Kirjoittaja Aihe: Ongelmia RAID1 levyjen käyttöönoton kanssa  (Luettu 1468 kertaa)

salmela

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Ongelmia RAID1 levyjen käyttöönoton kanssa
« : 23.08.14 - klo:13.24 »
Olen melko uuno linuxin suhteen edelleen, vaikka ubuntun linuxia lähes vuosikymmenen olen jo käyttänyt.

Ongelma: tuolla pannuhuoneen nurkassa surrasi vuosi "serverinä" läppäri, johon olin liittänyt 2 x gigan usb-kovalevyt. Levyt olivat peilaavia (RAID1) keskenään ja tallensin siis dokumentit kovalevyille enkä läppärille. Läppärillä surisi ubuntun LTS versio, muistaakseni 12.04.

Kävi niin onnellisesti, että läppärin oma kovalevy laukesi ikääntymistään.

Kone oli jo lähes 10v vanha, joten päätin luopua siitä ja hankin uudemman käytetyn läppärin ja asentelin uuden 14.04 LTS:n. Yritin laittaa ulkoiset kovalevyt yhdessä ja erikseen koneeseen kiinni, mutta en saa niitä liitettyä siten, että pääsisin kovalevyjen sisältöön kiinni. Levynhallintaohjelmalla levyt normaalisti näkyy toimii, mutta en löydä "liitä taltio" tyyppistä komentoa mistään.

Millähän saan ulkoiset kovalevyt käyttöön yhdessä tai erikseen, yleensähän usb kovaleyt tulee näkyviin automaattisesti vain tyrkätessä piuhan kiinni.

Olen siis tumpelo koneiden kanssa. Toivottavasti tähän löytyy joku ratkaisu, kovalevyt sisältävät melkoisen määrän dokumentteja, joiden luulin olevan turvassa RAIDattuani ne peilaavaksi?

Ari

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelmia RAID1 levyjen käyttöönoton kanssa
« Vastaus #1 : 23.08.14 - klo:14.29 »
RAID ei ole varmuuskopiointijärjestelmä. :)

Mutta joo, pitäisihän ne onnistua liittämään, kun käytit Linuxin softaraidia. Raid-laitteethan tulevat näkyviin /dev/mdX (X on numero) laitteina eli ei /dev/sdYX kuten kiintolevyosiot (Y on kirjain, X on numero). Voisit katsoa, että onko raidin laite näkyvissä:
Koodia: [Valitse]
ls /dev/md*
Ja jos semmoinen löytyy, niin kokeile liittää se /mnt-liitospisteeseen:
Koodia: [Valitse]
sudo mount /dev/mdX /mntKorvaa X raid-laitteen numerolla, jonka saat tuolla ylemmällä komennolla. Todennäköisesti se on 0.
Komento saattaa valittaa ja haluta tiedostojärjestelmän tyypin (todennäköisesti ext4, tämä sinun pitäisi itse tietää):
Koodia: [Valitse]
sudo mount -t ext4 /dev/mdX /mnt
Jos tuota /dev/mdX-laitetta ei näy, niin sitten fdiskin tuloste olisi kiva nähdä:
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.