Nyt on tässä Archia opiskeltu jokunen päivä, ja mielenkiintoista on ollut - pirun aikaaviepää vain näin aloittelijana, kun ei Unix-käskyt tuu selkäytimestä ja vielä vähemmän Pacmanin käskyt. Periaatteessa perus työpöytäkäyttöön alkaa olemaan kaikki kohdillaan, ja tässä 3Ghz P4:ssä rullailee kaikki varsin vakuuttavasti, Youtubekin tuuttaa ihan katsottavasti tähän vanhaan lcd näyttöön vaikka rammia on toistaiseksi vain se giga. Ääniä en ole toistaiseksi viritellyt, mutta kuvittelisin ettei ole ongelma, jahka jaksan viritellä piuhaa vahvistimeen.
Nykyään kun täältä internetin syövereistä löytää vastauksen - kun vaan osaa hakea ja suodattaa - melkein mihin vaan, pystyy varsin aloittelijatasoisenakin tekemään melko vaativia juttuja, jos on pitkäjänteisyyttä ja kiinnostusta. Varsin vähän olen "distrohypellyt" Ubuntu urani aikana, ja voi olla että jos Arch-kokeiluun jää koukkuun, ei distrojen välinen hyppely kiinnosta niinkään, kun olemassa olevan järjestelmän muokkaamiseen on rajaton määrä mahdollisuuksia - näin toki Ubuntussakin, mutta ajatuksen tasolla on erilaista sumplia hommaa itse alusta asti, kun lähteä purkamaan valmista jakelua ja muokata sitä omaan makuun.
Laatikosta toimivana helppona ja kevyenä käyttiksenä valitsisin varmaan edelleen Lubuntu, koska Xubuntu on kokeilematta. Myös Ubuntun miniversion päälle "oman" distron tuunaaminen voisi olla mielenkiintoista. Joka tapauksessa *buntujen pääjakelu Ubuntu on ajanut mun raudoista ohi, kun tähän harrastukseen ei ole tullut taloudellisesti panostettua juuri mitenkään, eli rauta on museokamaa, joten tuohon tuskin tulee lähiaikoina palattua.