Kirjoittaja Aihe: RATKAISTU - Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.  (Luettu 3450 kertaa)

Hadacol

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
RATKAISTU - Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« : 07.11.14 - klo:14.08 »
Joku asiasta enemmän perillä oleva voisi selventää seuraavan: Ovatko Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu ja Kubuntu sama käyttis eri työpöydällä. Toisinsanoen, jos lubuntuun asentaa ubuntun(unity), onko se sama kuin levykkeeltä asennettu ubuntu, vaiko vaan lubuntu "erikoisella" työpöydällä. :o
« Viimeksi muokattu: 12.11.14 - klo:10.42 kirjoittanut Hadacol »
Acer Aspire X3-710

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« Vastaus #1 : 07.11.14 - klo:14.14 »
Ne ovat pääosin samoja, tosin Lubuntun suhteen olen hiukan epävarma, siinä ainakin joskus muistaakseni oli jotain virityksiä vanhempia koneita varten, mutta yleisesti ottaen ero on lähinnä työpöytäympäristössä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

luxudueu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« Vastaus #2 : 07.11.14 - klo:22.12 »
Lubuntusta tosiaan oli tuo non-PAE-versio oikein vanhoille koneille, muuten nuo kaikki sama Ubuntu, eri työpöytien mukana sitten tulee vaihteleva määrä kaikkea ylimääräistä, jota bloatiksikin kutsua. Jos varman päälle haluaa pelata niin asentaa Ubuntusta minimal-version, siihen sitten päälle halutun työpöydän - tai kuten itse tehtyä, kasata työpöytäkin siihen päälle valikoiduin komponentein (Xfce+OpenBox). Siinä Ubuntun sielunelämä mukavasti tutuksi, ja saa aika ultimaatin kompaktin ja oman näköisen käyttiksen ilman turhaa tauhkaa, "Arch" Ubuntun helppoudella ;D Kloonaten päätyi kaikille koneille.

juyli

  • Vieras
Vs: Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« Vastaus #3 : 08.11.14 - klo:13.49 »
Joku asiasta enemmän perillä oleva voisi selventää seuraavan: Ovatko Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu ja Kubuntu sama käyttis eri työpöydällä.

Eri versiot asentavat lähinnä vain ko. työpöytäversion tarvitsemia ohjelmia/kirjastoja. Yksinkertaista on saada asennetuksi kaikkea tarpeellista/tarpeetonta asentamalla Perus-Ubuntu (Unity) ja lisäämällä esim. meta-paketti Xubuntu-desktop. Näin voi käyttää XFCE4-työpöytää ja järjestelmään on asennettu kaikki molempien versioiden ohjelmistot. Vain levytilaa vaaditaan tuolloin hieman enemmän kuin puhtaassa asennuksessa.
http://packages.ubuntu.com/search?keywords=xubuntu-desktop&searchon=names&suite=utopic&section=all

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« Vastaus #4 : 08.11.14 - klo:17.24 »
Olen tässä itsekin pohtinut sitä millä tavalla vaihtoehtoisten työpöytien asennus kannattaa tehdä, mutta toistaiseksi en ole löytänyt hyvää yhteenvetoa koko kokonaisuudesta, hyviä yksittäisiä selityksiä kyllä.

Yksi valaiseva ohje on https://help.ubuntu.com/community/InstallingKDE, josta käy ilmi mitä kaikkea softaa KDE:n lisäksi koneelle asentuu jos asentaa paketin kubuntu-desktop (kun pelkän KDE:n saa asentamalla paketin kde-plasma-desktop). Samaan tapaan myös lubuntu-desktop ja xubuntu-depsktop -pakettien asennus on isompi kuin vain työpöydän asennus. Lisäksi tarjolla on muitakin (kuten Gnome).

Mutta minkä kokonaisuuksien asennusta juuri minun kannattaisi kokeilla on täysin epäselvää.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« Vastaus #5 : 08.11.14 - klo:19.29 »
Olen tässä itsekin pohtinut sitä millä tavalla vaihtoehtoisten työpöytien asennus kannattaa tehdä, mutta toistaiseksi en ole löytänyt hyvää yhteenvetoa koko kokonaisuudesta, hyviä yksittäisiä selityksiä kyllä.

Yksi valaiseva ohje on https://help.ubuntu.com/community/InstallingKDE, josta käy ilmi mitä kaikkea softaa KDE:n lisäksi koneelle asentuu jos asentaa paketin kubuntu-desktop (kun pelkän KDE:n saa asentamalla paketin kde-plasma-desktop). Samaan tapaan myös lubuntu-desktop ja xubuntu-depsktop -pakettien asennus on isompi kuin vain työpöydän asennus. Lisäksi tarjolla on muitakin (kuten Gnome).

Mutta minkä kokonaisuuksien asennusta juuri minun kannattaisi kokeilla on täysin epäselvää.

Paketin kuvaus, riippuvuudet ja monet muut asiat selviävät komentamalla:
Koodia: [Valitse]
apt-cache show paketin_nimiVarmasti nuo näkisi myös Synapticilla, mutta tuon muistan paremmin. ;D
Katselin vähän mitä paketteja voi käyttää, jos haluaa pelkästään työpöydän:
KDE (Kubuntun työpöytä): kde-standard
Jos haluaa vähän minimaalisemman KDE-työpöydän niin: kde-plasma-desktop
Xfce (Xubuntun työpöytä): xfce4
LXDE (Lubuntun työpöytä): lxde
Hyvin minimaaliseen LXDE-työpöytään: lxde-core
Nämä ovat Ubuntu 12.04:stä, mutta käynee uudempiinkin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« Vastaus #6 : 08.11.14 - klo:19.44 »
Olen tässä itsekin pohtinut sitä millä tavalla vaihtoehtoisten työpöytien asennus kannattaa tehdä, mutta toistaiseksi en ole löytänyt hyvää yhteenvetoa koko kokonaisuudesta, hyviä yksittäisiä selityksiä kyllä.

Paketin kuvaus, riippuvuudet ja monet muut asiat selviävät komentamalla:
Koodia: [Valitse]
apt-cache show paketin_nimiVarmasti nuo näkisi myös Synapticilla, mutta tuon muistan paremmin. ;D
Katselin vähän mitä paketteja voi käyttää, jos haluaa pelkästään työpöydän:
KDE (Kubuntun työpöytä): kde-standard
Jos haluaa vähän minimaalisemman KDE-työpöydän niin: kde-plasma-desktop
Xfce (Xubuntun työpöytä): xfce4
LXDE (Lubuntun työpöytä): lxde
Hyvin minimaaliseen LXDE-työpöytään: lxde-core
Nämä ovat Ubuntu 12.04:stä, mutta käynee uudempiinkin.

Kun sanoin "koko kokonaisuudesta", mielessäni oli lähinnä se että mitkä kaikki työpöydät, ja millä pakettinimillä ne löytyvät. Esimerkiksi tuosta sinun listastasi puuttuu se Gnome jonka jo mainitsin. Onko vielä muitakin joiden sisältöä minun pitäisi osata kuikuilla?

luxudueu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« Vastaus #7 : 08.11.14 - klo:23.11 »
Gnome taitaa kaikessa yksinkertaisuudessaan nimellä gnome asentua, sudo apt-get install... Tuo ohimennen mainittu Synaptic aivan ehdoton, helposti hakee paketit ja riippuvuudet, ja voi tarpeettomat pois ruksia ennen asennusta. Työpöytien asennukseen täyden ja aivan palasista kasaten väliin hyvä malli myös tuo --no-install-recommends - parametri. Tuolla aiemmin linkatussa Xubuntu-desktopissa mm. julmetusti tauhkaa; Abiword, Gnumeric, Gmusicplayer, Parole, jnpp...

Uti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« Vastaus #8 : 22.11.14 - klo:07.18 »
Olen tässä itsekin pohtinut sitä millä tavalla vaihtoehtoisten työpöytien asennus kannattaa tehdä
Uudessa läppärissä nyt Ubuntu. Kun sovellusvalikoimasta löytyy tuo LXDE, niin... Tuleeko sen asennuksella aloitusvalikko, kumpaa Unity/LXDE haluaa kyttää?
Uti

Ibuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: RATKAISTU - Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« Vastaus #9 : 22.11.14 - klo:09.00 »
LTS-versio buuttaavana ja toisella osiolla seuraava versio työpöydistä riippumatta on minun ratkaisu.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Ovatko Ubuntu, Xubuntu...jne sama.
« Vastaus #10 : 22.11.14 - klo:10.17 »
Uudessa läppärissä nyt Ubuntu. Kun sovellusvalikoimasta löytyy tuo LXDE, niin... Tuleeko sen asennuksella aloitusvalikko, kumpaa Unity/LXDE haluaa kyttää?

Kyllä. Työpöydän voi valita kirjautumiskehotteen vieressä olevasta Ubuntu-kuvakkeesta: