Onko kellään selitystä, mitä oikein tapahtui, kun kesken kirjoittelua Gedit-ruutuun alkoi kirjainnäppäimistä tulla numeroita. Tsekkasin näppylät ja näytti siltä kuin näppiksen keskiosa olisi muuttunut "numeric pad"iksi. Luultavasti olin painanut jotain, mitä ei olisi pitänyt, mutten tietenkään tiedä, mitä. Kokeilin Writeä ja siellä oli sama ilmiö. Tein ensin softbootin (käynnistä uudestaan) ja sitten hardbootin, mutta ilmiö ei poistunut. Ajattelin, että ehkä kyseessä on pikku läppärini ominaisuus, mutta kun vaihdoin samassa koneessa olevaan XP:hen, kaikki kirjaimet tulivat ihan OK. Takaisin Ubuntuun, joka edelleen kirjoitteli numeroita. Eli onko kyseessä joku Ubuntun (tai Unityn) ominaisuus?
Sain numeronäppiksen pois räpläämällä järjestelmän näppäimistöasetuksia, kun disablesin Caps Lockin. Tämän ominaisuuden löytymisestä olin tosi ilahtunut, olen joskus yrittänyt disableta sitä jopa sinitarralla, kun aina painan sitä vahingossa ja kirjoittelen pitkät jutut isoilla kirjaimilla, enkä ole löytänyt täältä enkä Windowsista kunnollista editoria, jolla olisi esim. helppo vaihtaa kirjainkokoa. Mutta vieläkin olen ymmälläni, mitä tapahtui ja miksi tuo temppu auttoi.
Iso kiitos, jos joku osaa valaista asiaa!