Kirjoittaja Aihe: KDE:n mikseri ei tunnista ulkoista äänikorttia  (Luettu 2965 kertaa)

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Jostain valikosta löydän kyllä KDE:n mikserin asetuksissa ulkoisen äänikorttini ja yritän laittaa sen prioriteetissakin korkeimmalle, mutta itse mikserin säädinvalikkoihin sitä ei ilmesty. Miten ongelman saisi korjattua? Tai pystyisikö KXStudiolla käyttämään tarvittaessa jotain toista mikserisoftaa? Miten homma hoituisi taas JACKin kautta? Audaciouksen asetuksissa sain äänen toistumaan ulkoisesta äänikortista, mutten kyennyt miksaamaan sen volyymiä millään softalla.

Tavallisen äänentoiston haluaisin siis vaan pelittämään ulkoisesta äänikortista.
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: KDE:n mikseri ei tunnista ulkoista äänikorttia
« Vastaus #1 : 16.06.14 - klo:15.56 »
Oletko valinnut masterkanavan oikein? Säätö löytyy kun avaat KDE Mixerin äänenvoimakkuuskuvakkeesta ja sitten Settings -> Select Master Channel. Saman Settings-menun Audio Setup-valinnan takaa kaikkiin seitsemään Playpack osaan ko. kortti ylimmäksi. Lisäksi kannattaa vilkaista System Settings -> Multimedia -> Audio and Video Settings ja siitä Audio Hardware Setup -välilehti.

Äh, löytyyhän se Audio Hardware Setup-välilehti tuosta samasta ikkunasta, mitälie sekoilin. :)

KDE-ääniasetukset voisivat olla yksinkertaisemmatkin...  ::)
« Viimeksi muokattu: 16.06.14 - klo:17.11 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: KDE:n mikseri ei tunnista ulkoista äänikorttia
« Vastaus #2 : 16.06.14 - klo:19.02 »
Olin kyllä käsittääkseni tuon jo tehnyt, mutta silti mikseri antaa vain sisäiselle äänikortille säätimet siinä mikserin äänivalikossa.
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: KDE:n mikseri ei tunnista ulkoista äänikorttia
« Vastaus #3 : 16.06.14 - klo:19.08 »
Olin kyllä käsittääkseni tuon jo tehnyt, mutta silti mikseri antaa vain sisäiselle äänikortille säätimet siinä mikserin äänivalikossa.
Jossain siis jotain hämärää, minulla tuon masterkanavan vaihtaminen eri kortille vaihtaa heti äänenvoimakkuussäätimen sille valitulle kortille.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: KDE:n mikseri ei tunnista ulkoista äänikorttia
« Vastaus #4 : 16.06.14 - klo:23.06 »
KXStudiossa Jack käynnistyy mielestäni automaattisesti, ja lisäksi sekä PulseAudio että Alsa on konfiguroitu toimimaan sen päällä. Tämä on toki vain minun tuntumani. Helpointa joka tapauksessa on, kun konfiguroit äänikortin Cadencen avulla.

Äänikortin asetukset löytyvät System-välilehdeltä, jossa on 'configure'-nappula. Siellä voit valita käytettävän äänikortin ja paljon muutakin.

Mikäli haluat useampia äänikorttiprofiileja käyttöön, helpointa lienee luoda Claudialla useita eri studioita. Kysy tarkemmin neuvoa, mikäli päädyt tähän vaihtoehtoon.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: KDE:n mikseri ei tunnista ulkoista äänikorttia
« Vastaus #5 : 16.06.14 - klo:23.25 »
JACK-pohjaista mikseriä en löytänyt tai en vaan oikein hahmottanut tuota KMixiä tarpeeksi hyvin. Eikä lähtenyt tämä cadencekaan pyörimään ihan halutulla tavalla. Jostain syystä syystä sain eräässä äänikortissanikin vain joko ulostulon tai sisääntulon kerralla toimimaan vaikka kokeilin kaikki kombinaatiot läpi. (Jostain syystä se reagoi vain siihen interface sarakkeeseen rautaconffeissa.) Siirryn nyt varmaan takaisin "vanillabuntuun" (joillain KXStudio laajennuksilla korkeintaan). Sillä sain sentään ainakin nämä mainitut perusasiat toimimaan.
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP