Kirjoittaja Aihe: DNS-palvelin reitittimessä ?  (Luettu 1796 kertaa)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
DNS-palvelin reitittimessä ?
« : 19.02.14 - klo:01.07 »
Jouduin ostamaan uuden reitittimen vanhan pilaannuttua.
palikka tuli kuitumuuntimen ja sisäverkon 16-porttisen hubin väliin.
Oletin ostaessani, että laitteelle voisi kirjata sisäverkon kiinteät laitteet, niiden MAC, IP ja nimi. Näinhän olen joskus aikoinaan tehnytkin muutamille laitteille. Esim Zyxelin kuparimodemeille 660W.

Vaan ei ollut tässä Zyxel NBG-416N_V1 mitään tämänkaltaista mahdollisuutta. WLAN:n puolella liikennöivät laitteet se kyllä näyttää kirjaavan, mutta ei kaapelilla. Eikä servereitä viitsi WLAN:lla kytkeä.

Onko mitään kohtuuhintaista reititintä, jossa olisi DHCP/DNS -palvelin sisäverkkoa varten ?
Tässä tapauksessa en haluaisi rakentaa Linux-palvelinta näin pienelle hommalle. Vai olisiko mahdollista pistää esim Raspi tai talon isompi serveri DNS/HDCP-palvelimeksi ?

Ajatus DHCP/DNS-palvelimen pystyttämisestä ei viehätä, kun tietää millainen dinosaurus on kyseessä. Olen joskus kokeiksi pystyttänyt kotiin täysmittaisen domainin DHCP/DNS-palvelimineen ja jäin ihmettelemään, miten näin tärkeä järjestelmä voi olla noin typerästi kasattu ja hankalasti ylläpidettävä.
 

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: DNS-palvelin reitittimessä ?
« Vastaus #1 : 19.02.14 - klo:01.18 »
Vai olisiko mahdollista pistää esim Raspi tai talon isompi serveri DNS/HDCP-palvelimeksi ?

On mahdollista. Käytän itse kotiverkoissa dnsmasqia hoitamaan sekä DHCP:n että nimipalvelun: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=45623.msg352823#msg352823

Kun kaikki koneet on kytketty reitittimeen, reitittimen DHCP pitää kytkeä kokonaan pois päältä ja DHCP/DNS-palvelinkoneelle on määriteltävä staattinen IP ja tarvittavat verkkoasetukset manuaalisesti.
« Viimeksi muokattu: 19.02.14 - klo:01.25 kirjoittanut nm »