Kirjoittaja Aihe: Data CD audiolla..  (Luettu 2474 kertaa)

Nysse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Data CD audiolla..
« : 29.05.14 - klo:17.56 »
Moi!

Minulla on seuraavanlainen ongelma. Minulla on vanhoja peli CD-levyjä, joilla on sekä tiedostojärjestelmä ja ääniraidat (eli yhdistetty audio / data levy) Käyttämäni  "cat /dev/cdrom >>~/CDLevy.iso" ei siis toimi tämän tyypin kanssa vaan tulee ilmoitus "Tiedostoa tai hakemistoa ei ole".

Kysymys kuuluu, että löytyykö Ubuntuun mitään ohjelmaa, jolla saisin tehtyä imagen tms. tällaisesta levystä?

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Data CD audiolla..
« Vastaus #1 : 29.05.14 - klo:18.16 »
« Viimeksi muokattu: 29.05.14 - klo:22.09 kirjoittanut Karvameduusa »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Data CD audiolla..
« Vastaus #2 : 29.05.14 - klo:19.58 »
Ja kannattaa sitten olla melko varovainen sen dd:n kanssa puuhastellessa ja tarkistaa moneen kertaan, että parametrit ovat varmasti oikein ennen sen enterin painamista. Se on kätevä, mutta myöskin voimakas työkalu.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Data CD audiolla..
« Vastaus #3 : 29.05.14 - klo:20.04 »
dd:llä ja catilla saa kopioin levyn dataosasta, mutta ei audiosta. Sopivat hakusanat googleen ovat "mixed mode cd" ja sitten esim. "ripping" ja "linux" Tässä eräs ohje koko levyn kopiointiin:

http://linux.goeszen.com/how-to-copy-a-mixed-mode-cd-rom-to-disk.html

Minulla on seuraavanlainen ongelma. Minulla on vanhoja peli CD-levyjä, joilla on sekä tiedostojärjestelmä ja ääniraidat (eli yhdistetty audio / data levy) Käyttämäni  "cat /dev/cdrom >>~/CDLevy.iso" ei siis toimi tämän tyypin kanssa vaan tulee ilmoitus "Tiedostoa tai hakemistoa ei ole".

Jos levyllä tosiaan on dataraita, tuon komennon pitäisi kyllä kopioida se, eli tiedosto ~/CDLevy.iso syntyy ja sisältää dataa, ja saat virheen vasta kun dataraita päättyy. Jos saat virheen heti, onko /dev/cdrom edes olemassa järjestelmässäsi?

Nysse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Data CD audiolla..
« Vastaus #4 : 29.05.14 - klo:21.14 »
Kyllä. Levy on järjestelmässä ja näkyy nautiluksessa kahtena eri levynä. Itse levynä ja Audio CD:nä. Tuon minä unohdinkin kertoa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Data CD audiolla..
« Vastaus #5 : 29.05.14 - klo:22.41 »
Kyllä. Levy on järjestelmässä ja näkyy nautiluksessa kahtena eri levynä. Itse levynä ja Audio CD:nä. Tuon minä unohdinkin kertoa.

Mutta syntyykö cat-komennollasi tiedosto CDLevy.iso ja sisältääkö se jotain? Pitäisi syntyä, kunhan lähdelaite on oikea.

Kokeile toki myös linkittämääni ohjetta koko levyn kopiointiin.
« Viimeksi muokattu: 29.05.14 - klo:22.43 kirjoittanut nm »

Nysse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Data CD audiolla..
« Vastaus #6 : 30.05.14 - klo:19.03 »
Kyllä. Levy on järjestelmässä ja näkyy nautiluksessa kahtena eri levynä. Itse levynä ja Audio CD:nä. Tuon minä unohdinkin kertoa.

Mutta syntyykö cat-komennollasi tiedosto CDLevy.iso ja sisältääkö se jotain? Pitäisi syntyä, kunhan lähdelaite on oikea.

Jotakin syntyy. Pitää sanoa, että tuo /dev/cdrom oli kadonnut, mutta /dev/sr0 ajanee saman asian? Pelkästä CD levystäkin tulee tyhjä image Ja tulee ilmoitus cat: /dev/sr0: I/O-virhe.

Kokeilen noita muita konsteja, kun ehdin..


qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Data CD audiolla..
« Vastaus #7 : 30.05.14 - klo:21.17 »
Eikö muka ihan k3b tue tuollaisen imagen luomista?? Windowsin puolella lähes kaikki cd imagen luontisoftat osaa tuon. En ole tutkinut, mutta lähes sata varma, että esim. k3b tukee tuota.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Data CD audiolla..
« Vastaus #8 : 30.05.14 - klo:23.24 »
Ei taida onnistua, ainakaan kaikilla levyillä. Kokeilin k3b:llä tehdä imagea 90-luvun alun kansi CD:stä, jossa on ”lerpun” verran dataa ja ääniraitoja. Ei onnistunut tuolla levyllä, mutta ainahan voi kokeilla toisella levyllä.
« Viimeksi muokattu: 30.05.14 - klo:23.40 kirjoittanut mpiso »