Siis koko kone kaatuu/sammuu. Täytyy käynnistää uudelleen ja aloittaa alusta.
Mitään ei ole tehtävissä kun sammuu ja olen itse seurannut koneen käyttöä niin ei käy edes mitenkään kovilla ennen sammumista.
Mitä tarkoitat sammumisella? Katkeavatko virrat kokonaan, vai onko kone päällä, mutta näyttö on musta? Jos virrat katkeavat kokonaan kesken käytön, kyseessä on rautavika. Jos taas järjestelmä jumiutuu ensin minuutiksi ja virrat katkeavat vasta sitten, kyseessä voi olla ajurivika. Tässä tapauksessa koneen sammuttaa kernelin watchdog-mekanismi.
Kokeile vielä xorg-edgersiä ja tarkista, että Mesa päivittyy oikeaan versioon. Mitä tämä komento listaa päätteeseen:
dpkg -l | grep libgl1-mesa-dri
------------------------------------
Jos joku toinen törmää samoihin ongelmiin GM965:n kanssa, jumiutumisen jälkeen voit tosiaan yrittää vaihtaa toiseen virtuaalikonsoliin tekstitilaan, kuten Postimies neuvoi. Kannattaa kokeilla myös vaihtoa takaisin X-työpöydän puolelle, jos ongelma sattuisi olemaan lievempää tyyppiä. Yleisesti tämä GM965:n vika kuitenkin jumiuttaa koko X:n ja mahdollisesti myös kernelin ajurin niin, ettei edes X-palvelimen uudelleenkäynnistys auta.
Jos pääset tekstitilaan (musta ruutu, jossa login-kehote valkoisella tekstillä), kirjaudu sisään ja listaa kernelin loki komennolla:
dmesg
Onko viimeisillä riveillä jotain tällaista:
[179870.322075] [drm] stuck on render ring
[179870.323089] [drm] GPU HANG: ecode 0:0x7f64fafd, in firefox [14619], reason: Ring hung, action: reset
[179870.323092] [drm] GPU hangs can indicate a bug anywhere in the entire gfx stack, including userspace.
[179870.323093] [drm] Please file a _new_ bug report on bugs.freedesktop.org against DRI -> DRM/Intel
[179870.323095] [drm] drm/i915 developers can then reassign to the right component if it's not a kernel issue.
[179870.323097] [drm] The gpu crash dump is required to analyze gpu hangs, so please always attach it.
[179870.323098] [drm] GPU crash dump saved to /sys/class/drm/card0/error
[179870.323548] [drm:i915_reset] *ERROR* Failed to reset chip: -19
Voit myös tallentaa dmesg-listauksen tiedostoon ja lähettää sen myöhemmin tänne viestin liitteenä:
dmesg > loki.txt
Sitten voit yrittää käynnistää työpöydän uudelleen komennolla:
sudo service lightdm restart
Tai käynnistää koko järjestelmän uudelleen:
sudo reboot