Helou!
Hankin pitkän säätämisen jälkeen OCZ Vertex 460 120Gt SSD-levyn jo vähän aikaa sitten. Ja heti innoissani testasin boottausnopeutta bootchartilla ja puhtaaseen päivitettyyn asennukseen se oli vain 13 sekuntia. Mikä nyt on melko makeeta minusta. Bootchart-kuvaa minulla ei ole enää tallessa. Mutta siis se oli kapea se kuva, verrattuna tähän eiliseen ~2.5 viikon käytön jälkeen napattuun kuvaan
https://i.imgur.com/xOcETY7.png Tuossahan minusta näyttää että SSD-levy ei tee mitään ja prosessorikin huilailee enimmäkseen. Ei niile ainakaan hiki tule. No siitä sitten asiaa tutkittuani ja Gnome-disks ohjelman benchmarkilla (live-levyltä) luku ja kirjoitusnopeuksia testattuani totesin että levyssä ei ole vikaa, luku tapahtuu yli 500MB/s ja kirjoituskin yli 400 MB/s
Ollin/olen yhteydessä OCZ tukeenkin ja pitkän kirjeenvaidon jälkeen totesimme että jossain muussa on vika kuin raudassa. (Acer X3470, AMD A6-3600x4 2100Mhz SATA3 6GB/s ja 8Gt muistia), Tänään aamusella sitten asensin Kubuntun uudelleen, jälleen kerran, nyt yhdelle osiolle joka täyttää koko levyn. Asensin päivitykset ja ajoin trimmin ja otin kuvan
https://i.imgur.com/V6T53iA.png(luonnollisesti otin useammankin kuvan, tuo on keskiarvoinen) Nopeampaa, mutta ei tyydyttävää minusta. Eli vaikka tyhjensin levyn ko. 13 sekunnin haamuaikaan ei pääse enää lähellekään.
Ja systeemi huilailee minusta, ei edes yritä?
Vai onko tuo bootchart-systeemi järjissään, tosin näppituntumakin on se että kone käynnistyy hitaasti.
Ohjelmat aukeaa kyllä ihan OK, ja muutenkin esim. päivitysten asennus on paljon nopeampaa kuin kiintolevyllä.
raimo@kone:~$ time firefox
real 0m0.121s
user 0m0.033s
sys 0m0.029s
Jos tuo nyt mitään kertoo, ymmärrä en.
Kokeilin myös OpenSuse 13.1:tä (KDE) ja sama tahmatauti on sillä koneen käynnistyksessä.
ACHI on ON ja noatime /etc/fstab:ssa, scheluder tai mikä ikinään se onkaan on deadline.
Tietysti voisi kokeilla miten systeemi toimii Windowsilla (7), pitää kattoa jos jaksaa asentaa sen möhkäleen, voi olla että ei jaksa. Sitä ei voi edes harkita käyttävänsä päätoimisesti, vaikka kuinka nopeasti toimisi, YÄK!
Jos nyt tuosta sepustuksesta / noista kuvista joku selvää saa, niin olen ikikiitollinen.