Kirjoittaja Aihe: Lubuntun varmuuskopiot  (Luettu 2924 kertaa)

Lumumba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Lubuntun varmuuskopiot
« : 03.02.14 - klo:09.06 »
Paljon on linkkejä ja asiaa varmuuskopioinnista. Mutta en läheskään hallitse tai ymmärrä niitä.
Joten ajattelin käyttää back in time-ohjelmaa.
Mutta lubuntu työpöytä on LXDE, ja tuolta löytyi vain gnome ja KDE työpöydille vaihtoehdot.
Sopisiko jompi kumpi lubuntulle?

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #1 : 03.02.14 - klo:12.08 »
Kysyttyyn sovellukseen en ole tutustunut, mutta itse käytän varmuuskopiointiin UbuntuOne sovellusta, joka on kuin siihen tehty. Se toimii hyvin Ubuntun, Xubuntun, Lubuntun, Androidin, Mäcin ja Windowsin kesken. Nimensä mukaisesti sen toiminta on sellainen, että UbuntuOne kansioon raahataan tiedosto, jolloin se automaattisesti kopioituu pilveen ja kaikkiin samaan palveluun liitettyihin laitteisiin. Ilmaista pilvipalvelun tilaa on 5 GB ja lisää saa halvalla, ja raha menee hyvään tarkoitukseen.

UbuntuOne on tarkoitettu henkilökohtaiseksi, mutta meillä on perheen kesken yhteinen. Siinä on kolme tietokonetta ja kaksi Android puhelinta. Se on mainio keino myös tiedostojen jakamiselle. Kännykällä otettu valokuvakin siirtyy sillä hienosti maailmalta kotiväelle.

Ja varmuuskopiointi periaate toteutuu hyvin, koska tiedostot ovat monessa koneessa ja pilvessä. Varastetun puhelimen tai läppärin voi helposti erottaa pilvestä toisella koneella ja tunnussanalla.

Asennus ja conffaus onnistuu helposti ohjeita noudattaen.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Lumumba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #2 : 03.02.14 - klo:14.31 »
Ajattelin lähinnä asetuksia ja ajureita, työpöytäasetuksia ym ym varmuuskopioda talteen. Kun olen noviisi niin sähly tulee ennemmin tai myöhemmin, ja ettei kaikkea tarvitse taas kerran alusta asti tehdä, niin varmuuskopiot olisivat tarpeen.
Tuolla suositellaan kopiomaan /home kansiota. Tulisiko siinä kaikki tarpeellinen? Kuvat, musiikit, omat tiedostot voisi olla erikseen kopiotuna, vaikka pilveen.
Riittäisikö asetuksiin R/W CD tai DVD?
 

Nyt taisi löytyä oikea linkki-
http://linux.fi/wiki/Varmuuskopiointi
« Viimeksi muokattu: 03.02.14 - klo:19.40 kirjoittanut Lumumba »

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #3 : 03.02.14 - klo:20.11 »
Ajattelin lähinnä asetuksia ja ajureita, työpöytäasetuksia ym ym varmuuskopioda talteen. Kun olen noviisi niin sähly tulee ennemmin tai myöhemmin, ja ettei kaikkea tarvitse taas kerran alusta asti tehdä, niin varmuuskopiot olisivat tarpeen.
Tuolla suositellaan kopiomaan /home kansiota. Tulisiko siinä kaikki tarpeellinen? Kuvat, musiikit, omat tiedostot voisi olla erikseen kopiotuna, vaikka pilveen.
Riittäisikö asetuksiin R/W CD tai DVD?
 

Asetustiedostot taitavat sijaita aika levällään järjestelmässä. Olen tuon asian hoitanut niin, että ennen jonkin asetustiedoston editointia olen tehnyt siitä kopion (ihan normaalilla tavalla tiedostoselaimessa) siihen samaan hakemistoon jossa se on, ja antanut sille uuden nimen esim. lisäämällä nimeen numeron. Jos jokin asia sitten alkaa toimia väärin sen editoinnin sössimisen takia, voin helposti palata alkuruutuun sen alkuperäisen tiedoston avulla, muuttamalla nimi taas oikeaksi ja tuhoamalla se väärin toimiva. (Tosin sen vikaantumisen laatua etukäteen tuntematta ei voi olla varma, ettei koko järjestelmä mene sellaiseen solmuun, että korjaamaan ei pääse. Aina olisi tiedettävä mitä tekee.)  En ole etukäteen tehnyt varmuuskopiota kaikista asetuksista, asennuslevy on siihen riittävä. Joistakin tiedostoista, kuten verkkoon liittyvistä (esim. ifconfig, iwconfig, cat /etc/resolv.conf, route -n, nm-tool komentojen tulosteet), olen tallettanut  LibreOffice asiakirjaan pilveen, jotta voin niitä joskus verrata uuteen tilanteeseen. (Samaan asiakirjaan olen, muuten tallettanut niitä kaikkia komentoja selityksineen, joita täällä on vastaan tullut. sudo apt-get autoremove --purge && sudo apt-get autoclean =Puhdistaa järjestelmää roskasta ja vapauttaa levytilaa. On ollut ahkerimmassa käytössä. Joudun sen aina lunttaamaan kun en ulkoa muista.)
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #4 : 03.02.14 - klo:20.28 »
Käyttäjän tekemät asetukset ovat kotikansion piilotiedostoissa, ne voi kopioida talteen silloin kun on saanut perusasiat säädettyä. En itsekkään tiedä missä tiedostoissa tai kansioissa kaikki piilee, mutta niiden koko on niin pieni että kopioin ne kaikki (silloin kun muistan). Juuren olen kopioinut joskus kokonaan levytyökalulla, tai voi kopioida myös kansiot joita olen joskus onnistunut palauttamaan liven kautta ajamalla sudona. Myös paketinhallinnasta saa listan asennetuista paketeista, ainakin synapticin valikoissa löytyy erikseen 'Asennettu käsin' listaus.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #5 : 04.02.14 - klo:11.39 »
Kyllähän koko järjestelmästä voi tehdä levykuvan DVD-levylle:

http://linux.fi/wiki/Levykuva

Esim. tuolla dd komennolla koko /dev/sda image tyyppiseksi DVD-levyksi kuten asennuslevykin. Sen vaan muistaa ajoittain uusia. Kokonainen kiintolevy vaan on aika iso kooltaan. Imageen tulee myös se tyhjä osa.

Nyt kun lumumban hp on osioitu järkevästi, voi varmuuskopioida pelkän halutun osion:

Koodia: [Valitse]
dd if=/dev/sda1 | gzip | dd of=levykuva.img.gz
ja palauttaa sen:

Koodia: [Valitse]
dd if=levykuva.img.gz | zcat | dd of=/dev/sda1
Tässäkin Puppy Linux tulee avuksi. Sillä, nimittäin on muista poikkeava ominaisuus: se toimii kokonaan keskusmuistissa. On siis mahdollista poistaa Puppyn CD-levy optisesta asemasta kun se on bootattu, ja asettaa poltettava DVD-levy asemaan Puppyn siitä häiriintymättä.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Lumumba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #6 : 04.02.14 - klo:12.33 »
Tuo kuulostaa minulle sopivalta. Onko komentoa jolla näkisin sda1:n koon? sillehän varattiin 20GB.
Jotta mahtuuko DVD:lle?
Toinen juttu on se Puppy-levyn tuunaus mutta taidan tehdä siitä uuden avauksen. Nimittäin firefox ja mitä kaikkea sille piti asentaa ettei tarvitse aina ladata niitä netistä, minulla se sammuttaessa oleva vaihtoehto save to CD ei toiminut viimeksi.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #7 : 04.02.14 - klo:14.02 »
Image ei ole ihan saman kokoinen kuin sen alkuperä. Tuo gzip komento pakkaa niitä tiedostoja.

http://linux.fi/wiki/Gzip

http://fi.wikipedia.org/wiki/Gzip

Täytynee tunnustaa, että en ole täysin varma tästä imagen tekemisestä. Olen joskus siinä itse epäonnistunut ja opettelu jäi kesken. Siis toinen mielipide olisi tervetullut.

Mitä Puppyyn tulee, sillä on oma keskustelu, josta voi olla apua. Puppyllä on kyllä kelvollinen selain siihen vähäiseen käyttöön mitä tarvitaan. Jos sen muutoksia halutaan tallettaa, täytyy optisen aseman olla kirjoittamiseen pystyvä. Sama koskee imagen kirjoittamista cd-levylle ja varsinkin dvd-levylle. Kaikki vanhat optiset asemat eivät osaa kirjoitusta ja nekään, jotka joskus ovat osanneet, eivät toimi ikuisesti. Muutamalla kympillä saa kelvollisen USB-optisen aseman. Ostin LaCie merkkisen, koska sen paketin päällä luki, että se on Linux yhteensopiva, ja hyvin on toiminut. Ikävä kyllä, kaikkien koneiden BIOS eei anna mahdollisuutta asettaa boottijärjestykseen ensimmäiseksi USB-levyasemaa/muistia

Siitä juolahti mieleen, että voihan imagen kirjoittaa USB-muistitikullekin.

http://www.puppylinux.com/forums.htm

http://www.keijos.arkku.net/

E: Unohtui mainita, että se ihan ensimmäinen tilanne / osiosta on asennuslevyllä. Koska nyt on (lumumban hp.ssä) osiointi niin, että swap ja /home ovat erikseen ja / erikseen, on mahdollista tehdä uusi asennus niin, että avataan asennus normaalisti, valitaan osiointi käsin, ja laitetaan asennus käyntiin pelkän / osion osalta pitäen huoli, että /home osiolle ei ole ruksia 'formatoi osio' ruudussa.
« Viimeksi muokattu: 04.02.14 - klo:14.09 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Lumumba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #8 : 04.02.14 - klo:17.43 »
Oli hyvä huomio tuo. HP lukee CDt ja DVD-leffat pyörii, mutta onko tuo asema myös polttava. Empä tiedä. Täytyy mennä valmistajan sivuille tutkimaan.
compaq dvd dv28eb, tämän tiedon löysin hardinfolla. Mutten löydä onko se polttava vai ei..
« Viimeksi muokattu: 04.02.14 - klo:18.26 kirjoittanut Lumumba »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #9 : 04.02.14 - klo:21.59 »
Et saa sillä ainakaan DVD-levyjä poltettua.
http://www.teac.co.jp/dspd/product/optical/dv-28eb.html

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #10 : 04.02.14 - klo:22.24 »
Jos kone tukee USB-tikulta käynnistystä, niin suosittelen tikkuasennusta,  se on huomattavasti nopeampi ja helpompi kuin levyjen polton kanssa ährääminen.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Lubuntun varmuuskopiot
« Vastaus #11 : 04.02.14 - klo:22.33 »
Työpöytäasetukset pystyy nollaamaan, ainakin KDE ympäristössä senkun tuhoaa sen piilokansion .kde ja asetukset nollautuu. Muista en varmaksi tiedä, mutta en ihmettelisi vaikka sama kikka toimisi. Itsellä Linuxien kanssa touhutessa on ollut sellainen homma että kotikansiot ovat omalla osiollaan muu järjestelmä omallaan, vaikka menisi systeemi uuteen asennukseen tai vaihtaisin jakelua ei datat häviä ainakaan niin kauan kuin en ite tyri asennuksen kanssa....
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.