Kirjoittaja Aihe: Tabletit ja käyttöjärjestelmät  (Luettu 7028 kertaa)

Remontti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Tabletit ja käyttöjärjestelmät
« : 17.01.15 - klo:19.13 »
Myönnettäköön että olen tässä vuosien mittaan päässyt tipahtamaan tietokonearkkitehtuurin kehityksestä kun tavallisista pc-tyyppisistä laitteista on siirrytty mobiililaitteisiin. Eniten minua kiinnostaa nuo tabletit ja niiden muuntaminen tehdasjärjestelmistä johonkin muuhun kuten Ubuntu-linux. Tabletithan on pääsääntöisesti tehty käytettäviksi kosketusnäytöllä ja sitä myöten kukin käyttöjärjestelmän tekijä on pyrkinyt myös kosketusnäyttötukeen. Enää ei puhuta juuri Intel- tai AMD-laitteista vaan nexus- ja OMAP-laitteista. Mistä voi päätellä mikä laite on mahdollista ns. rootata, eli vaihtaa käyttöjärjestelmä? Ja mistä voi päätellä minkä mallinen käyttöjärjestelmä pitää asentaa korvaajaksi?

Itselle siunautui tuommoinen halpis-tabletti joka ilmeisesti on tarkoitettu käytettäväksi kosketuskynällä koska sen Android 2.3 ei kunnolla ota jouhevasti vastaan käskyjä. Työni puolesta olen joutunut muutamaan ensikosketukseen Acer'in tablettien kanssa joissa on tehdastoimituksena Windows 8/8.1 ja niissä tekniikka toimii paljon jouhevammin kuin tuossa Goclever'in TAB I71:ssä. Ilmeisesti kiintolevytekniikoissakin on suuria eroja. Muista en tiedä yhtään mitään mutta tuossa halpiksessa on pieni muitikortti sisällä kiintolevynä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tabletit ja käyttöjärjestelmät
« Vastaus #1 : 17.01.15 - klo:19.32 »
Eniten minua kiinnostaa nuo tabletit ja niiden muuntaminen tehdasjärjestelmistä johonkin muuhun kuten Ubuntu-linux.
Tuota voi toki harrastaa, mutta juuri eilen katsoin josko ihan huvikseni roottaisin Nexus 7:n jota ei ole tullut lähiaikoina paljoa käytettyä Ubuntu Touchille, mutta onneksi tuli katseltua videoita. Oli nimittäin melkoinen pettymys kuinka hitaasti tuo projekti on edennyt.

[quoteMistä voi päätellä mikä laite on mahdollista ns. rootata, eli vaihtaa käyttöjärjestelmä? Ja mistä voi päätellä minkä mallinen käyttöjärjestelmä pitää asentaa korvaajaksi?[/quote]Xda-developers on aika hyvä lähde. Sitten tietysti ihan esim. Cyanogenmod:n sivuilta löytyy suoraan laitteet joita se tukee.

Lainaus
Itselle siunautui tuommoinen halpis-tabletti joka ilmeisesti on tarkoitettu käytettäväksi kosketuskynällä koska sen Android 2.3 ei kunnolla ota jouhevasti vastaan käskyjä.
Tuo on niin vanhaa rautaa jo väkisin, että sitä ei edes saa rootattua varmastikaan tukemaan esim. 4.x-sarjan Androidia. Suoraan sanottuna itse hävittäisin moisen laitteen, koska suurin osa sovelluksistakaan ei enää tue sitä. Tai käyttäisin sitten puhtaasti esim. video- tai äänitoistossa, tosin videotoistoon se rauta voi olla vähän este. Jos laite ei ota kunnolla vastaan, niin sitten on varmaan vielä kaiken kukkuraksi käytetty resistiivistä näyttöä, joka on aika surkea käyttää.


Lainaus
Työni puolesta olen joutunut muutamaan ensikosketukseen Acer'in tablettien kanssa joissa on tehdastoimituksena Windows 8/8.1 ja niissä tekniikka toimii paljon jouhevammin kuin tuossa Goclever'in TAB I71:ssä. Ilmeisesti kiintolevytekniikoissakin on suuria eroja. Muista en tiedä yhtään mitään mutta tuossa halpiksessa on pieni muitikortti sisällä kiintolevynä.
No ei noissa massamuisteissa tällä hetkellä ole hirmuisesti eroja. Suurin osa käyttää jotain eMMC-tyyppistä ratkaisua. Toki jos laitteessa on sisäisenä muistina muistikortti, niin halvalla kyllä on tehty.

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: Tabletit ja käyttöjärjestelmät
« Vastaus #2 : 25.01.15 - klo:16.48 »
Ylen uutiset kertoi eilen että Kuopiolainen teknologiayritys Mobie on julkistanut koulujen käyttöön suunnitellun linux ubuntu -tablettimalliston. Mikä kuka ja miten tämä asemoituu ubuntun kehittämiseen tablettiin?
http://yle.fi/uutiset/suomalaisyritys_kehitti_linux-tabletin_kouluihin__kiinassa_muhivat_isot_markkinat/7755945