Kirjoittaja Aihe: "jumiutunut" ntfs-kiintolevy, tiedostojen pelastus linuxilla, mounttausongelma  (Luettu 3279 kertaa)

ratamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Moi!

Minulla on eräässä tietokoneessa kaksi kiintolevyä, 250 GT ja 200 GT. Pienemmällä levyllä on (oli) muinainen windows xp-asennus. Sain kuitenkin hiljattain virheilmoituksen hal.dll -tiedoston puuttumisesta käynnistyksen yhteydessä, eikä xp nyt toimi.

Suunnittelen nyt koneen formatointia ja W7:n asentamista. Tärkeät tiedostot vaan täytyisi saada jemmaan ensin. Olen käynnistänyt koneen USB-tikulle asennetulla Lubuntulla ja päässyt hyvin käsiksi tuohon 250 GT:n levyn sisältöön ottaakseni sen talteen. Kuitenkin kun yritän avata 200 GT:n levyä, saan virheilmoituksen, jossa kerrotaan kyseessä olevan joko NTFS-virheen, rautaongelman tai RAID-virheen. Tällä levyllä siis käyttöjärjestelmänkin asennus oli.

Olen googlannut virheilmoituksella ja löytänyt ohjeen käyttää Linuxin ntfsprogs-paketin työkalua levyn korjaamiseen. Ntfsprogs on ymmärtääkseni nykyään ntfs-3g -niminen paketti. Ajoin tuosta paketista löytyvän ntfsfix komennon tuolle toimimattomalle levylle, ja vaikka sain ilmoituksen siitä että korjaus toimi, ei mounttaus kuitenkaan onnistu vieläkään, error on sama. Suoritin uudelleenkäynnistyksen välillä.

Pari asiaa, joita mietin:

Onko mielestänne merkitystä sillä, että ajan linuxia, jolla yritän tilanteen korjata, USB-tikulta? Olisiko tilanne toinen, jos asentaisin sen vaikka tuolle 250 GT:n asemalle ja yrittäisin sieltä korjata/mountata pienempää levyä?

Onko merkitystä sillä, että olen yrittänyt mounttaamista graafisella käyttöliittymällä? Onko olemassa muita työkaluja, komentoja tai parametrejä, jolla saisin homman toimimaan tällaisena?

Löysin lisäohjeita, että Hiren's boot cd -työkalulla on mahdollista tehdä silläkin NTFS-tietojärjestelmän korjauksia. Työkalu on minulle kuitenkin tuntematon. Osaisitteko antaa minulle käypäisiä ohjeita tähän työhön sillä tai neuvoa, mistä niitä löytyisi (googlaaminen ei ollut kovin menestyksekästä).

Microsoftilta löytyy ilmeisesti myös työkaluja tähän tarkoitukseen, olisiko teillä mahdollisesti kokemusta niiden toimivuudesta ja hyvyydestä tähän työhön?

Kuinka todennäköisenä pidätte sitä, että levy on fyysisesti rikki? Jos saan tämän solmun aukeamaan, kannattaakohan sitä enää käyttää koneessa, vai onko odotettavissa toinen samanlainen episodi?

Kiitos ajastanne!
« Viimeksi muokattu: 18.12.13 - klo:12.09 kirjoittanut ratamo »

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Ntfs sisältää sisäisen lipun, joka kerto onko tiedostojärjestelmä käytössä vai ei. Kun levy liitetään windows kääntää lipun päälle ja kun levy irroitetaan, vaikka konetta sammutettaessa, se käännetään pois. Ajatus on että lipun tila kertoo onko levy liitetty/irrotettu oikein. Jos levyä liitettäessä lippu on jo valmiiksi päällä, levylle ajetaan chkdsk (tai ainakin herjaa että pitää ajaa se).

Veikkaan että sulla on tuo bitti päällä, koska windows jumi kesken käynnistyksen, ja se estää levyn liittämisen. Voihan se levy tietysti olla rikkikin, kuten epäilit, jos tiedostot hukkuu oma aikojaan.

Tuo ntfsfix ei korvaa windowsin omaa chkdsk komentoa. Mutta sillä voi kääntää tuon lipun päälle (jolloin windows tarkistaa levyn) tai pois. Kokeile nollata lippu:
Koodia: [Valitse]
ntfsfix -d /dev/sda1... ja ehkä liittäminen onnistuu.


ratamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
ntfsfix -d /dev/sda1... ja ehkä liittäminen onnistuu.

Oli mukava tietää tästäkin ominaisuudesta. Mutta ei.. Tuo komento ei auta, levy ei mounttaudu.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Joo, ntfsfix ei ole chkdsk. Sinun pitäisi kytkeä se levy windows koneeseen ja ajaa chkdsk. Jos kerran sait isomman levyn tiedot talteen ja levyn tyhjättyä, asenna 7 sinne ja tarkista sitten tuo ongelmalevy.

Jos lubuntu-tikulla on levytyökalu (eli disks tai gnome-disks), voit tutkia onko laitevikaa. Siinä on jonkin napin takana "SMART self test" toiminto. Toinen on komentoriviohjelma smartctl, mutta sitä tuskin on lubuntu tikulla.

Remonttihommiin paremmin käyvän tikun saat täältä: http://www.sysresccd.org/

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Tulipahan tuossa vaan mieleen jotta mounttaisko se systeemi levyn read-only tilassa?

Onhan siihen muutama muukin ratkaisu, mutta saattavat olla hieman aikaavieviä.

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13