Kirjoittaja Aihe: Xubuntu 13.10 'Sinulla ei ole lupaa suorittaa tätä toimintoa'  (Luettu 4212 kertaa)

illurix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Moro

Mulla pyörii Xubuntu 13.10 Acerin chromebookissa ChromeOS:n rinnalla. En oo pystyny ratkaisemaan tällaista kiusallista vikaa, että kun graafisesti yrittää asentaa sovelluksia tai vaihtaa asetuksia, niin tiedottaa vain:

"Sinulla ei ole lupaa suorittaa tätä toimintoa"
"Oikeutesi eivät riitä tämän toiminnon suorittamiseen."
"org.freedesktop.PolicyKit.Error.Failed: ('system-bus-name', {'name': ':1.18'}): org.debian.apt.install-or-remove-packages"

Pystyn käyttämään esim. sovellusvalikoimaa päätteen kautta 'gksudo software-center', jolloin se kysyy normaalisti salasanaa ja toimii niin kuin pitääkin. Työlästä käynnistää kaikki ohjelmat näin.

Ideoita?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Lähteekö toimimaan, jos käynnistät päätteessä ohjelman /usr/lib/policykit-1-gnome/polkit-gnome-authentication-agent-1

Jos toimii, lisää se käynnistettäviin ohjelmiin.

illurix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Lähteekö toimimaan, jos käynnistät päätteessä ohjelman /usr/lib/policykit-1-gnome/polkit-gnome-authentication-agent-1

Jos toimii, lisää se käynnistettäviin ohjelmiin.

sudo /usr/lib/policykit-1-gnome/polkit-gnome-authentication-agent-1 antoi seuraavan:

(polkit-gnome-authentication-agent-1:15779): polkit-gnome-1-WARNING **: Unable to determine the session we are in: No session for pid 15779

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
sudo /usr/lib/policykit-1-gnome/polkit-gnome-authentication-agent-1 antoi seuraavan:

(polkit-gnome-authentication-agent-1:15779): polkit-gnome-1-WARNING **: Unable to determine the session we are in: No session for pid 15779

Älä aja sitä sudolla.

illurix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
sudo /usr/lib/policykit-1-gnome/polkit-gnome-authentication-agent-1 antoi seuraavan:

(polkit-gnome-authentication-agent-1:15779): polkit-gnome-1-WARNING **: Unable to determine the session we are in: No session for pid 15779

Älä aja sitä sudolla.

Jätin sudon pois:

(polkit-gnome-authentication-agent-1:18876): polkit-gnome-1-WARNING **: Unable to determine the session we are in: No session for pid 18876

rähmä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
koita tehä toinen käyttäjä ja sen kautta sit asennukset

mulla alko systeemit tökkimään kun olin kirjaantuneena "vierastilillä" -hävis jopa kello ja wlane herjas jotain.




illurix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
koita tehä toinen käyttäjä ja sen kautta sit asennukset

mulla alko systeemit tökkimään kun olin kirjaantuneena "vierastilillä" -hävis jopa kello ja wlane herjas jotain.





Kiitos vastauksesta. Tätä en osannut ajatellakaan. Noiden tilien kanssa onkin sitten omat ongelmansa, johtuen kaiketi ainakin osittain tuosta, että Xubuntu käynnistetään ChromeOS:n päätteestä ja uloskirjautuminen sulkee sen. Mutta en ole vielä paljoa ehtinyt paneutumaan aiheeseen, kaikenlaista.

FrozenZia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
  • If you build it... they will come.
    • Profiili
    • Koneet Kiertoon
Juu, tämähän on ikivanha juttu, mutta tulipas vastaan kun itse etsin ongelmaan ratkaisua, niin jospas tästä olisi hyötyä jollekin toisellekin.

Omassa tapauksessa oli kaveri päivittänyt Ubuntu 12.04 14.04:ksi ja sen jälkeen oli ongelmia koneen sammuttamisen kanssa -- ei millään tohtinut onnistua "normaalilla" tavalla, valitsemalla "Sammuta" valikoista.  Käytännössä ei näyttänyt tapahtuvan yhtään mitään.  Samalla kun tutkin ongelmaa kävi myös ilmi, että ohjelmien asennus ei onnistu -- samanlainen virheilmoitus kuin tässä.

Ongelma ilmeisesti liittyy tähän bugiin: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/policykit-desktop-privileges/+bug/1240336, ja ainakin tässä meidän tapauksessa ratkaisu oli parin rivin lisäys /etc/pam.d/lightdm -tiedoston alkuun. (lightdm:n kohdalla pitää käyttää oman järjestelmän dm:ää, mitä sattuu olemaankaan):

Koodia: [Valitse]
session required pam_loginuid.so
session required pam_systemd.so

Meillä toiminut korjaus (#32) on selkeämmin esitetty vähän myöhemmin, tässä kommentissa:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/policykit-desktop-privileges/+bug/1240336/comments/39

Toivottavasti tämä auttaa jotakuta.
Auta meitä auttamaan ympäristöä ja edistämään avointa lähdekoodia.