Kirjoittaja Aihe: Etäisyysongelma ja TeamViewer - ohjelma eri järjestelmissä  (Luettu 3923 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Minulla on ystävä, jolla vanha iMac OS 10.4 ja sisar, jolla Windows8-masiina. Asun Oulussa 500-600 km:n päässä heistä. Ystäväni ja sisar ovat ikä-ihmisiä kuten minäkin. Heitä ei tekniikka kiinnosta mutta minua kiinnostaa  ja olen autellut ystävää ja sisarta.

Aikaisemminkin olen mietiskellyt etätuen käyttöönottoa, mutta olen pelännyt, että se olisi "asiakkaille" ja ehkä minullekin vaikeaa. Kuuleman mukaan TeamViewer. http://www.teamviewer.com/en/index.aspx olisi meille ratkaisu. Tälläkin foorumilla on siitä keskusteltu.

Kuitenkin minusta tuntuu, että tarvitsen tuumaustauon ja ehkä kannustusta tai varoituksia niiltä, joilla on kokemusta TeamViewer-ohjelmasta.

Asiakkaiden koneita on kaksi:
 - iMac OS 10.4, jonka kohta päivitän käyttikselle OS 10.6
 - PC jossa Windows 8.

Nyt olen matkoilla (huvilalla saaristossa) ja minulla on 9" acer miniläppäri, jossa WindowsXP ja oikein hyvin toimiva Lubuntu 13.04.

Kotona Oulussa on muutama tietokone joissa:
- WindowsXP
- Windows7
- Mac OS 10.6
- Linux
- asennettavissa myös BSD Unix

Jos olen oikein ymmärtänyt, tarvitsen itselleni yhden TeamViewer-ohjelman. Mihin järjestelmään ja mikä versio kun pitäisi ohjata ystävän OS 10.6 - konetta ja sisaren Windows8-masiinaa?

Olen kiitollinen kokemuksista ja mielipiteistä  ::)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Minä silloin tällöin käyttelen Teamvieweriä, kun ei viitsi jonkun pikkujutun takia vääntäytyä paikalle. Minun kokemukset ohjelmasta ovat hyviä, suosittelen kyllä.

Sen huomasin, ettei homma oikein toiminut, kun kone toisessa päässä oli kauhea mopo, jossa käyttöjärjestelmäkin pyöri nihkeästi. Tosin nettiyhteyskin oli heillä silloin hidas ja epävakaa, eli kyse varmaankin oli noiden kahden asian yhdistelmästä. En osaa sanoa, paljonko kaistaa pitää olla, että homma mielekkäästi toimii, mutta mikään tykkiyhteys ei kuitenkaan tarvitse olla.

Ohjelmahan on erittäin yksinkertainen ja toimiva. Sen käytön oppii ihan varmasti jokainen. Yhteyden muodostamiseen tarvitaan kaksi vastapäästä annettua kirjain/numerosarjaa, ID ja salasana. Näkyvät heti siinä päänäkymässä, kun ohjelma avataan. Ne kun on omaan Teamvieweriin syötetty, niin se toinen kone on hallinnassa.

Rohkeasti vaan tulta päin.

Lainaus
Jos olen oikein ymmärtänyt, tarvitsen itselleni yhden TeamViewer-ohjelman. Mihin järjestelmään ja mikä versio kun pitäisi ohjata ystävän OS 10.6 - konetta ja sisaren Windows8-masiinaa?

Jokaiseen koneeseen, jossa etäyhteyttä on tarkoitus käyttää, pitää asentaa ko. käyttöjärjestelmälle tehty Teamviewer -versio. Ja kaikille löytyy omansa, Linuxille, Windowsille ja Macille. Yhteyksiä voi myös toki ottaa mistä tahansa käyttöjärjestelmästä toiseen, siis ristiin. Tässä ohjelman suomenkieliset sivut http://www.teamviewer.com/fi/download/linux.aspx
« Viimeksi muokattu: 22.01.14 - klo:16.31 kirjoittanut Eesaurus »

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Samaa mieltä Esauruksen kanssa. Turvallisuusasioihin en osaa ottaa kantaa, koska käyttämissäni yhteyksissä ei ole käytetty sähköposteja tai maksuliikennettä yms. Tavallisissa säätämisissä, kuten virusohjelmien päivityksissä tuo on ollut oiva apu puhelimessa selittämisen sijaan. Samoin vaikkapa neuvonnassa kuvien siirtämisessä kamerasta, on voinut "kädestä pitäen" etänä näyttää homman. Asennukset ovat mielestäni olleet helppoja (Ubuntu/WinXP/Win7). Mitään vaikeita tekstirimpsuja ei tarvitse osata.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Uskomattoman helppoa! Asensin vanhaan OS 10.4.11 iMac-tietokoneeseen TeamViewerQS  versio 7 "asiakasohjelman" ja aikanaan 250€ maksaneeseen miniläppäriin Lubuntu-työpöydällä TeamViewer 9 ohjelman, joka löytyi Ubuntulle deb-tiedostona. Asentui ongelmitta.

Samassa huoneessa oli kiva kokeilla. Mac  kiinni laajakaistassa ja miniläppärissä mokkulayhteys. iMac:n työpöytä näkyy läppärissä omassa ikkunassaan. Toki pienehkönä mutta hyvin luettavissa.

Kotona Oulussa isolle näytölle  :D

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Uskomattoman helppoa!

No niin, minähän sanoin. :)

Huomaa, että samalla ohjelmalla pystyy chättäilemään reaaliajassa neuvottavan kanssa, olikohan oikeassa alakulmassa sellainen pieni ikkuna.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
TeamViewer on kyllä ihan ehdoton valinta jos pitää etänä pystyä auttamaan "tumpelos". Ohjelma kun on erittäin helppo asentaa ja käyttöönotossa ei oikein voi mennä mikään pieleen jos vastapuoli vain osaa lukea edes heikosti :)