Kirjoittaja Aihe: 12.04 näppäimistöt  (Luettu 1639 kertaa)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
12.04 näppäimistöt
« : 20.04.14 - klo:19.54 »
Miksei Ubuntu osaa asentaessa tarjota fi_FI.UTF-8 -näppistä ?
Luulisi asennusohjelman osaavan hakea sen verkosta.
Kieliasetusten nyplääminen on aina yhtä harmittavaa. Varsinkin, kun verkossa on vain vanhentuneita ohjeita, eikä ole tullut kirjattua toimivia ohjeita itselleen lokiin.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: 12.04 näppäimistöt
« Vastaus #1 : 20.04.14 - klo:20.08 »
Itse en ole vastaavaa ongelmaa törmännyt. Tosin valitsen aina asennuksen valinnoista täysin suomenkielisen.

Kuntoon saat komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure locales

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: 12.04 näppäimistöt
« Vastaus #2 : 25.04.14 - klo:14.52 »
Itse en ole vastaavaa ongelmaa törmännyt. Tosin valitsen aina asennuksen valinnoista täysin suomenkielisen.

Kuntoon saat komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure locales

Tätä tuli kokeiltua taas kerran, mutta yleensä localeiden kuntoon laittamisessa vaaditaan muitakin asetuksia.
Itse olen alkanut asentaa viime aikoina Ubuntua suomenkielisenä ja muuttanut jälkikäteen message-kieleksi englannin. Näin pääsee kaikkein vähimmällä.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: 12.04 näppäimistöt
« Vastaus #3 : 25.04.14 - klo:20.14 »
Tätä tuli kokeiltua taas kerran, mutta yleensä localeiden kuntoon laittamisessa vaaditaan muitakin asetuksia.
Itse olen alkanut asentaa viime aikoina Ubuntua suomenkielisenä ja muuttanut jälkikäteen message-kieleksi englannin. Näin pääsee kaikkein vähimmällä.

Hyvä, että jonkin ratkaisu löytyi. Olisi varmaan kiva, että tämä onnistuisi asennuksessa. En laita aihetta ratkaistu tilaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: 12.04 näppäimistöt
« Vastaus #4 : 25.04.14 - klo:21.19 »
En kyllä muista kohdanneeni mitään ongelmia suominäppäimistön kanssa englanninkielisen Ubuntu 12.04:n asennuksessa. Asennusohjelma tarjoaa valinnan näppäimistölle ja sen jälkeen se toimii.