Kirjoittaja Aihe: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle  (Luettu 3199 kertaa)

kimmon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« : 11.02.14 - klo:15.36 »
Tyhmiä kysymyksiähän ei ole, on vain tyhmiä kysyjiä. Ja tähän en vastausta äkkiä löytänyt ukk:stä tai foorumilta.

Ubuntusta löytyy siis uusin versio asennettuna, jota en tahtoisi sotkea tekemällä asennusta väärin. Tarkoitis on siis asentaa kubuntu taas vaihteeksi kokeeksi / rinnalle, koska digikamin kokeileminen kiinnostaa. Jos sekään ei tuo reilua tasonparannusta, täytynee valokuvien järjestäminen siirtää windowsin tai nettialbumien puolelle tai tyytyä shotwelliin.

Mutta kysymys siis kuuluu, miten tuon kubuntun asentamisen teen helpoiten? usb-tikun kautta vai riittääkö että asennan jonkun paketin sovellusvalikoimasta. Eli koko paketti mutta ei ylimääräisiä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« Vastaus #1 : 11.02.14 - klo:15.47 »
Tarkoitis on siis asentaa kubuntu taas vaihteeksi kokeeksi / rinnalle, koska digikamin kokeileminen kiinnostaa.

Mikset vain asenna Digikamia nykyiseen Ubuntuusi?

kimmon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« Vastaus #2 : 11.02.14 - klo:15.50 »
Tarkoitis on siis asentaa kubuntu taas vaihteeksi kokeeksi / rinnalle, koska digikamin kokeileminen kiinnostaa.

Mikset vain asenna Digikamia nykyiseen Ubuntuusi?

Koska käsitykseni mukaan se toimii silloin hitaasti ja tökkien, jolloin kiroilen ja luovun sen käytöstä bugisuuden takia.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« Vastaus #3 : 11.02.14 - klo:16.03 »
Koska käsitykseni mukaan se toimii silloin hitaasti ja tökkien, jolloin kiroilen ja luovun sen käytöstä bugisuuden takia.

Perustuuko tämä käsitys kokemukseen vai huhuihin? Itse kyllä kokeilisin sitä ihan Ubuntussa, ja jos ohjelma tökkii ja hidastelee, etsitään ongelman syy ja ratkaistaan se.

kimmon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« Vastaus #4 : 11.02.14 - klo:16.13 »
Koska käsitykseni mukaan se toimii silloin hitaasti ja tökkien, jolloin kiroilen ja luovun sen käytöstä bugisuuden takia.

Perustuuko tämä käsitys kokemukseen vai huhuihin? Itse kyllä kokeilisin sitä ihan Ubuntussa, ja jos ohjelma tökkii ja hidastelee, etsitään ongelman syy ja ratkaistaan se.


kokemukseen, tosin jostain vuosikymmenen takaa...

silloin jäi käsitys, että gnomen ohjelmat gnomella ja kde ohjelmat kdella, jos haluaa olla huutamatta.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« Vastaus #5 : 11.02.14 - klo:17.46 »
Itse olen aikanaan tehnyt homman lähinnä niin että olen asentanut perus-Ubuntuun metapaketiun kubuntu-desktop, ei se ainakaan minulla sitä Ubuntua sotkenut. Sitten vaan voi valita kirjautumisruudussa minkä käyttöliittymän sinne pistää.

Ainakin joskus muinoin tosiaan ei suositeltu KDE-ohjelmien asentamista Gnome ympäristöön, ja nykyiselläänkin se tuo mukanaan yleensä ison läjän KDE-riippuvuuksia, joista sitten voi tai voi olla olematta harmia.   
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« Vastaus #6 : 11.02.14 - klo:18.01 »
silloin jäi käsitys, että gnomen ohjelmat gnomella ja kde ohjelmat kdella, jos haluaa olla huutamatta.

Turhia ennakkoluuloja. Jotkut käyttävät digiKamia Windowsissa ja OS X:ssäkin.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« Vastaus #7 : 12.02.14 - klo:00.02 »
Jeps. Itse olen jo pitkään käyttänyt Krusader tiedostoselainta Ubuntussa, tulihan niitä KDE-riippuvuuksia, mutta ei niistä haittaakaan ole ollut. Itse ohjelmakin toimii ihan hyvin.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« Vastaus #8 : 15.03.14 - klo:12.18 »
Digikam sisältää paljon riippuvuuksia ja käyttää paljon muistia. Jos muistia on rajoitetusti niin  sopivan työpöydän/ohjelmien valinta vähentää tuntuvasti muistin kulutusta. Itsellä KDE ohjelmat toimivat hyvin LXDE-työpöydälläkin, mikä on nopea alusta jos vertaa KDE tai Gnome

juyli

  • Vieras
Vs: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« Vastaus #9 : 16.03.14 - klo:21.04 »
Mikset vain asenna Digikamia nykyiseen Ubuntuusi?
Lainaus
Koska käsitykseni mukaan se toimii silloin hitaasti ja tökkien, jolloin kiroilen ja luovun sen käytöstä bugisuuden takia.
Käsityksesi on harhaanjohtava - ja vähintäänkin väärä ja provosoiva. Mikä hyvänsä ohjelma on ajettavissa, ihan missä hyvänsä työpöydällä tai ikkunamanagerissa. Paketinhallinta asentaa riippuvuuksina tarvittavat kirjastot.
Lisäkirjastot (ja ko. ohjelman ladattavat modulit) lisäävät muistinkulutusta vain marginaalisesti ohjelmaa käynnistettäessä - levytilaakin vain vähäsen - kirjastotiedostot eivät ole mitenkään mahtavan suuria.

Bugisuudet ovat ihan käyttäjän tuolin selkänojan ja näppäimistön välissä.

Kubuntun asennus Ubuntun rinnalle on hätävarjelun liioittelua. Jos KDE-ympäristö (Kubuntu) tuntuu omimmalta, asenne se, jos taas haluat käyttää Unityä (Ubuntu), XFCE4 (Xubuntu) tai Lubuntun LXDE:tä, valitse se asentamatta turhaa kaksi käyttöjärjestelmää.
Mitään erityistä syytä asentaa Kubuntua Ubuntu-jakelun rinnalle ei ole. Omilla koneillani on aina ollut käytettävissä mainioiksi toteamiani KDE-ympäristöön tarkoitettuja ohjelmistoja, jotka toimivat ihan hienosti niin Unity/XFCE4 tai muissa työpöytäympäristöissä. Toisaalta käytössä on jo vuosien takaa sopivia Gnome-sovellutuksia, jotka yhä ovat käytettävissä ongelmitta myös Ubuntun Unity-ympäristössä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kubuntun asentaminen ubuntun rinnalle
« Vastaus #10 : 16.03.14 - klo:23.05 »
DigiKam on laaja ohjelmisto kuvien käsittelyyn. Ubuntun julkeisema versio usein hieman vanha. Repoista löytyy uudempia. Yleisesti voidaan todeta, että ohjelmat toimii eri työpöydissä/ikkunamanagereissa. Jos on paljon kuvia ja liksäksi raw-kuvat päälle niin tietokannan luominen kestää. Vanhemmassa koneessa DigiKam ei välttämättä ole oikea ratkaisu kuvien arkistointiin. Riippuvuuksina tulee mysql, hugin, libkface, boost ... ja jos moista kääntämään yrittää saa varata aikaa.

Itselläni tuli kyllä ongelmia asentaa KDE ja LXDE rinnakkain - syynä yhden kirjaston versioristiriita. Kyseessä ei kyllä Ubuntu kone. Kadonnee ajan mitaan, mutta toistaseksi pärjätään ilman LXDE:tä.