Itsehän käytän tällä hetkellä seuraavia jakeluja:
Arch Linux: Löytyy läppäristä. Tässä hienoa on se, että kaiken saa (ja pitää) valita itse ja järjestelmän rakenteesta ja jossain määrin toiminnastakin pitää tietää aika paljon. Siihen kuitenkin auttaa hyvin tehty Wiki ja asentamalla Archin oppii paljon. AUR ja pkgbuildit on myös hieno systeemi asentaa ohjelmia, joita varsinaisista varastoista ei löydy. Se on myös rolling release eli ei jakelupäivityksiä, mutta huonona puolena, joskus tulee isoja (koko > 1 GiB) päivityksiä työpöytään (Gnome 3 aka Gnome Shell itselläni). Archiin voi asentaa käytännössä minkä vain Linuxin työpöydän ja ohjelmat ovat yleensä uusimpia vakaita versioita.
Ubuntu: Sattuu olemaan käytetyin kuluttajajakelu ja jotta osaisin siinä ohjeistaa niin se löytyy pöytäkoneeltani. Sattuneista syistä käytän sitä myös kotipalvelimessani, mutta siellä nyt voisi olla jotain muutakin. Hyvää tosin siinä käytössä on, että ohjelmat eivät ole mitään antiikkisia ja tuki uusille MythTV:n versioille on hyvä. Käytän tätä Unityllä ja joissain paikoissa Xfce:llä (siis käytännössä Xubuntu).
Debian: Ubuntun pohja. Käytän tätä joissain paikoissa, joissa en välitä päivitellä konetta niin usein kuin Ubuntua käytettäessä ja ohjelmien tuoreus ei ole niin olennaista. Useimmiten käytän Xfce-työpöydällä, joka on mielestäni mainio perinteinen työpöytä.
Fedora: Tämä on käytössä yhdellä pöytäkoneellani. Asensin siihen Fedoran, koska halusin opiskella yum (tai dnf) pakettienhallinnan ja toisaalta Fedoran filosofia kiinnosti. Tällä hetkellä en käytä ko. koneessa yhtään suljetun koodin ajuria, eikä siellä taida olla sellaisia firmware-tiedostojakaan. Softat ovat varsin tuoreita. Käytössä KDE-työpöytä, vaikkakin Fedoran ns. vakiotyöpöytä on Gnome 3, mutta halusin käyttää jossain myös KDE:tä.
Lisäksi jossain saattaa olla erityisiä tiettyyn käyttöön olevia jakeluja käytössä, mutta jos niitä tarvitsee, niin sen yleensä tietää. OpenWRT, DD-WRT, Raspbian, Raspbmc, OpenElec, Geexbox, Knoppix, SHR, QtMoko, Nemo, Sailfish OS...
Joskus saatan päätyä asentamaan Gentoon (tai Funtoon) ja Slackwaren ihan mielenkiinnosta. CentOS:ää olen vähän käytellyt ja jos se tarjoaisi Xfce-työpöydän asentaisin sen parillekin koneelle. Toisaalta Gnome Flashback vaikuttaa varsin hyvältä
(mutta vaatii 3D-ajurin)*, joten saatan silti päätyä sen asentamaan. CentOS on Red Hat Enterprise Linuxiin perustuva (jolle Fedora on muuten sukua) ja hitaasti päivittyvä jakelu, joten sen asentaminen muille minun tukemiini koneisiin on houkuttelevaa. Pääsisin eroon tarpeesta päivitellä konetta parin vuoden välein. En vain ole käyttänyt sitä niin paljoa vielä, että minun kannattaisi sitä vaihtaa niihin. Ehkä pitäisi alkaa tutustumaan.
*Enpäs olekaan ihan varma tuosta, mutta tämä on ihan toisen keskustelun aihe. Ilmeisesti käyttää Mutterin sijaan Metacityä.
https://wiki.gnome.org/Projects/GnomeFlashbackMuokkaus: Lisätty pari erikoisjakelua, jotka tulivat mieleen. Mutta onhan niitä ja paljon.