Kirjoittaja Aihe: ZynAddSubFX  (Luettu 5126 kertaa)

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
ZynAddSubFX
« : 01.03.14 - klo:16.12 »
Moi. Saisinko asiantuntijaneuvoja. Minulla on Linux mint käyttöversio koneellani ja ensimmäiseksi kysyisin onko se paras mahdollinen versio käyttämään syntetisaattorisovelluksia vai onko sillä merkitystä.

            Olen ladannut tänne Foo YC20 ja ZynAddSubFx sekä Qjackcdl paketit ja ohjaimena
äänikortti M-audio FastTrack sekä midikoskettimisto Acorn Masterkey 61 mutta en ole saanut ääntä kuulumaan muussa kuin musescore nuotinnusohjelmaa käytettäessä

Äänikortti on lainakampe testissä joten voin vielä päättää ostanko sen vai jonkun muun sopivamman (suosituksia?)

Ajattelin ladata tähän koneelleni linuxin rinnalle jonkun wintoosan sitä varten kun minulla on olemassa hammond B4 2 ja Korgin wauwestation niin voisin pyörittää niitä tällä samalla koneella joten äänikortti pitäsi olla sopiva molemmille
Olen käyttänyt tuota Hammondia ja Korgia wintoosassa ja siellä on toiminut tällä m-audiolla. (linuxi ei tuntunu oikein huolivan noita vieraita synajuttuja)

Eli näillä. Selvitän lisää jos tarttee. Kiitoksia jo. : )  :D
ibm t30 thikpad

juyli

  • Vieras
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #1 : 02.03.14 - klo:23.06 »
Saisinko asiantuntijaneuvoja. Minulla on Linux mint käyttöversio koneellani ja ensimmäiseksi kysyisin onko se paras mahdollinen versio käyttämään syntetisaattorisovelluksia vai onko sillä merkitystä.

On muutamia nimenomaan Studio-käyttöön tarkoitettuja Linux-jakeluja, joista nyt näillä palstoilla mainittakoon Ubuntu-Studio. Kannattaa vähintäänkin kokeilla, sillä näiltäkin palstoilta löytyy yhtä sun toista ohjeistusta.
Itse käyttämistäsi raudoista en kommentoi.
Ihan vain vihjeeksi esim.: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=40230.0

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #2 : 03.03.14 - klo:19.58 »
 ;D Jep jep. Menee niin yli hilseen että paras ladata vaan xp ibm:lle ja unohtaa linuxijutut. Ei ole tavallisen kuolevaisen maailmaa.  ::)
ibm t30 thikpad

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #3 : 04.03.14 - klo:18.48 »
Moi!

Linux Mint toiminee ihan OK:sti musakäytössä, mutta ei se varsinaisesti ole musiikintekoon suunniteltu jakelu. Jos asennat uuden järjestelmän, asenna joko KXStudio tai AV Linux. Ne ovat kaksi suosituinta ja aloittelijaystävällisintä tällä hetkellä. Älä kuitenkaan hätiköi: Mint toiminee ihan hyvin myös.

Jos ääntä kuuluu MuseScoresta mutta ei muista, vika on varmaankin siinä, että Jackin asetukset eivät ole oikein. Onko Jack sinulle tuttu järjestelmä? Sitä käytetään Linuxissa kaikkeen musiikin tekemiseen. Se on aluksi hankala saada käyntiin, mutta alkuun päästyä aivan korvaamaton apu.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #4 : 04.03.14 - klo:20.48 »
Musiikin harrastajana olen vain harjoitellut soittamista ja jack ei ole ollenkaan tuttu.
Nyt nykyisin haluttaa edistää harrastusta nuottien teolla omaan käyttöön ja kokeilla uusia soundijuttuja. Olisi vain kiinnostanu testata näitä linuxpaketteja joista tuossa aloituksessa mainihtin, vaan meinaa tuskastua kun ei pääse alkua pidemmälle. Eikö tuon homman pitäs periaatteessa toimia Äänikortilla ja koskettimistolla, vaan kun tuntuu ettei koskettimistolla ole mitään kontaktia,??? Se toimii nuotinnusohjelman kanssa ja silloinkin ääni tulee tietokoneen kaiuttimista, ei äänikorttiin kytketystä aktiivikajarista.
 En saa sitäkään Jackin paneelia aukastua oikeaan kokoonsa kun jossain vaiheessa säheltämistä onnistuin kutistamaan sesellaseksi pikkuruutuksi. Mutta en voi nyt kaapata sitä tähän kun kirjoitan eri koneella.  :D Apuva!
ibm t30 thikpad

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #5 : 04.03.14 - klo:23.49 »
Eikö tuon homman pitäs periaatteessa toimia Äänikortilla ja koskettimistolla, vaan kun tuntuu ettei koskettimistolla ole mitään kontaktia,??? Se toimii nuotinnusohjelman kanssa ja silloinkin ääni tulee tietokoneen kaiuttimista, ei äänikorttiin kytketystä aktiivikajarista.

Jack tai Musescore käyttää väärää äänilaitetta. Tarkista Musescoren I/O-asetukset (Edit->Preferences) ja Jackin Output Device -asetus QJackCtl:n Setup-painikkeen kautta. Voit siis asettaa Musescoren joko toistamaan äänen suoraan Alsan laitteeseen tai käyttää välissä Jack-äänipalvelinta, jolloin Jackin asetukset määräävät, mistä ääni tulee ulos.

Saathan muuten Jackin käyntiin QJackCtl:n Start-painikkeella, eli mustaan näyttöön tulee keltaisella "Started"?

En saa sitäkään Jackin paneelia aukastua oikeaan kokoonsa kun jossain vaiheessa säheltämistä onnistuin kutistamaan sesellaseksi pikkuruutuksi.

Ei kai sitä kovin pieneksi voi kutistaa? Kuvakaappaus voisi tosiaan selventää, mistä on kyse.

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #6 : 05.03.14 - klo:19.55 »
 ??? Muuten tämä kai nyt toimis näppäimillä mutta en saa tuota master keyporttia kontaktoitua tuohon systeemiin.
Olisko tässä nyt jotain midijuttuja mitä en osais.
Se kyllä toimi tuossa Wintosissa kun kokeilin tuota hammondia ?
ibm t30 thikpad

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #7 : 05.03.14 - klo:20.00 »

En saa sitäkään Jackin paneelia aukastua oikeaan kokoonsa kun jossain vaiheessa säheltämistä onnistuin kutistamaan sesellaseksi pikkuruutuksi.

Ei kai sitä kovin pieneksi voi kutistaa? Kuvakaappaus voisi tosiaan selventää, mistä on kyse.

Hei!

QJackCtl:n voi kutistaa system tray:hin, mutta Ubuntun Unity-työpöytä tai muutkaan indicator appleteja käyttävät työpöydät eivät sitä enää tue. Uusilla työpöydillä käytettäessä kannattaakin ottaa tray-ikoni kokonaan pois käytöstä QJackCtl:n asetuksista. Setup -> Misc -> Enable system tray icon

??? Muuten tämä kai nyt toimis näppäimillä mutta en saa tuota master keyporttia kontaktoitua tuohon systeemiin.
Olisko tässä nyt jotain midijuttuja mitä en osais.
Se kyllä toimi tuossa Wintosissa kun kokeilin tuota hammondia ?

Linuxissa on kaksi eri midi-järjestelmää: Jack midi ja Alsa midi. Midikiipparit käyttävät yleensä Alsa midiä, ja ohjelmat sitten vähän vaihtelevasti jompaa kumpaa. Olisiko kysymys tästä ongelmasta?

Sinun pitää myös Kytkeä Zynin ulostulot järjestelmän sisäänmenoihin, jotta kuulet ääntä.

Auttaako tämä ohje yhtään: http://linux.fi/wiki/Jack#Midi-liit.C3.A4nn.C3.A4t
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #8 : 12.03.14 - klo:12.18 »
 >:( Moro, tulostin nuo ohjeet wikistä ja luin ja rassasin ja luin ja rassasin, mut en saanu ääntä, poistin Jackin kokonaan ja asensin uudestaan, mutta näyttää ettei se palautakaan sitä perusasetuksille vaikka asentaa uudestaan, enkä pääse nyt tästä mihinkään. ??? Siis ohjelma ei enää käynnisty.
« Viimeksi muokattu: 12.03.14 - klo:12.23 kirjoittanut joentu »
ibm t30 thikpad

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #9 : 12.03.14 - klo:23.16 »
QJackCtl:n käyttöliittymä on sinulla nyt jotenkin aivan käyttökelvottomassa tilassa. Kokeile poistaa sen asetustiedosto. Päätteessä:

Koodia: [Valitse]
rm ~/.config/rncbc.org/QjackCtl.conf

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #10 : 13.03.14 - klo:10.12 »
 ??? Noo,yritämpä poistaa sen vielä kerran tuolta pakettienhallinnasta, kun se kuitenkin on asennettuna. Riittääköhän tässä mun vanhuksessa tehot pyörittämään noita ohjelmia???

Lisäys: Jack alko taas pelittään edell. ohjeilla. Sais tuon m-audion nyt mukaan kun kiipparin sain: ;D
« Viimeksi muokattu: 13.03.14 - klo:11.29 kirjoittanut joentu »
ibm t30 thikpad

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #11 : 13.03.14 - klo:17.04 »
Lisäys: Jack alko taas pelittään edell. ohjeilla. Sais tuon m-audion nyt mukaan kun kiipparin sain: ;D

Näkyykö M-Audio Jackin laiteasetuksissa ja oletko valinnut sen ulostuloksi: Setup -> Output Device, paina nuolipainiketta [>], josta avautuu laitevalikko (katso liitteenä oleva esimerkkikuva).

Mitä laitteita siellä nuolipainikkeen listassa näkyy?


Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: ZynAddSubFX
« Vastaus #12 : 23.03.14 - klo:22.06 »
Olethan joentu tietoinen, että ohjelman asentaminen uudelleen ei Linuxissa yleensä nollaa sen asetuksia? Jos haluat nollata asetukset, se tehdään poistamalla ohjelman luomat asetustiedostot kotikansiosta. Nm yllä neuvoikin jo tämän Qjackctl:n osalta.

Kysy rohkeasti, niin minä koetan neuvoa, miten ääni saadaan kuuluviin. Youtubesta voidaan myös etsiä hyviä videoita, joita katselemalla asia selkiintyy.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org