Kirjoittaja Aihe: Latenssikompensaatio-ongelma  (Luettu 3288 kertaa)

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Latenssikompensaatio-ongelma
« : 22.03.14 - klo:14.20 »
Opin käynnistämään JACKin Ardourin kautta korjatakseni latenssikompensaatio-ongelman, joka ilmeni Ardour+QjackCtl:iä käytettäessä. Nyt mietin, että miten tekisin MIDI-kytkentöjä ilman QjackCtl:iä. Jos laitan sen päälle, latenssikompensaatio menee taas päreiksi. Audiokytkennät hoitunee Ardourin sisälläkin, mutta esim. MIDI-kebabin liittäminen Qsynthiin ei taida Artun kautta luonnistua. Olisiko muuta keinoa? Rosegarden saattaisi hoitaa tuon, mutta se on ehkä turhan iso softa noin spesifin taskin suorittamiseen.

Toinen ratkaisuvaihtoehto olisi löytää QjackCtl:lle automaattinen latenssikompensaatio ratkaisu Ardourin kanssa, mutta siihen minulla ei ole mitään käytännön ideaa. Tiedän vain, että jokin jack_iodelay hoitaisi myös homman, mutten tiedä komennosta ja sen soveltamisesta tuon enempää.

Latenssisäädöistä tarkemmin.

EDIT: Never mind tuosta alkuperäisestä ongelmasta. Löysinkin Ardourista MIDI- ja audiokytkentöjen alustan. Joka tapauksessa tuo latenssikompensaatio-ongelma palaa minulla välillä tietyn ajan käytön jälkeen, jolloin en keksi muuta kuin Artun uudelleenkäynnistyksen. Pitäisikö tuohon jack_iodealyhyn jotenkin perehtyä?
« Viimeksi muokattu: 22.03.14 - klo:14.33 kirjoittanut Arello »
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Latenssikompensaatio-ongelma
« Vastaus #1 : 23.03.14 - klo:22.24 »
Hei!

En ole lainkaan perehtynyt latenssikompensaatioon, mutta oleko kokeillut ajaa tuon jack_iodelay-komennon? Kirjoitat sen vain Run-dialogiin tai komentoriville ja painat enter. Sitten kytket ohjelman outputin signaalitien alkuun, ja signaalitien lopusta takaisin ohjelmaan. Vehje alkaa mittaamaan, ja kertoo sitten tulokset.

Lisätietoja ohjelman käytöstä saa kirjoittamalla komentoriville
Koodia: [Valitse]
man jack_iodelay

Jack-kytkennät voi tehdä Ardourin oman käyttöliittymän lisäksi myös Patchagella tai KXStudion mukana tulevalla Catialla. Lisäksi Jack-jakelun mukana tulee komentorivikomennot jack_connect ja jack_disconnect. Alsa-midiä saa kytkettyä aconnect-komennolla. Käytännössä toki graafinen kytkentä on yleensä aina helpompi ellet tee jotain automatisoitua systeemiä.

-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Latenssikompensaatio-ongelma
« Vastaus #2 : 24.03.14 - klo:19.59 »
Miten tuollainen bugi voi olla? Jotenkin kuvittelisin, että se olisi luokkaa major bug ja kehittäjien tiedossa.

Millä tavalla se ilmenee jonkin ajan kuluttua, jos heti ensin kaikki on OK? En myöskään ymmärrä, miten qjackctl vaikuttaisi mitenkään asiaan, ellei kyse ole vain jostain jackd:n käynnistysparametreista.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Latenssikompensaatio-ongelma
« Vastaus #3 : 24.03.14 - klo:22.15 »
Ymmärsin, että Arello ei osannut itse tehdä latenssikompensaatiota, ja siksi QJackCtl:n kautta käytettynä latenssia ei saanut kuntoon. Tuo jack_iodelay korjannee asian.

Audiomaailmassa on välillä tuonkaltaisia "bugeja" jotka eivät aina olekaan bugeja, vaan konfiguraatio-ongelmia tai raudan yhteensopimattomuuksia. Mieleen tulee eri laitteiden väliset synkronointiongelmat. En edelleenkään tunne latenssikompensaatiota, joten en tiedä, mistä tuollaisessa ongelmassa oikeasti voi olla kysymys. En kuitenkaan pitäisi mahdottomana, että eri ohjelmien välillä tapahtuu jotain, joka aiheuttaa ongelman. (esim. latenssi kasvaa pluginien aiheuttaman koneen kuorman myötä, eikä Ardour osaa automaattisesti siihen reagoida)
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Latenssikompensaatio-ongelma
« Vastaus #4 : 25.03.14 - klo:19.15 »
Mun käsittääkseni Ardourissa on jackd:n asetuksista kumpuava latenssikorjaus automaattisesti päällä (miksei olisi?), eikä siihen ole edes mitään säätötoimintoja. Jos AD/DA -raudasta tulee erityisen paljon latenssia itsestään, niin silloin tuo jack_iodelay voi tulla tarpeeseen, itse en ole seitsemän vuoden Ardourin käytön aikana joutunut ikinä sitä käyttämään.

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Latenssikompensaatio-ongelma
« Vastaus #5 : 04.04.14 - klo:19.24 »
Okei, sain tehtyä nyt jotain tuolla jack_iodelayllä. Olen kyllä edelleen hieman pihalla koko ongelmasta. Pitäisikö tuo jack_iodelay suorittaa siis joka kerta, kun heittoa rupeaa tulemaan? Piuhat ja monitoroinnit pitää aina säätää uudelleen, niin siinä on vähän hommaa. Jollain säädöllä sain new capture latency [1024,1024]. Muulloin se vain sanoi, että signal below threshold...

Interfacena käytän Zoom H4n laitetta, jos sillä on mitään merkitystä.

EDIT: Jaaha, yksi projektitiedosto ei aukea ja kaikki levyasemat kirjoitussuojattuja. Mitähän nyt taas?
« Viimeksi muokattu: 05.04.14 - klo:12.23 kirjoittanut Arello »
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Latenssikompensaatio-ongelma
« Vastaus #6 : 09.04.14 - klo:22.44 »
Hei!

Kai Arello tiedät, että buffer sizen säätäminen voi auttaa näihin ongelmiin ja että sen voi tehdä myös lennossa, käynnistämättä Jackia uudelleen? Jostain syystä QJackCtl:ssä ei ole mahdollisuutta vaihtaa puskurin kokoa lennossa, mutta sen voi tehdä komennolla

Koodia: [Valitse]
jack_buffersize
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Latenssikompensaatio-ongelma
« Vastaus #7 : 10.04.14 - klo:13.17 »
Niin, minulla vaan ei ole hajuakaan, millä arvoilla sitä kannattaisi lähteä säätämään.

Kiintaripäivityksen ohessa teen varmaan käyttiksen uudelleenasennuksen. Olisikohan joissain distroissa tms. viritelty nuo asiat paremmin etukäteen, ettei tarvitsisi itse ihmetellä? Miten on esim. DreamStudion laita? KXStudiota en ole viimeisissä kokeiluissani oikein saanut toimimaan.
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Latenssikompensaatio-ongelma
« Vastaus #8 : 10.04.14 - klo:23.42 »
Minä olen käyttänyt AV Linuxia ja KXStudiota, ja molemmat ovat toimineet hyvin.

Tuo buffer size pitää säätää sen verran suureksi, ettei kaiuttimista kuulu rätinää, eli ettei Jackissa tule xruneja. Tuo koko riippuu laitteiston tasosta ja siitä, miten raskaita ohjelmistoja ajaa. Integroidulla äänikortilla parhaita arvauksia ovat 1024 ja 512. Erillisellä laadukkaalla kortilla voi ajella 256 tai jopa 128 puskurilla. Tällöin ainakin minulla midi-laitteiston ja ulos kuuluvan äänen latenssi on suhteellisen miellyttävällä tasolla.

Noiden pluginien latenssiasioista en osaa sanoa mitään, enkä edes äkikseltään mene arvaamaan, paljonko tämä puskurin koko siihen vaikuttaa. Ardourin pitäisi kai automaattisesti huolehtia näistä latensseista ainakin osan raidoista osalta.

Pro Tools -aikoinani tein kompensaation käsin, ja siihen oli Protarissa oma toimintonsakin.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org