Kirjoittaja Aihe: näppishämmästelyä [ratkaistu]  (Luettu 1990 kertaa)

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
näppishämmästelyä [ratkaistu]
« : 03.04.14 - klo:23.18 »
Onko kellään selitystä, mitä oikein tapahtui, kun kesken kirjoittelua Gedit-ruutuun alkoi kirjainnäppäimistä tulla numeroita. Tsekkasin näppylät ja näytti siltä kuin näppiksen keskiosa olisi muuttunut "numeric pad"iksi. Luultavasti olin painanut jotain, mitä ei olisi pitänyt, mutten tietenkään tiedä, mitä. Kokeilin Writeä ja siellä oli sama ilmiö. Tein ensin softbootin (käynnistä uudestaan) ja sitten hardbootin, mutta ilmiö ei poistunut. Ajattelin, että ehkä kyseessä on pikku läppärini ominaisuus, mutta kun vaihdoin samassa koneessa olevaan XP:hen, kaikki kirjaimet tulivat ihan OK. Takaisin Ubuntuun, joka edelleen kirjoitteli numeroita. Eli onko kyseessä joku Ubuntun (tai Unityn) ominaisuus?  

Sain numeronäppiksen pois räpläämällä järjestelmän näppäimistöasetuksia, kun disablesin Caps Lockin. Tämän ominaisuuden löytymisestä olin tosi ilahtunut, olen joskus yrittänyt disableta sitä jopa sinitarralla, kun aina painan sitä vahingossa ja kirjoittelen pitkät jutut isoilla kirjaimilla, enkä ole löytänyt täältä enkä Windowsista kunnollista editoria, jolla olisi esim. helppo vaihtaa kirjainkokoa. Mutta vieläkin olen ymmälläni, mitä tapahtui ja miksi tuo temppu auttoi.      

Iso kiitos, jos joku osaa valaista asiaa!
« Viimeksi muokattu: 05.04.14 - klo:19.52 kirjoittanut Araminta »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: näppishämmästelyä
« Vastaus #1 : 04.04.14 - klo:15.54 »
Näppäimitössä varmaankin lukee jossain kohti Num Pad, jota painamalla saat nuo numerot pois. Se voi olla myös Fn-näppäimen takana eli tarvitsee käyttää näppäinyhdistelmää.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: näppishämmästelyä
« Vastaus #2 : 04.04.14 - klo:22.27 »
Kiitos vastauksestasi! Eli kyseessä on laiteominaisuus? Juuri sitä yritin tarkistaa vaihtamalla käyttistä. Miksi asetus sitten vaihtui käyttiksen mukaan? Jollei sillä voi testata, onko kyse softasta vai kovosta, en tiedä millä voi.

Yksi sellainen näppäin löytyy, jossa lukee NumLk, se ei kuitenkaan saa aikaan numerotilaa. Joudun kyllä tunnustamaan, etten tiedä varmaan läheskään kaikkia läppärin ominaisuuksia, kun mitään dokumentaatiota ollut mukana ostaessani sen ainakin kuusi vuotta sitten, eikä ole verkossakaan (enää?). Ehkäpä joku näppiskombinaatio todella saa aikaan tämmöisen ilmiön.
 

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: näppishämmästelyä
« Vastaus #3 : 04.04.14 - klo:22.48 »
Jos koneessa siis lukee kirjainnäppäimissä oikealla puolella erikoisesti merkattuna (monesti sinisellä) myös numerot 0-9 (ei siis normaalit ylärivin numerot tai erillinen numeronäppäimistö), niin jos koneessa on fn-merkattu näppäin, niin painamalla sen pohjaan ja painamalla tuota numlock näppäin kone vaihtaa kirjaimet noihin numeroihin. Samalla fn-näppäimellä säädetään monesti lukuisia muitakin ominaisuuksia esim. taustavalon kirkkaus, touchpadin poistaminen käytöstä, äänenvoimakkuus jne.

Yleensä jos numlock laitetaan päälle, niin voi sanoa, että +90% kannettavista ilmoittaa siitä merkkivalolla. Joitain äärimmäisen harvinaisia poikkeuksiakin kyllä löytyy.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: näppishämmästelyä
« Vastaus #4 : 05.04.14 - klo:02.19 »
Kiitos vastauksestasi! Eli kyseessä on laiteominaisuus? Juuri sitä yritin tarkistaa vaihtamalla käyttistä. Miksi asetus sitten vaihtui käyttiksen mukaan? Jollei sillä voi testata, onko kyse softasta vai kovosta, en tiedä millä voi.

Käyttöjärjestelmä voi kyllä muuttaa Numlockin tilaa ja Ubuntussakin on ollut bugeja, joiden johdosta se asetetaan väärin. Ubuntussa Unity tai Gnome saattaa muistaa vivun asennon, koska tämä on ominaisuus, josta jotkut ihmiset ovat hyvinkin tarkkoja -- siis perinteistä täyttä näppäimistöä käytettäessä. Läppärissä sitä tuskin kukaan haluaa oletuksena päälle.

maksim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
Vs: näppishämmästelyä
« Vastaus #5 : 05.04.14 - klo:10.28 »
Numlock:n tilan voi helposti tarkistaa katsomalla
Järjestelmäasetukset -- Näppäimistö--jne sieltä löytyy virtuaalinäppäimistö
mistä näkee esim: Capslockin tai Numlockin tilan merkkivaloista.

Araminta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: näppishämmästelyä
« Vastaus #6 : 05.04.14 - klo:19.50 »
Kiitos, nyt tää kuulostaa loogiselta, helpotus. Mua aina hämmentää, jollen ymmärrä koneen käyttäytymistä. Ehkä Windowsissa on omat määrityksensä asiasta, eikä se kunnioita Linuxissa annettuja näppäinkomentoja.  Näppiksessä todella löytyi pikkuiset numerot juuri oikeissa paikoissa. Touchpadin olen saanut aikanaan pois käytöstä - se on ihan kynnyskysymys mulle, kun kirjoitusasentoni näyttää olevan sellainen, että vähän väliä hipaisen sitä tarkoittamattani - mutta siihen, kuten muutamiin muihinkin toimintoihin on F-näppäimissä symboliset viitteet, tähän ei ollut.