että tartten myös Windowsin ainakin johonkin koneeseeni (nyt himoitsemani ohjelmapalikka tulee multiplatformille ehkä ensi vuoden puolivälissä). Hajonneessa koneessa oli pääkäyttiksenä Ubuntu ja "just-in-case"-käyttiksenä XP. Sama kooste myös tässä läppärissäni, mutta XP:n osio alkaa olla sille liian pieni eli en voi tähän latailla Windows-kamaa. Uutta levyä en enää vaihda entiseen, tää oli kolmas pimahtanut  levy siinä vähän yli vuoden aikana ja alan epäille koneen osuutta siihen. Toisessa desktopissani itselle viritelty Warp-ympäristo + XP-osio, mutta laite on off-line (ja pysyy). Kaikki liikkuvaa kuvaa ja/tai ääntä vaativan käytön olen pyrkinyt siirtämään tabletille (Lenovo Yoga Pro 2). 

Eli nyt on tiedossa uuden työkoneen hankinta ja sen virittely kahdelle käyttikselle. Ongelmana se, etten tiedä mitään Windowsin post-XP elämästä. Käyttö ihan sitä, mihin tietokone on keksitty eli datan pyörittelyä. Näyttää siltä, että Windowsin kehitys on karkaamassa yhä kauemmas omista tarpeistani - en tartte ääntä tai liikkuvaa kuvaa ja haluan käyttää konetta hiirellä ja näppiksellä, en sormin. Voisiko joku teistä asiantuntijoista tarjota näkökohtia päätöksentekoon? Kumman itse valitsisit tällaiseen tarkoitukseen (Win 7 vai 8.1) ja miksi? KIITOS!         
« Viimeksi muokattu: 24.02.15 - klo:09.07 kirjoittanut Araminta »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #1 : 23.02.15 - klo:13.06 »
No minä valitsisin 7:kan, mutta taitaapi olla lähinnä makuasia. Jotenkin vaan vieroksun sitä 8:ia.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #2 : 23.02.15 - klo:16.21 »
Kumman itse valitsisit tällaiseen tarkoitukseen (Win 7 vai 8.1) ja miksi? KIITOS!
Itse kallistun nykyään ehdottomasti kasiin. Se on paljon nopeampi kuin seiska, vakaa ja minusta työpöytä synkronointi on myös todella miellyttävä. Paljon parjattu ModernUI on mielestäni nykyään ihan loistava. Heti kun avaan koneen, niin näen nykyään kaikki mitä haluaisinkin nähdä tiivistetysti. Uusien sähköpostien määrät ja otsikot, sään, uutisia ja seuraavalle päivälle osuvat kalenterimuistutukset. Jos haluan nuo siirtää uteen koneeseen, niin ei tarvitse tehdä käytännössä oikeastaan mitään. Sen kun kirjautuu sisään ja esim. OneDrive tiedostot on heti saatavilla ilman mitään säätämistä. Samoin kaikki hakutoiminnot on minusta käyttöjärjestelmien aatelia (tosin 10 on kyllä jo paremmalla tasolla).

Tuntuu _todella_ antiikkiselta alkaa avaamaan selainta ja tarkistamaan erikseen noita mainittuja tai vaihtoehtoisesti alkaa väsäämään työpöytää seiskaan (tai Linuxeihinkaan).

Samoin monet oleelliset järjestelmänhallintaan liittyvät ominaisuudet ei ole enää mitenkään erikoisemmin piilotettuna. Esim. levyhallinta ja tapahtumien valvontaan pääsee todella helposti käsiksi. Itse ainakin kehtaan myöntää, että vaikka olen Windowseja käyttänyt 95:sta lähtien, niin meni _todella_ kauan että tajusin järjestelmästä löytyvän edes kyseisiä työkaluja, koska ne on olleet hyvin piilossa.

Toki Modern voi olla ja itseasiassa omat kokemukset myös puoltaa tätä, olla kankea alkuun. Ihan vain siksi, että monet asiat toimii hiukan eri tyyliin ja MS teki kardinaalimokan mielestäni siinä, että järjestelmän tutoriaali on suorastaan ihan onneton, eli vaatii joko yritys/erehdys tai tiedonhakua käyttäjän puolesta.

Jos pitäisi verrata miltä tuntuu nyt käyttää seiskaa vrt kasiin, niin puhelinmaailmasta vertaisin sitä, että käytät tuoreehkoa Androidia tms. älypuhelinta ja sen jälkeen heitetään kouraan 3110. Toimii toki ja perusjutut onnistuu, mutta hiukka kankeaa ja mitään ylimääräistä ei löydy.

Olen nyt käyttänyt päivittäin 10 TP natiiviasennuksena yhdessä koneessa pari viikkoa ja pakko sanoa, että kehuttu kymppi ei kuitenkaan nyt hanskaa hommaa niin hyvin, mitä monet kertoo. Olen tehnyt jo arviolta +20kpl UI-käyttöliittymään liittyviä parannusehdotuksia ja noin 10 niistä on ollut sitä, että "hei, kasi muuten hoitaa oikeastaan tämän jutun paremmin". Ja lähemmäs 10 ihan täysin puhdasta bugiraporttiakin olen jo kerennyt tekemään, vaikka niitä nyt toki pitääkin löytyä tuossa vaiheessa kehitystä.

Eli lyhyesti: Ehdottomasti 8.1 ja Linuxeissa kiistaton ykkönen on mielestäni KDE-koska se tuntuu osaavissa käsissä venyvän ihan mihin vain. Siinä mielessä KDE:tä pidän parempana, että se on yksinkertaisesti muokattavuudeltaan ja out-of-box ominaisuuksiltaan oikeasti aika järjettömän hyvä. Windows tietysti on tyyliä "My way or highway" muokattavuudeltaan. Onneksi tuo 8.1 osuu omiin kätösiin nykyään järjettömän hyvin.

Erityisesti tablet/kannettava hybridilaitteista kun puhutaan, niin tällä hetkellä on vain yksi oikea vaihtoehto ja se on 8.1. Ihan oikeasti se hakkaa muuten kympin mennen tullen ja palatessa tällä hetkellä.

*Lisäys*
Vielä jos pitäisi liekittää jotain käyttöliittymää, niin se olisi ehdottomasti OnePlus One:n CyanogenMod. Nimenomaan OnePlus One:lla. Juu löytyy toki esim. SGS3:lle ja piti olla muka vakaa. Juu ominaisuuksia toki mukavasti, mutta se bugien määrä on jotain aivan käsittämätöntä. Tuosta en ole löytänyt yhtään ainoaa bugaavaa ominaisuutta. Ainoa mitä hiukan kaipaisi Lollipopista on uudet ilmoitustasot, jotka Google on hanskannut aika mukavan oloisesti.
« Viimeksi muokattu: 23.02.15 - klo:16.34 kirjoittanut qwertyy »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #3 : 23.02.15 - klo:16.58 »
Kyllä on näköjään mennyt 2 vuotta elämästä _täysin tärviölle_  :(, kun en asentanut jokaiseen koneeseen upeaa Windows 8/8.1 -käyttöjärjestelmää.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #4 : 23.02.15 - klo:17.09 »
Jos haluan nuo siirtää uteen koneeseen, niin ei tarvitse tehdä käytännössä oikeastaan mitään. Sen kun kirjautuu sisään ja esim. OneDrive tiedostot on heti saatavilla ilman mitään säätämistä.

Niin, jos haluaa säilyttää tietojansa pilvessä, ja nimenomaan mössösoftan hallinnoimassa pilvessä. Ei kyllä yhtään tee mieli.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #5 : 23.02.15 - klo:17.15 »
Kyllä on näköjään mennyt 2 vuotta elämästä _täysin tärviölle_  :(, kun en asentanut jokaiseen koneeseen upeaa Windows 8/8.1 -käyttöjärjestelmää.
Kiitos arvokkaasta ja hyödyllisestä kommentista. Tästä varmasti oli hyötyä ketjun aloittajalle.

Lainaus käyttäjältä: AimoE
Niin, jos haluaa säilyttää tietojansa pilvessä, ja nimenomaan mössösoftan hallinnoimassa pilvessä. Ei kyllä yhtään tee mieli.
Pakko ei ole kuin lopulta kuolla.

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #6 : 23.02.15 - klo:17.20 »
Kyllä on näköjään mennyt 2 vuotta elämästä _täysin tärviölle_  :(, kun en asentanut jokaiseen koneeseen upeaa Windows 8/8.1 -käyttöjärjestelmää.

Jos ei ole ketjun asiaan sanottavaa, voi viestin jättää myös kirjoittamatta. Just for future reference.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #7 : 23.02.15 - klo:17.42 »
OneDrive tiedostot on heti saatavilla ilman mitään säätämistä.

Kun näytät tietävän tuosta 8.1:sestä, niin miten OneDriven saa poistettua siitä?
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #8 : 23.02.15 - klo:17.45 »
Ei valittamista Win10 TP:n toiminnassa, minulla on samalla kiintolevyllä Ubuntu 14.10 ja winkku,
hyvin toimii molemmat.

Suosittelen kymppiä linuxin kaveriksi, 10 on nykyaikaa kunhan se lopullinen versio tulee ulos.
73's de Kari OH2BNE


qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #10 : 23.02.15 - klo:18.01 »
OneDrive tiedostot on heti saatavilla ilman mitään säätämistä.

Kun näytät tietävän tuosta 8.1:sestä, niin miten OneDriven saa poistettua siitä?
Storck tuossa jo kerkesi linkitteleen, mutta eihän OneDriveä muutenkaan oteta käyttöön jos et tee tuota MS:n käyttäjätiliä. Toisaalta myös suoraan asetuksistahan löytyy suoraan OneDrive-valikko, jossa on 12kpl päälle/pois synkronointeja. Ja silloinkin kun luo tuon MS-tilin niin minusta kysytään, että otetaanko OneDrive käyttöön. Samoin Officen asennuksen kanssa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #11 : 23.02.15 - klo:18.29 »
Ei valittamista Win10 TP:n toiminnassa, minulla on samalla kiintolevyllä Ubuntu 14.10 ja winkku,
hyvin toimii molemmat.
Siis joo, kyllähän se nyt pääpiirteittäin toimii, mutta on siinä myös aika ikäviä bugeja. Telakoituna ei itsellä toimi DisplayPort ollenkaan. Nuo modern sovelluksien tilapäivitykset tuntuu toimivan joskus hyvin ja pari päivää takaperin meni noin 10h että sain uuden sähköposti-ilmoituksen, kun samaan aikaan 8.1 ja 2 muuta laitetta pirautti samaan aikaan viesti ilmoituksen (eikä todellakaan ole yksittäinen kerta). Kerran olen jo saanut koko Start-valikon kaatumaan, niin etten saanut enää valikkoa mitenkään takaisin. Start valikko yli yhdessä kokeilussa vielä hitaampi kuin Unityn valikot Joitain erikoisia todella lyhyitä jäätymisiä olen huomannut yhdessä koneessa jne. Tablet tilassa voi häipyä osa paneeleista tietyissä tilanteissa. Mobiililaitteissa ei näytönkirkkautta voi säätää kuin paneelin vanhan akkusovelman kautta. Ei ehkä kuulosta pahalta, mutta oikealla tabletilla muuten ainakin meikäläisen hymy alkaa hyytyyn. Tabletilla ei voi 8.1 tyyliin tehdä sovellusten "swipe switchiä" jne.

Missään nimessä en pidä kyllä 10:ä vielä lähellekään "valmiina".

Lainaus
Suosittelen kymppiä linuxin kaveriksi, 10 on nykyaikaa kunhan se lopullinen versio tulee ulos.
Toki tilanne varmasti muuttuu julkaisuun mennessä. Ennen en suosittele kuin kokeiluhaluisille tai jos vain pitää saada winukka jotain satunnaisia tarpeita varten.

Todella likaista palautetta olen antanut esim. siitä, että viimeisimmässä versiossa yhtäkkiä oli lukittu startin koko vakioksi. Samoin vihaan yli kaiken nykyversion ajatuksesta, että jos haluan nähdä kaikki asennetut sovellukset, niin en voi enää avata niitä näkyviin koko ruudulle. Nyt on tuo lukittu koko tyyliin puoli ruudun korkeutta ja skrollataan ylös alas suunnassa ohjelmat läpi. Aiheutti meikäläiselle todellisen wtf MS kohtauksen. Samoin uuden "kaupan" beta-versiossa oli melkoinen aivopieru, eli skrollaat sivua rullalla, touchpadillä yms. esim. alaspäin ja yhtäkkiä kohtaatkin vaakasuunnassa olevan skrollauksen, eli yhtäkkiä suunta kääntyykiin 90 astetta ja skrollaus jatkuu. Sivua vain tietysti on vielä jäljellä, eli siirrä kursoria tuon kohdan alapuolelle ja jatka taas sivun ylös/alas skrollausta. Tuosta annoin kyllä kunnolla palauteruntua.

No tällä viikolla ilmeisesti tulee taas uusi koontiversio. Ovat kyllä muutelleet paljon asioita erilaisiksi versioiden välillä, mutta vähän hirvittää, että esim. tuollainen skrollaus lapsus voi mitenkään päästä, yhtään mihinkään versioon :)

Tulee vähän sellainen tunne, että on liikaa vauhtia päällä ja tehdään paljon muutoksia ja tsekataan Insider-palautteet. Ei sillä, että sinänsä tuohan on tietysti oikein mainio asia, mutta liika vauhti voi olla turmiollinen.

Ihan mielenkiintoista kyllä nähdä mikä on tilanne parin kk päästä. Sinällään on todella miellyttävää kyllä, että mitä olen näitä raportoinut, niin MS:ltä on pari kertaa jo joku vastannut aiheeseen, mikä kyllä vaikuttaa hyvältä.

10. Niin kuin MS itse kertoo. Älä asenna TP:tä ns. tuotantoteknisiin laitteisiin. Sehän on edelleen kait jotain alfan ja betan välimaastoista.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #12 : 23.02.15 - klo:18.32 »
Kyllä on näköjään mennyt 2 vuotta elämästä _täysin tärviölle_  :(, kun en asentanut jokaiseen koneeseen upeaa Windows 8/8.1 -käyttöjärjestelmää.

Jos ei ole ketjun asiaan sanottavaa, voi viestin jättää myös kirjoittamatta. Just for future reference.
Aivan järjetöntä W8.1 hehkutusta - eihän tuollaista näe edes Suomi24:ssä (eikä ainakaan missään ulkomaisilla tietotekniikkasivuilla).

Windows 7:n saa sentään useimmiten korjattua omin avuin (vikasietotilassa) sen mentyä sekaisin (kuten tein tuttavan tyttären koneelle viime yönä). Uudelleen asennukseenkin löytyy yhä mediat tarpeen vaatiessa. 8 sen sijaan menee näköjään melko usein niin sekaisin, ettei buuttaa lainkaan eikä sitä saa korjattua. Siis kaikki tapaukset, joihin olen törmännyt ovat olleet sellaisia - varmaan toimiviin eivät ole tarvinneet apuakaan.

Minusta koko tuo idea, jossa käyttistä ei oletusarvoisesti sammuteta lainkaan pyrittäessä käynnistyksen nopeuteen on järjetön - siis tietokoneessa, puhelimet ja tabletit ovat erikseen. Tässähän oli kyse Windows Ubuntun kaveriksi, mikä tarkoittaa dualbuuttia ja sitä, että se Windows-puoli voidaan yksinkertaisesti sammuttaa kokonaan. Ei ne tiedostojen jaot ja kopioinnit eri järjestelmien välillä toimi muuten ilman ongelmia.

Nämä nyt ovat minun kokemuksia.

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #13 : 23.02.15 - klo:18.39 »
Kyllä on näköjään mennyt 2 vuotta elämästä _täysin tärviölle_  :(, kun en asentanut jokaiseen koneeseen upeaa Windows 8/8.1 -käyttöjärjestelmää.

Jos ei ole ketjun asiaan sanottavaa, voi viestin jättää myös kirjoittamatta. Just for future reference.
Aivan järjetöntä W8.1 hehkutusta - eihän tuollaista näe edes Suomi24:ssä (eikä ainakaan missään ulkomaisilla tietotekniikkasivuilla).


Saahan sitä hehkuttaa, jos kokee sen hehkuttamisen arvoiseksi. Antaa kaikkien kukkien kukkia.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #14 : 23.02.15 - klo:18.59 »
mutta eihän OneDriveä muutenkaan oteta käyttöön jos et tee tuota MS:n käyttäjätiliä. Toisaalta myös suoraan asetuksistahan löytyy suoraan OneDrive-valikko, jossa on 12kpl päälle/pois synkronointeja. Ja silloinkin kun luo tuon MS-tilin niin minusta kysytään, että otetaanko OneDrive käyttöön. Samoin Officen asennuksen kanssa.

Kyllä se on väkisin päällä, aina. Vaikka tappaisi sen tehtävienhallinnasta.
Tuli yhden päivityksen mukana väkisin, pyytämättä  >:(
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

juyli

  • Vieras
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #15 : 23.02.15 - klo:19.11 »
Kumman itse valitsisit tällaiseen tarkoitukseen (Win 7 vai 8.1) ja miksi?     
Useat yritykset ovat asennelleet win7:n XP-tilalle (Edullisemmat lisenssiehdot?). Konekanta siis ratkaisee, joten uskon, että win7 olisi kevyempi kuin win8/win8.1.
Kannettavan osalta hyväksyisin sen Windows-version, joka koneen mukana on tarjolla (OEM, mutta maksetaanhan tuostakin MS-veroa.) silloin kun Windows on vain pakkopullaa pyöritellä joitakin MS-pohjaisia 'Killer Soft':ia. Eli ääni JaniAlander:in puolueelle! ;)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #16 : 23.02.15 - klo:19.20 »
Meikäläisen neuvoja ei tässä asiassa kannata kuunnella, ellei sitten ole kovin konservatiivinen käyttisten suhteen. Minä kun olen muutosvastarintainen otus. Vieroksuin Unityäkin hyvän aikaa, Gnome 3:a edelleen jne.. Perustan oman kantani tässä lähinnä makuasioihin, teknisesti 8:si saattaa olla parempi, ja ehkä jopa mukavampi käyttää kunhan siihen tottuu. Minä en vaan viitsi totutella. Windows 7 ajaa kaikki omat Winkkarin käyttötarpeeni.

Salaille muuten tiedoksi, jopa OEM-Kasiin saa asennusmedian Microsoftin sivuilta löytyvällä työkalulla tehtyä, se osaa ilmeisesti hakea sen lisenssidatan minne se sitten ikinä onkin kirjoitettu. Itsekin olin aiemmin siinä uskossa, ettei kunnolla seonnutta OEM-Kasia tahdo kovin helpolla kuntoon saada, mutta ilmeisesti olin väärässä.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-refresh-media
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #17 : 23.02.15 - klo:19.26 »
mutta eihän OneDriveä muutenkaan oteta käyttöön jos et tee tuota MS:n käyttäjätiliä. Toisaalta myös suoraan asetuksistahan löytyy suoraan OneDrive-valikko, jossa on 12kpl päälle/pois synkronointeja. Ja silloinkin kun luo tuon MS-tilin niin minusta kysytään, että otetaanko OneDrive käyttöön. Samoin Officen asennuksen kanssa.

Kyllä se on väkisin päällä, aina. Vaikka tappaisi sen tehtävienhallinnasta.
Tuli yhden päivityksen mukana väkisin, pyytämättä  >:(
Oikeasti? Itse olen pystynyt sen välttään ja mielenkiinnosta kokeilin tappaa skydrive.exe:n koneella, joka on liitetty palveluun ja kuolleena pysyy. Ei meinaakaan laukaista sitä uudelleen käyntiin. Toki uudelleen startissa se käynnistyykin, luonnollisesti. Näin siis Win8.1:ssä.

En ihan sata varmaksi väitä, mutta eikös se myös pysy poissa ihan yksinkertaisesti ajamalla msconfig, menemällä palvelut sivulle ja ottamalla täppä pois "tallennuspalvelu" kohdasta?


Lainaus käyttäjältä: salai
Aivan järjetöntä W8.1 hehkutusta - eihän tuollaista näe edes Suomi24:ssä (eikä ainakaan missään ulkomaisilla tietotekniikkasivuilla).
Matthew Moore - The Linux community is a hostile environment

Lainaus
Windows 7:n saa sentään useimmiten korjattua omin avuin (vikasietotilassa) sen mentyä sekaisin (kuten tein tuttavan tyttären koneelle viime yönä).
Ok

Lainaus
Uudelleen asennukseenkin löytyy yhä mediat tarpeen vaatiessa. 8 sen sijaan menee näköjään melko usein niin sekaisin, ettei buuttaa lainkaan eikä sitä saa korjattua.
Ja MS antaa kyllä nykyään ladata 8.1:n sitten suoraan heidän kotisivuiltaan. Näin ollut jo hyvän pitkän tovin.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-refresh-media


Lainaus
Minusta koko tuo idea, jossa käyttistä ei oletusarvoisesti sammuteta lainkaan pyrittäessä käynnistyksen nopeuteen on järjetön - siis tietokoneessa, puhelimet ja tabletit ovat erikseen.
Ahaa, eli et oikeasti tiedä mikä Fast startup on? Kokeileppas pikkuisen käyttää Googlea. Järjestelmä nimittäin sammutetaan. Kokonaan. Aina. Jos et erikseen laita sitä lepotilaan.

Lainaus
Tässähän oli kyse Windows Ubuntun kaveriksi, mikä tarkoittaa dualbuuttia ja sitä, että se Windows-puoli voidaan yksinkertaisesti sammuttaa kokonaan. Ei ne tiedostojen jaot ja kopioinnit eri järjestelmien välillä toimi muuten ilman ongelmia.
Kuten mainitsin, niin se järjestelmä takuulla sammutetaan. Fastbootia ei todellaan tarvi ottaa pois Linux-dualbootin takia. Se on ihan 100% varma asia.
« Viimeksi muokattu: 23.02.15 - klo:19.30 kirjoittanut qwertyy »

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #18 : 23.02.15 - klo:19.29 »
Kun näytät tietävän tuosta 8.1:sestä, niin miten OneDriven saa poistettua siitä?

Löytyykö tuosta http://answers.microsoft.com/fi-fi/onedrive/forum/sdinstall-sduninstalling/onedriven-poistoinaktivointi-keinolla-mill%C3%A4/ad9580ea-7989-4ee0-ac44-f7f928a089de

Kiitos tuosta linkistä, sieltä löytyi:
Lainaus
Run gpedit.msc.

Choose Local Computer Policy Policy\Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Onedrive (or SkyDrive).

Change the state of “Prevent the usage of OneDrive for file storage policy setting” to Enabled.

It may take some minutes to be carried out.

Minkä avulla sai tuon onedriven heijattua sinne minne se kuuluukin. Eikä aikaakaan mennyt kuin puolituntia, nyt tuo läppäri runksuttaa sitten päivityksiä seuraavat tunnit (edellinen päivitys 23.11.2014). Toivottavasti valmis ennen aamua...
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windowsin valinta Ubuntun kaveriksi
« Vastaus #19 : 23.02.15 - klo:19.32 »
Kun näytät tietävän tuosta 8.1:sestä, niin miten OneDriven saa poistettua siitä?

Löytyykö tuosta http://answers.microsoft.com/fi-fi/onedrive/forum/sdinstall-sduninstalling/onedriven-poistoinaktivointi-keinolla-mill%C3%A4/ad9580ea-7989-4ee0-ac44-f7f928a089de

Kiitos tuosta linkistä, sieltä löytyi:
Lainaus
Run gpedit.msc.

Choose Local Computer Policy Policy\Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Onedrive (or SkyDrive).

Change the state of “Prevent the usage of OneDrive for file storage policy setting” to Enabled.

It may take some minutes to be carried out.

Minkä avulla sai tuon onedriven heijattua sinne minne se kuuluukin. Eikä aikaakaan mennyt kuin puolituntia, nyt tuo läppäri runksuttaa sitten päivityksiä seuraavat tunnit (edellinen päivitys 23.11.2014). Toivottavasti valmis ennen aamua...
en kerennyt. Muokkasin tuohon aiempaan viestiini kohdan msconfigista. No hyvä että pääsit haluttuun tulokseen. Ei muutakun explorer.exe:n prioriteetti korkeaksi päivityksiä varten  :)