Kirjoittaja Aihe: Ohjelmistolähteiden karsiminen (Ratkaistu)  (Luettu 2267 kertaa)

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Ohjelmistolähteiden karsiminen (Ratkaistu)
« : 29.04.14 - klo:07.40 »
Päivitin LTS 14.04:een suoraan netistä. Ohjelmalähteiden lista on pitkä kuin nälkävuosi. rasteja siellä on toki harvassa. Voisiko noita käytöstä pois jääneitä edellisen Ubuntun ohjelmistolähteitä poistaa listalta? Siellä on kyllä tosiaan poista painikekin, ja sitä painaessa kone kysyy salasanaa. Sen kirjoitettuani ei kuitenkaan tapahdu mitään. Salasana on kyllä oikein kirjoitettu. Olen sentään kirjautunut tälle koneelle saman salasanan avulla.

Kiitän avusta jo etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 30.04.14 - klo:10.52 kirjoittanut Jyrki73 »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ohjelmistolähteiden karsiminen
« Vastaus #1 : 29.04.14 - klo:09.47 »
Päivitin LTS 14.04:een suoraan netistä. Ohjelmalähteiden lista on pitkä kuin nälkävuosi. rasteja siellä on toki harvassa. Voisiko noita käytöstä pois jääneitä edellisen Ubuntun ohjelmistolähteitä poistaa listalta? Siellä on kyllä tosiaan poista painikekin, ja sitä painaessa kone kysyy salasanaa. Sen kirjoitettuani ei kuitenkaan tapahdu mitään. Salasana on kyllä oikein kirjoitettu. Olen sentään kirjautunut tälle koneelle saman salasanan avulla.

Kiitän avusta jo etukäteen.

Noilla olen pärjännyt.
Päätteessä:
Koodia: [Valitse]

cp /etc/apt/sources.list ~/sources.list.alkup
sudo nano -w /etc/apt/sources.list


Liiat pois ja update perään...



welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Ohjelmistolähteiden karsiminen
« Vastaus #2 : 29.04.14 - klo:10.30 »
Älä poista vaan kommeitoi ne pois käytöstä laittamalla # eteen. Näin ne on helpompi ottaa takaisin käyttöön jos onkin poistanut jotain mitä tarvitaan. Tosin sellaiset lähteet mitkä viittaa suoraan vanhaan jakeluversioon pitäisi olla turvallista poistaa ja jekkun antamassa ohjeessahan otetaan ensin varmuuskopio vanhasta source.lististä. Versiopäivityksen jälkeen joudut todennäköisesti kuitenkin lisäämään jotain ohjelmalähteitä, sillä versiopäivitys poistaa kolmansien osapuolten ohjelmat lähteineen esim. suljetut ajurit.

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Vs: Ohjelmistolähteiden karsiminen
« Vastaus #3 : 29.04.14 - klo:23.08 »
Noilla olen pärjännyt.
Päätteessä:
Koodia: [Valitse]

cp /etc/apt/sources.list ~/sources.list.alkup
sudo nano -w /etc/apt/sources.list


Liiat pois ja update perään...
Muuten vaikuttaa selvältä mutta, mihin perään se update lisätään, miten?

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Ohjelmistolähteiden karsiminen
« Vastaus #4 : 30.04.14 - klo:01.06 »
Muuten vaikuttaa selvältä mutta, mihin perään se update lisätään, miten?

Muokkaat listan editorissa ja talletat. Sitten annat esimerkiksi terminaalissa (komentokehotteen jälkeen) komennon

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update

Tiedot päivittyvät koneelle uuden muokatun listan mukaisiksi.

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Vs: Ohjelmistolähteiden karsiminen
« Vastaus #5 : 30.04.14 - klo:10.51 »
Kiitos onnistui