Kirjoittaja Aihe: Debian 7, Xubuntu 12.04 vai Fedora 20?  (Luettu 3655 kertaa)

LK

  • Vieras
Debian 7, Xubuntu 12.04 vai Fedora 20?
« : 25.01.14 - klo:12.37 »
En osaa päättää minkä laittaisin, joten kysynkin, että mikä teistä on huonoa näissä käyttöjärjestelmissä?

En siis kysy mikä on hyvää, vaan mikä on huonoa.

Eli, haukkukaa otsikossa olevia käyttöjärjestelmiä niin katselen sitten guuggelin avulla, josko kyseiset huonoudet haittaavat minun käyttöäni  ;)  ;D

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Debian 7, Xubuntu 12.04 vai Fedora 20?
« Vastaus #1 : 25.01.14 - klo:12.43 »
Lyhyesti: Debianissa ja *buntuissa 12.04 on vanhoja paketteja ja Fedorassa taas hyvin uusia. Se on käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta riippuen hyvä tai huono juttu. Itse suosin aina mieluimmin uudempia ohjelmia ja Fedora onkin pääjärjestelmänä tällä hetkellä 2 koneessa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Debian 7, Xubuntu 12.04 vai Fedora 20?
« Vastaus #2 : 10.02.14 - klo:23.06 »
En osaa päättää minkä laittaisin, joten kysynkin, että mikä teistä on huonoa näissä käyttöjärjestelmissä?

En siis kysy mikä on hyvää, vaan mikä on huonoa.
Kaikki varmasti hyviä normaaliin työpöytäyttöön. Jos tarvetta tai halua kokeilla uusimpia softia niin ohjelmalähteistä niitä löytyy tai itse kääntämällä myös Debianiin tai Ubuntuun. SuSe kokeilemisen arvoinen myös. Uusimmat versiot löytyy sitten Arch, Gentoo tyyppisistä jakeluista. Joita aloittelijan kannattaa oikeasti vältellä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Debian 7, Xubuntu 12.04 vai Fedora 20?
« Vastaus #3 : 11.02.14 - klo:21.01 »
Debian tosiaan sisältää vähän vanhempia paketteja, mutta on toisaalta taas sitten _erittäin_ vakaa ja vielä kevyempi käytössä kuin esim. *ubuntu. Debianissa aloittelijalle voi tulla ehkä eniten ongelmia esim. suljettujen wlan-ajureiden kanssa, joita ei suoraan tarjota käyttöön. Helppo löytää ohjeet ja asentaa, mutta silti voi alkuun hämätä että miksi wlan laite x ei toimi Debianissa, kun monissa muissa distroissa toimii suoraan.

Fedorasta ei ole paljoa kokemusta, mutta tuoreita paketteja se tosiaan sisältää.

Xubuntun 12.04 versiossa en näe enää mitään järkeä asentaa. 14.04 LTS on jo sen verran lähellä, että kääntyisin siihen. Mitä sitä olen testannut, niin tuntuu toimivan jo ihan suht hyvin. Suljettujen ajureiden kanssa voi tulla jotain ongelmaa, mutta hyvin luultavasti avoimilla pärjää muutenkin julkaisuun asti.

Itse noista ottaisin Debianin käyttöön jos tarkoitus on tehdä kone "joka vain toimii ja on kuolettavan tylsä vakauden kannalta". Miinuksena siinä kyllä sitten tulee ne vanhemmat ohjelmaversiot.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Debian 7, Xubuntu 12.04 vai Fedora 20?
« Vastaus #4 : 11.02.14 - klo:22.47 »

Itse noista ottaisin Debianin käyttöön jos tarkoitus on tehdä kone "joka vain toimii ja on kuolettavan tylsä vakauden kannalta". Miinuksena siinä kyllä sitten tulee ne vanhemmat ohjelmaversiot.

En nyt pitäisi konetta joka vain toimii kuolettavan tylsänä. Ei kaikki tarvitse/halua wlania. Raudasta riippuu paljon. Debiania en ole asentanut aikoihin. Ehkä turhaan vanhahtavan maineessa. Onhan siitäkin useampia versioita. Kyllä testing haarassa on melko uusia softia. Itse tuossa kokeilin nouveau ajuria - olisko jo siinä vaiheessa että toimisi. Kehittyvähän nuo nopeasti - nouveau olkoon esimerkki ajurista mikä on hankala asentaa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Debian 7, Xubuntu 12.04 vai Fedora 20?
« Vastaus #5 : 12.02.14 - klo:00.07 »
Ei kaikki tarvitse/halua wlania. Raudasta riippuu paljon.
Lueppas uudelleen. En sanonut missään, etteikö wlan laitteet toimisi. Tarkoitin vain sitä, että ihan kaikki ei toimi out-of-box. Esim. Mint ja taitaa Ubuntukin sisältää suljetut wlan-ajurit heti asennuksen jälkeen.

Lainaus
Debiania en ole asentanut aikoihin. Ehkä turhaan vanhahtavan maineessa. Onhan siitäkin useampia versioita. Kyllä testing haarassa on melko uusia softia.
No normaalisti Debianilla tarkoitetaan vakaata versiota ja kyllä siinä vain on Libreoffice yms. todella vanhoja versioita vrt. useimpiin Linux-jakeluihin. Toki testing haara löytyy, mutta sehän ei ole ns. oletus Debian ja aiheen otsikossakin mainitaan nimenomaan Debian 7, eli Wheezy, joka on viimeisin "LTS".

Lainaus
Itse tuossa kokeilin nouveau ajuria - olisko jo siinä vaiheessa että toimisi. Kehittyvähän nuo nopeasti - nouveau olkoon esimerkki ajurista mikä on hankala asentaa.
Tarkoitit varmaankin suljettuja Nvidian ajureita? Nimenomaan Nouveau on oletuksena asennettuna.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Debian 7, Xubuntu 12.04 vai Fedora 20?
« Vastaus #6 : 12.02.14 - klo:00.55 »
Debianin oletus image ei sisällä suljettuja ohjelmistoja/firmiksiä. Epävirallinen image sisältää: http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Debian 7, Xubuntu 12.04 vai Fedora 20?
« Vastaus #7 : 12.02.14 - klo:15.42 »

Lainaus
Itse tuossa kokeilin nouveau ajuria - olisko jo siinä vaiheessa että toimisi. Kehittyvähän nuo nopeasti - nouveau olkoon esimerkki ajurista mikä on hankala asentaa.
Tarkoitit varmaankin suljettuja Nvidian ajureita? Nimenomaan Nouveau on oletuksena asennettuna.

Olen tutkaillut tuota http://nouveau.freedesktop.org/wiki/VideoAcceleration/
Riippuu hieman näytön-ohjaimen piiristä, kuun asennosta, sopivasta
firmwaresta, mesan versiosta... että saa kuvan ulos äänellä HDMI-liitännästä
ja teräpiirrolle rautapurun päälle (VDPAU). Nvidian suljetulla homma onnistuu
helpommin. Ongelmia tulee siinäkin helposti jos useammasta pakettilähteestä
asentelee ohjelmia/kirjastoja/kodekkeja.

LK

  • Vieras
Vs: Debian 7, Xubuntu 12.04 vai Fedora 20?
« Vastaus #8 : 18.02.14 - klo:20.34 »
Päädyin sitten perinteiseen ubuntu + xubuntu-desktop.

i5-4440 haswell, 8Gb 1600MHz ram.... Vielä kun SSD levyn saan järjestelmälevyksi niin kyllä kelpaa  ;D