Mitä ihmettä Win8 touhuaa ?!
Kuvaan yhden sattumuksen. Näitä vastaavia on tullut jo useampikin.
Pistin Linux Mint ISO:n 4GB USB tikulle ja asensin kannettavaan.
Otin tikun mukaan ja pistin työpöydällä aamulla Win8-koneeseen.
Päivällä kiinnitin monta kertaa huomioni tikun lediin, joka vilkkui omine aikoineen
Illalla aioin asentaa toisen Linux-distron tikulle Win8:ssa Unetbootinilla. Tämä kuitenkin ilmoitti, että tikulla on tilaa vain n. 128MB, eikä formatoinut tikkua. Win8 kieltäytyi muutenkin formatoimasta tikkua, vaikka poistin sen välillä ja boottasin koneen. Linux-kone ei osannut mountata tikkua lainkaan.
Gdisk ilmoitti tikulla olevan virheitä ja tikulla olevien partitioiden (!!) limittyvän = overlap.
Sain tikun takaisin hallintaani, kun ajoin gdisk:n moneen kertaan ja tuhosin ja loin partitioita.
Sain Linux Mint xfce:ssä tehtyä boottaavan Linux Mint Mate -paketin
Normaali peruskäyttäjä olisi heittänyt tikun roskiin viallisena.
Alkaa vaikuttaa siltä, että olin oikeassa siinä, mitä olin jo aiemmin epäillytkin: Win8-paska tuhoaa Linux-tikkuja.
Ilmeisesti tämä liittyy Win8 cache-toimintaan, jonka estämiseen tarkoitetut ohjeet eivät ole toimineet.
Mielipide vahvistuu päivä päivältä: VÄLTTELE M$:n TUOTTEITA KUIN EBOLAA !!! (Anteeksi, että huudan)
Harmi vaan, että työnantaja on maksavinaan minulle pääasiassa M$-ympäristön ylläpidosta, muuten jättäisin M$perunan kokonaan taakseni.